Archiwalne

* Od 15 czerwca 2017 nie będzie opłat romamingowych w UE, ceny usług będą krajowe

30.06.2015

W dniu 30 czerwca br., reprezentowana przez Łotwę Rada, po 18 miesiącach negocjacji, porozumiała się z Parlamentem Europejskim oraz Komisją Europejską w sprawie kluczowych elementów dla jednolitego rynku usług telekomunikacyjnych. Porozumienie przewiduje zakończenie opłat roamingowych podczas podróży w UE w czerwcu 2017 roku  oraz wprowadzenie zasad zabezpieczających neutralny i otwarty charakter internetu w UE.

Rozporządzenie znacząco wpływa również na ochronę konsumentów. Zapewnia, że użytkownicy będą  informowani o swoich prawach i konsumpcji usług w roamingu oraz będą mieli możliwość  zgłaszania ewentualnych naruszeń zasad neutralnego i otwartego internetu.

Od 15 czerwca 2017 r. podczas podróży w UE będzie można korzystać z usług roamingowych płacąc ceny krajowe (roam like at home). Przykładowo, jeśli konsument płaci miesięczną opłatę za wydzwonione minuty, wykorzystane SMSy, czy transmisję danych w kraju, to każda sesja połączeń głosowych, SMS i transmisji danych w roamingu będzie się odbywać w ramach tej umowy, bez dodatkowych opłat. 

Do tego czasu będą obowiązywały obecne limity wynikające z rozporządzenia roamingowego: 0,19 € zasady za minutę połączenia wykonanego, 0,06 € za wiadomość SMS wysyłaną i € 0,20 za MB danych w roamingu , wył. VAT). W okresie od kwietnia 2016 roku ceny będą jeszcze tańsze. Obowiązywać będą ceny krajowej, do których operatorzy będą mogli dokładać niewielką dodatkową opłatę (do 0,05 € za minutę wykonanego połączenia, 0,02 € za wiadomości SMS wysyłanych i 0,05 € za MB danych (z wył. VAT).

Uzgodnione przepisy dotyczące neutralności sieci mają kluczowe znaczenie dla użytkowników Internetu i firm. Zakazują blokowania, spowalniania, degradacji lub innej, nieuzasadnionej ingerencji w  ruch (treści, aplikacje i usługi) przekazywane w sieci Internet. Dyskryminacja ruchu w Internecie będzie zakazana. Jednocześnie, wynegocjowane rozwiązania pozwalają na stosowanie koniecznych i w pełni uzasadnionych – z perspektywy technicznej efektywności sieci – narzędzi zarządzania ruchem, bez których nie byłoby możliwie np. zapobieganie i usuwanie skutków zatorów w sieci.

Ponadto, wynegocjowane rozwiązania przewidują możliwość świadczenia usług o gwarantowanych parametrach technicznych, niezbędnych z punktu widzenia rozwoju specjalistycznych usług takich jak np. e-medycyna czy komunikacja między maszynami. Usługi tego typu zostały tak zaprojektowane w wynegocjowanym rozporządzeniu, aby w żaden sposób nie zastępować i nie naruszać dostępności do neutralnej i otwartej sieci Internet.

Od początku prac nad rozporządzeniem, Polska była jednym z najbardziej aktywnych państw w negocjacjach w Brukseli. W zakresie roamingu, Polski rząd opowiadał  się za jak najszybszą likwidacją nadmiernych opłat za roaming wewnątrz UE. Od początku negocjacji staliśmy na stanowisku, iż obywatele UE nie powinni być narażeni na niczym nieuzasadnione opłaty podczas podróży po Unii, a korzystanie z roamingu powinno być jak najprostsze. Dzięki staraniom Pana Ministra Andrzeja Halickiego udało się znieść nadmierne opłaty oraz wprowadzić mechanizmy zabezpieczające polskich operatorów przed świadczeniem usług poniżej kosztów (regulacja rynku hurtowego).

Zagwarantowaliśmy również, że wprowadzenie tych rozwiązań nie odbije się negatywnie na polskim rynku krajowym i możliwej podwyżce stawek krajowych (tzw. waterbed effect).

Minister Andrzej Halicki w styczniu tego roku wziął udział w Brukseli w nieformalnym spotkaniu ministrów ds. cyfryzacji zorganizowanym z inicjatywy prezydencji łotewskiej w Radzie UE oraz komisarza ds. gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Günthera Oettingera, co było potwierdzeniem naszego niesłabnącego zaangażowania w budowę jednolitego rynku cyfrowego.

Rząd polski był orędownikiem prawnych gwarancji dla neutralności sieci. Wspieraliśmy takie regulacje prawne, które z jednej strony zagwarantują neutralny i otwarty charakter sieci Internet, a jednocześnie pozwolą dostawcom usług telekomunikacyjnych i operatorom na niezbędne zarządzanie własną siecią, bez zamykania drogi do oferowania innowacyjnych usług telekomunikacyjnych.

Szczegółowe informacje na temat rozporządzenia znajdują się na stronach Komisji Europejskiej:

źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

News Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP. czytaj więcej

News Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Nowości w TeleCube CRM. Poczta e-mail i kalendarz.

Operator telefonii i dostawca wirtualnej centrali TeleCube wprowadził nowe funkcje w swoim systemie TeleCube CRM. Są nimi poczta e-mail i kalendarz. czytaj więcej

Huawei Plany Huawei na targi CeBIT 2018

Podczas zbliżających się tegorocznych targów CeBIT 2018 Huawei chce podzielić się swoimi doświadczeniami ze współpracy z globalnymi partnerami i klientami podczas wdrażania cyfrowej transformacji, w ramach której wszystkie technologie cyfrowe harmonijnie współgrają ze sobą pozwalając osiągnąć sukces biznesowy. Firma planuje również zaprezentować innowacyjne rozwiązania ICT oparte na chmurze, sztucznej inteligencji, BiG Data, IoT oraz SDN (sieci definiowane programowo) zaprojektowane z myślą o zaawansowanych biznesach, technologiach i ekosystemach. czytaj więcej

Cyfrowy Polsat Wyniki GK Cyfrowy Polsat w 2017 roku - ponad 1,5 mln klientów multiplay i kolejne akwizycje

Dla Grupy Cyfrowy Polsat to kolejny rok bardzo dobrych wyników operacyjnych i finansowych. Wśród najważniejszych wydarzeń 2017 roku były: dalsza skuteczna realizacja strategii multiplay, wdrożenie zasady Roam like at home (RLAH), nabycie praw sportowych do transmisji Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA oraz strategiczne akwizycje. Grupa po raz kolejny odnotowała wysoki wzrost liczby usług kontraktowych oraz klientów usług zintegrowanych. Osiągnęła wyniki oglądalności zgodne z długoterminową strategią, zajmując czołową pozycję na rynku nadawców, oraz wzrost przychodów reklamowych i udziałów w rynku reklamy TV. Był to także bardzo dobry rok pod względem wyników finansowych – przychody Grupy przekroczyły 9,8 mld zł, wynik EBITDA osiągnął 3,6 mld zł, a zysk netto – ok. 1 mld zł. Ponadto Cyfrowy Polsat regularnie zmniejszał zadłużenie oraz zanotował wysoki poziom wolnych przepływów pieniężnych – 1,7 mld zł. czytaj więcej

Play Play przedstawił wyniki finansowe i komercyjne za 2017 rok

Dalszy wzrost przychodów oraz wyniku EBITDA dzięki stałemu wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz wzrostowi zagregowanego ARPU czytaj więcej