Płatności mobilne, proximity marketing, m-Health a także ruch "mobile first" – to jedne z najważniejszych trendów mobilnych w minionym roku. Branżowy serwis GoMobi.pl już po raz trzeci podsumowuje rok na infografice.
Jeżeli poprzedni rok był w Polsce przełomowy pod względem płatności mobilnych, tak 2014 ugruntował trzy dominujące sposoby realizacji. Dzięki listopadowej decyzji Narodowego Banku Polskiego, Polski Standard Płatności uzyskał niezbędne zgody na wprowadzenie mobilnego standardu płatności i zaoferuje go pod nazwą BLIK jeszcze w tym miesiącu. W naszym kraju w ślady za MasterCardem także Visa prowadzi pierwsze wdrożenia płatności mobilnych w formie zbliżeniowej. Z kolei w Stanach Zjednoczonych mieliśmy debiut Apple Pay, co rozbudziło wyobraźnie obserwatorów i dało nadzieję na rychłe pojawienie się go również w Polsce.
Jednym z najnowszych i najbardziej prężnych trendów mobilnych jest w chwili obecnej proximity marketing, czyli tak zwany marketing sąsiedztwa, a wiele firm, wśród których prym wiodą firmy polskie, realizuje innowacyjne projekty oparte o tzw. technologię beacon. Przykład z rodzimego podwórka: we wrześniu media obiegła sensacyjna informacja dotycząca budowy w Warszawie sieci informacyjnej opartej o beacony. Stanie się to możliwe dzięki nagrodzie przyznanej Ifinity w konkursie Mayors Challenge 2014 organizowanym przez Fundację Bloomberga.
Z kolei jednym z dominujących obszarów rozwoju technologii mobilnych bardzo wyraźnie obecnym w minionym roku, a kontynuowanym w kolejnych latach, staje się m-Health. Opieka zdrowotna w coraz większym stopniu opiera się na rozwiązaniach mobilnych, ponieważ zwiększają one wydajność jej pracy oraz dają oszczędności. Postęp na tym polu będzie szedł jednak w parze z utratą prywatności pacjentów, poddawanych coraz głębszej analizie.
Sformułowana przez Luke'a Wroblewskiego kilka lat temu teoria „mobile first” odnosiła się głównie do stron i aplikacji. W myśl teorii rozpoczynając projektowanie, należy w pierwszej kolejności myśleć o urządzeniach i użytkownikach mobilnych.
- Na przełomie 2014/2015 roku filozofia „mobile first” sięga znacznie dalej, oznaczając „po pierwsze usługi mobilne, a nie także usługi mobilne” i odnosi się do całej branży internetowej. Najlepiej widać to na zagranicznych przykładach: Facebooka, którego przychody z mobile przewyższają te z desktop; Amazona, który notuje więcej transakcji z mobile czy popularnego serwisu BuzzFeed, którego ruch ze smartfonów i tabletów przekroczył ruch z komputerów osobistych i stacjonarnych. Miejmy nadzieję, że w 2015 roku doczekamy się podobnych przykładów w Polsce - komentuje Łukasz Kłosowski, wydawca GoMobi.pl.
Więcej trendów i wydarzeń można znaleźć na załączonej infografice.
źródło: GoMobi.pl