W dniu 01.06.2012 odbyło się Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy EXATEL, które zatwierdziło wyniki Spółki, udzieliło absolutorium Zarządowi oraz przyznało nagrodę roczną Prezesowi Zarządu, Zdzisławowi Nowakowi.
„Rok 2011 to pierwszy rok w historii EXATEL, w którym wypracowane zyski Spółki mogłyby zostać wypłacone akcjonariuszom w formie dywidendy, jednak Ci, widząc wieloletnią tendencję wzrostową, chcą umożliwiać Spółce dalsze inwestycje. Ten pozytywny trend został zapoczątkowany w 2008 r. i był kontynuowany do 2010 r., w którym wszystkie straty z lat ubiegłych zostały pokryte przez wypracowane zyski" - powiedział Zdzisław Nowak, Prezes Zarządu EXATEL SA.
Prezes Z. Nowak, po otrzymaniu nagrody podziękował za uznanie dla jego czteroletniej pracy oraz za zaufanie, jakie otrzymał od akcjonariuszy. Właśnie dzięki temu zaufaniu
od 2008 roku miał możliwość realizacji autorskiego programu, który przez minione lata pozwalał na wypracowanie wysokich zysków i spłatę zobowiązań kredytowych. „Zysk za 2011 r. pozostawiony w Spółce na dalszy rozwój jest wyrazem akceptacji akcjonariuszy dla dalszego programu rozwoju firmy” - podkreślił Z. Nowak.
Grupa Kapitałowa EXATEL rok 2011 zakończyła skonsolidowanymi przychodami w wysokości 518,9 mln PLN względem 511,1 mln PLN w 2010 r. Wskaźnik EBITDA Grupy wyniósł 109,9 mln PLN, a zysk netto osiągnięto w wysokości 30,1 mln PLN.
Poza Grupą Kapitałową, przychody jednostkowe EXATEL za 2011 r. wyniosły 502,3 mln PLN w porównaniu do 510,1 mln PLN w 2010 r.. Wynika to m.in. z przeprowadzonej w 2011 r. migracji około 3 tys. abonentów WLR z EXATEL do spółki zależnej NOM, specjalizującej się w obsłudze klientów indywidualnych. Wskaźnik EBITDA EXATEL wyniósł 110,8 mln PLN, zysk netto został wypracowany w wysokości 31,2 mln PLN.
„Mamy za sobą trudny rok. Nie udało się dotrzymać terminu realizacji innowacyjnego projektu wdrożenia nowoczesnej sieci Super Core, z którą wiązaliśmy plany zwiększonej sprzedaży usług internetowych i transmisji danych. Projekt, którego zakończenie zakładaliśmy w styczniu 2011 r., finalnie został zrealizowany pod koniec roku 2011, co uniemożliwiło nam aktywne działania sprzedażowe” – powiedział Zdzisław Nowak.
„W obecnym roku wciąż pracujemy nad następnym etapem wdrożenia dla sieci Super Core, obejmującym proaktywny system zarządzania, który ma rozpocząć oferowanie usług transmisji danych na najwyższym poziomie jakości. Opóźnienie w obu projektach, których uruchomienie pierwotnie planowane było na 2011 r., znalazło swoje odzwierciedlenie w parametrach ekonomicznych, jakie osiągnął EXATEL” – dodał.
Na wyniki Spółki miała również wpływ znacząca dynamika wzrostu liczby numerów przenoszonych pomiędzy sieciami operatorów komórkowych, co skutkowało wzrostem opłat za tranzyt połączeń. Istotne znaczenie dla osiągniętych wyników miały także procesy konsolidacyjne na rynku krajowym, ograniczające wysokomarżowe frakcje ruchu w tranzycie, na rzecz zamykania tego ruchu w łączących się grupach - zakup przez MNI spółki Długie Rozmowy, przejęcie przez Netię spółek Dialog oraz Crowley Data Poland.
Dodatkowych kosztów przysporzyło poniesienie opłat administracyjnych za pomiary natężenia pola elektromagnetycznego - wprowadzonych nowymi regulacjami ustawowymi - których nie było przed 2010r.
Decyzją Rady Nadzorczej, z końcem 2011 r., uległ zmianie skład Zarządu firmy. Za wyjątkiem prezesa, wymianie poddani zostali pozostali członkowie Zarządu. Po powołaniu nowego składu Zarządu, w Spółce dokonano szeregu poważnych zmian w organizacji, mających na celu przede wszystkim zwiększenie efektywności sprzedaży oraz modelu operacyjnego zarządzania i rozwoju sieci. „Zmieniliśmy strukturę organizacyjną w taki sposób, aby przede wszystkim wesprzeć zespoły handlowe, a także stworzyliśmy nowoczesne Centrum Zarządzania Siecią, umożliwiające świadczenie usług na najwyższym poziomie. Wszystko po to, aby być bliżej klientów i aktywnie reagować na ich potrzeby biznesowe” – powiedział Z. Nowak. „Naszym wyróżnikiem ma być przede wszystkim jakość obsługi” – podkreślił.
Warto odnotować, że EXATEL znacząco poprawił wskaźniki płynnościowe dzięki spłacie z końcem 2011 r. kredytu długoterminowego, zaciągniętego w 2002 roku na zakup spółki Telbank. Obecnie EXATEL nie posiada żadnych zobowiązań dłużnych.
W I kwartale 2012 r. Spółka osiągnęła wyniki zgodne z założeniami. EXATEL koncentruje się na pozyskaniu nowych klientów i dopasowaniu się do nowych oczekiwań w świadczeniu usług telekomunikacyjnych dla Grupy PGE.
„Konsekwentnie będziemy realizować naszą strategię opartą na świadczeniu zaawansowanych rozwiązań telekomunikacyjnych dla dużych przedsiębiorstw w kraju i za granicą oraz administracji państwowej. Dysponujemy obecnie najnowocześniejszą w kraju siecią telekomunikacyjną, która pozwoli nam spełnić oczekiwania najbardziej wymagających klientów, a uruchomienie systemu proaktywnego umożliwi nam uzyskanie istotnej przewagi konkurencyjnej, zwłaszcza, że posiadamy też dużą wiedzę i doświadczenie w tym obszarze” – powiedział prezes EXATEL.
źródło: Exatel