Archiwalne

* Partnerstwo Bosch i TomTom: innowacyjne technologie mapowania dla automatycznej jazdy

22.07.2015

Tworzenie rozwiązań w zakresie autonomicznej jazdy przypomina puzzle złożone z wielu elementów. Bosch wspólnie z holenderskim dostawcą map i danych o natężeniu ruchu drogowego są coraz bliżej finału projektu – ułożenia całego obrazka.

Firmy nawiązały współpracę w zakresie map na potrzeby zautomatyzowanej jazdy. Na mocy porozumienia TomTom przygotuje niezbędne mapy, a Bosch opracuje ich specyfikację na podstawie rozwijanych systemów. W tym momencie mapy już są używane w testowych pojazdach Boscha na wybranych drogach publicznych w Niemczech (A81) oraz w Stanach Zjednoczonych (I280).

Wypowiadając się na temat znaczenia przedsięwzięcia, dr Dirk Hoheisl, Członek Zarządu Bosch mówi: „Automatyczna jazda po autostradach będzie możliwa od 2020 roku tylko dzięki niezwykle dokładnym mapom”.

„Do końca 2015 roku chcemy mieć komplet map o najwyższym poziomie dokładności dla wszystkich autostrad i dróg podobnych kategorii w Niemczech. Pokrycie sieci dróg zostanie następnie rozszerzone na resztę Europy oraz Ameryki Północnej” – wyjaśnia Jan Maartem de Vries, Wiceprezes TomTom Automotive.

Kilka warstw map, znaczna poprawa dokładności
Mapy dla systemu automatycznej jazdy różnią się od obecnie używanych przede wszystkim w dwóch aspektach. Po pierwsze, poziom dokładności jest znacznie wyższy: aż do precyzji w zakresie decymetra. Po drugie, materiał kartograficzny dla systemu automatycznej jazdy składa się z wielu warstw. Tradycyjna warstwa nawigacyjna jest wykorzystywana do wyznaczania trasy z punktu A do B z uwzględnieniem dróg do przejechania. Warstwa lokalizacji bazuje na nowej koncepcji pozycjonowania, którą samochód wykorzystuje do ustalenia pozycji na pasie drogi. Aby to wykonać, pojazd porównuje dane z czujników z informacjami zawartymi w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób można dokładnie określić położenie auta względem drogi oraz otoczenia. W górnej części warstwy lokalizacji znajdują się nie tylko zestaw atrybutów takich jak wydzielone pasy ruchu, znaki drogowe, ograniczenia prędkości, itp., ale także informacje 3D o geometrii drogi z uwzględnieniem łuku oraz nachylenia. Dzięki tak szczegółowym danym, automatyczne samochody mogą zdecydować, kiedy i jak zmienić pas ruchu.

W zautomatyzowanym trybie jazdy bezpieczeństwo i komfort zależą przede wszystkim od map i tego, w jakim stopniu są aktualne. Dobry przykład stanowią informacje o ograniczeniach prędkości, które muszą być natychmiast odświeżane. Tylko wówczas samochody mogą wybrać najlepszą strategię jazdy. W związku z tym Bosch i TomTom polegają na różnych elementach oraz serwisach do aktualizowania map na bieżąco. Flota specjalnych samochodów TomTom służących do mapowania nadal będzie regularnie jeździć po drogach, by zbierać dane. Aby zarejestrować najnowsze modyfikacje w sieci drogowej, jakie wprowadzono po konfiguracji pasów ruchu lub ustawieniu znaków, TomTom i Bosch planują współpracę z zarządcami flot samochodów wyposażonych w niezbędne czujniki. Informacja o wykrytych zmianach warunków drogowych będzie wysyłana na serwer. Następnie zostanie poddana weryfikacji oraz wprowadzona do bazy danych map cyfrowych. Zaktualizowana mapa zostanie udostępniona zautomatyzowanym samochodom, co jest znakomitym uzupełnieniem wbudowanych w nie czujników pokładowych.

Poszerzenie istniejącego i udanego partnerstwa
Dla firm Bosch i TomTom współpraca w dziedzinie map dla zautomatyzowanej jazdy jest przedłużeniem istniejącej kooperacji. TomTom dostarcza informacje wraz z zapleczem serwisowym dla dynamicznych map w usłudze Bosch Connected Horizon (bez warstwy lokalizacji). Usługa umożliwia przewidywanie warunków na drodze i dostosowywanie strategii jazdy do zmieniającej się sytuacji. Rozwiązanie zaprezentowano po raz pierwszy w 2014 roku podczas wystawy samochodów użytkowych IAA w Hanowerze. System rozpoznaje potencjalne czarne punkty na drodze takie jak korek rozpoczynający się za wzgórzem i automatycznie ogranicza oraz dostosowuje prędkość pojazdu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko groźnej kolizji takiej jak najechanie na stojące samochody. Ponadto zachowanie płynności jazdy zwiększa komfort kierowcy, a także wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

źródło: TomTom

News Jakie są najbardziej kreatywne zastosowania przenośnych gadżetów do analizy i programowania urządzeń elektronicznych?

Odkryj, jak przenośne narzędzia mogą zrewolucjonizować Twoje podejście do analizy i programowania urządzeń elektronicznych. Dowiedz się, jak technologia inspiruje innowacje w różnych dziedzinach. czytaj więcej

News Pożyczki dla artystów? Rozważ dostępne opcje finansowania projektów

Branża kreatywna pełna jest wyzwań, a jednym z nich są kwestie finansowe. Mikrofirmy często stają przed koniecznością sfinansowania nowych projektów, które wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. W takich sytuacjach wsparcie finansowe dla artystów staje się niezbędne, aby mogli realizować swoje wizje. Jednak znalezienie odpowiedniego źródła finansowania nie zawsze jest proste. Tradycyjne instytucje finansowe nie zawsze rozumieją specyfikę pracy twórczej, co może utrudniać proces uzyskania niezbędnych środków. czytaj więcej

News 20 najlepszych pomysłów na aplikacje dla startupów w 2025

Rok 2024 to czas dynamicznego rozwoju technologii, w którym branża aplikacji mobilnych odgrywa kluczową rolę w transformacji cyfrowej biznesów na całym świecie. Właściciele firm, inwestorzy oraz przedsiębiorcy zwracają uwagę na ogromny potencjał, jaki niesie za sobą tworzenie oprogramowania mobilnego. czytaj więcej

News RFID - technologia, która zmienia zarządzanie zasobami

Technologia RFID rewolucjonizuje sposób zarządzania zasobami w biznesie. Dzięki automatycznej identyfikacji i śledzeniu obiektów w czasie rzeczywistym RFID optymalizuje łańcuch dostaw, zwiększa efektywność magazynów i minimalizuje błędy. Przekonaj się, jak dzięki RFID można zbudować przewagę konkurencyjną. czytaj więcej