Co to jest abonament - umowa na czas niestandardowy?
To jest element działu: Dostępne rodzaje umów na świadczenie usług oraz czas ich trwania
Umowa abonamentowa na czas niestandardowy, oznacza, że świadczenie usług telekomunikacyjnych będzie realizowane przez operatora na ustalonych zasadach, określonych wzajemnie podpisaną umową, z określeniem minimalnego okresu świadczenia usług ustalonego wzajemnie pomiędzy stronami (w tym przypadku minimalny okres świadczenia usług może wynieść np. 5 miesięcy lub 14 miesięcy). W tym rodzaju umowy, klient może wypowiedzieć umowę w każdym czasie, jednak jeśli nastąpi to przed końcem minimalnego okresu świadczenia usług, operator może żądać uiszczania opłat wynikających z kar umownych określonych w umowie (w związku z niedotrzymaniem przez klienta czasu na który podpisał umowę).
W dziale: "Dostępne rodzaje umów na świadczenie usług oraz czas ich trwania" zobacz również:
- prepaid (usługi przedpłacone) - brak umowy terminowej
- abonament - umowa na czas nieokreślony
- abonament - umowa na 12 miesięcy
- abonament - umowa na 24 miesiące
- abonament - umowa na 36 miesięcy
W tego typu umowie, ceny usług najczęściej są rabatowane - klient otrzymuje upusty dla wszystkich lub wybranych elementów świadczonych przez operatora usług, a wszystkie elementy rozwiązań świadczonych na rzecz klienta, są rozliczane wg cennika promocyjnego lub ustalonego indywidualnie. Operator również zyskuje przy tego rodzaju usłudze, ponieważ ma zagwarantowany stały przychód przez okres umówiony z klientem.
Po okresie umownym, umowa najczęściej przechodzi na czas nieokreślony (dotyczy usług czysto telekomunikacyjnych, które są usługami regulowanymi - regulacje prawne wprowadza i nadzoruje ich wykonanie Urząd Komunikacji Elektronicznej) lub może zostać automatycznie przedłużona na kolejny okres określony w umowie (dotyczy usług nietelekomunikacyjnych, np. platform informatycznych dostarczających usługi, które uzupełniają rozwiązania czysto telekomunikacyjne). Dlatego zdarza się, że aby skorzystać z danego rozwiązania, operator podpisuje z klientem dwie umowy lub więcej umów, jedną na usługi telekomunikacyjne (np. łącza telekomunikacyjne, połączenia telefoniczne), a drugą i kolejne na rozwiązania uzupełniające (np. systemy Call/Contact Center).
Przy umowie na czas określony, okres wypowiedzenia umowy wynosi najczęściej jeden miesiąc - często ze skutkiem na ostatni dzień kalendarzowy miesiąca w którym następuje rozwiązanie umowy.
W tym rodzaju umowy, opłaty są pobierane:
- z góry (czyli dla przyszłych okresów) za usługi działające na zasadzie stałego abonamentu,
- z dołu (czyli dla poprzednich okresów) za wykonane połączenia telefoniczne.