Wyświetlacz w telefonie VoIP
Jakie wyświetlcze są montowane w telefonach internetowych i co wyświetla telefon VoIP?
Zdecydowana większość telefonów VoIP posiada wyświetlacz, na którym pokazywane są różnego rodzaju informacje. Najważniejszą informacją wyświetlaną na ekranie telefonu VoIP i jednocześnie funkcjonalnością telefonu internetowego, jest numer osoby która do nas dzwoni. Oprócz numeru telefonicznego osoby dzwoniącej do nas, może wyświetlić się też nazwa (imię, nazwisko, firma, identyfikator itd.), która jest do nas wysyłana przez inny system/telefon VoIP lub która jest automatycznie pobierana z książki telefonicznej telefonu, centralnej książki telefonicznej centrali VoIP lub innego systemu telefonii internetowej realizowanego na przykład w modelu wirtualnej centrali telefonicznej.
Oprócz tej podstawowej funkcjonalności wyświetlacza telefonu VoIP, może on nam pokazać inne, przydatne dla nas informacje, poprzez podświetlenie odpowiedniej ikony. Ikony funkcji telefonicznych i ikony sygnalizacji stanu telefonu, znajdują się najczęściej w górnej części wyświetlacza telefonu VoIP i są to najczęściej:
- status rejestracji konta telefonicznego (linii telefonicznej): brak rejestracji / w trakcie rejestracji / zarejestrowane;
- podłączony/odłączony kabel sieciowy (jeśli kabel sieciowy jest odłączony, to telefon nie może pobrać adresu IP z routera i w konsekwencji połączenia telefoniczne nie będą obsługiwane, ponieważ konto telefoniczne nie będzie mogło być zarejestrowane w serwerze usług VoIP);
- status słuchawki: podniesiona z widełek, położona na widełkach;
- włączona rozmowa głośnomówiąca;
- podłączona/włączona słuchawka nagłowna (często też sygnalizowane na stałe świecącą diodą w klawiszu funkcyjnym przypisanym do obsługi słuchawek nagłownych);
- wyłączenie mikrofonu w słuchawce (przy wyłączonym mikrofonie rozmówca nas nie słyszy, ale my słyszymy co mówi rozmówca - używane na przykład aby podczas rozmowy skonsultować jakąś kwestię z inna osobą stojącą obok nas);
- włączona funkcja DND (ang. Do Not Disturb) - "nie przeszkadzać" (wszyscy którzy do nas zadzwonią, otrzymają sygnał zajętości, natomiast my możemy swobodnie dzwonić do innych);
- włączone przekierowanie rozmów;
- sygnalizacja nieodebranych połączeń telefonicznych (często też dodatkowa sygnalizacja na przykład poprzez migającą diodę w obudowie telefonu);
- włączenie/wyłączenie dzwonka telefonu;
- rozmowa prowadzona w jakości HD (w trakcie połączenia telefon pokazuje czy rozmowa z drugą osobą jest prowadzona z wykorzystaniem kodeka szerokopasmowego G.722 - wysoka jakość połączenia telefonicznego);
- tryb w trakcie pisania: czy w danej chwili wybrane pisanie małymi/wielkimi literami, cyframi;
- nieodebrana poczta głosowa (często też dodatkowa sygnalizacja na przykład poprzez migającą diodę w obudowie telefonu lub w klawiszu funkcyjnym przypisanym do obsługi poczty głosowej);
- siła sygnału WiFi (jeśli telefon VoIP można podłączyć do sieci internetowej za pomocą sieci bezprzewodowej).
Na wyświetlaczu telefonu VoIP najczęściej możemy też zobaczyć:
- aktualną godzinę oraz datę;
- nazwy klawiszy sterujących telefonem i połączeniami telefonicznymi (nazwy dla tych klawiszy niejednokrotnie są zmienne w zależności od stanu w jakim znajduje się w danej chwili telefon);
- nazwę telefonu (jeśli została nadana);
- nazwy zaprogramowanych w telefonie linii telefonicznych;
- sygnalizowanie połączenia przychodzącego;
- czas trwającego połączenia telefonicznego;
- zawieszone połączenia telefoniczne;
a także wyświetlić historię odebranych i nieodebranych połączeń oraz wyświetlić menu telefonu w celu jego konfiguracji lub personalizacji, jak również sprawdzić bądź zmienić siłę dzwonka podczas jego dzwonienia lub głośność rozmowy podczas jej prowadzenia.
Patrząc na powyższe, należy zauważyć, że w telefonach VoIP wyświetlanie informacji na wyświetlaczu jest dynamiczne i to co na nim widzimy jest zmienne i zależne od tego w jakim stanie znajduje się nasz telefon IP, jakie funkcje i statusy mamy w nim włączone, co robimy w danej chwili z telefonem lub w telefonie - na przykład jesteśmy w trakcie przełączania rozmowy do innego użytkownika lub właśnie zawiesiliśmy trwającą rozmowę telefoniczną, aby skonsultować się z inną osobą lub też prowadzimy konferencje trójstronną.
W konstrukcji telefonu VoIP wyświetlacz jest umieszczany w górnej części urządzenia, nad klawiaturą numeryczną. W zależności od klasy telefonu, wyświetlacze mogą mieć różną wielkość, od niewielkich o rozmiarach na przykład 132x48 pikseli, przez średnie 320x24 pikseli lub na przykład 480x272 piksele, po naprawdę duże wyświetlacze typu 1024x600 pikseli, przy czym te największe są zarezerwowane dla telefonów i wideotelefonów VoIP o najwyższej jakości i najczęściej są to wyświetlacze dotykowe, umożliwiające pokazywanie oprócz podstawowych informacji oraz rozmów wideo i wideokonferencji, również całej gamy innych serwisów opartych na komunikacji z usługami sieci Internet (pogoda, kursy walut, finanse, strony www).
Drugim ważnym elementem oprócz rozmiaru, jest sposób wyświetlania, ponieważ wyświetlacze mogą być monochromatyczne, mogą posiadać podświetlenie (dzięki czemu gdy jest ciemno lub bardzo jasno, łatwiej z nich korzystać), ale mogą też być kolorowe, dzięki czemu są bardziej przyjazne dla oka ludzkiego, a jednocześnie to co się wyświetla na nich może być elementem personalizacji telefonu, poprzez wyświetlanie ulubionego tła, wygaszacza ekranu lub pokazu slajdów (na przykład własne zdjęcia wgrane do pamięci telefonu VoIP).
Patrząc na całość, można swobodnie stwierdzić, że wielkość wyświetlacza i to czy jest on jednokolorowy czy wielokolorowy buduje nam cenę telefonu, ale i jego przydatność i ergonomię w codziennym użytkowaniu. Dlatego wybierając telefon VoIP, warto się zastanowić jak wyświetlacz telefonu może nam pomóc w codziennej pracy oraz jaki ma wpływ na budżet, który chcemy przeznaczyć na zakup telefonu VoIP.