* Partnerstwo Bosch i TomTom: innowacyjne technologie mapowania dla automatycznej jazdy
Tworzenie rozwiązań w zakresie autonomicznej jazdy przypomina puzzle złożone z wielu elementów. Bosch wspólnie z holenderskim dostawcą map i danych o natężeniu ruchu drogowego są coraz bliżej finału projektu – ułożenia całego obrazka.
Firmy nawiązały współpracę w zakresie map na potrzeby zautomatyzowanej jazdy. Na mocy porozumienia TomTom przygotuje niezbędne mapy, a Bosch opracuje ich specyfikację na podstawie rozwijanych systemów. W tym momencie mapy już są używane w testowych pojazdach Boscha na wybranych drogach publicznych w Niemczech (A81) oraz w Stanach Zjednoczonych (I280).
Wypowiadając się na temat znaczenia przedsięwzięcia, dr Dirk Hoheisl, Członek Zarządu Bosch mówi: „Automatyczna jazda po autostradach będzie możliwa od 2020 roku tylko dzięki niezwykle dokładnym mapom”.
„Do końca 2015 roku chcemy mieć komplet map o najwyższym poziomie dokładności dla wszystkich autostrad i dróg podobnych kategorii w Niemczech. Pokrycie sieci dróg zostanie następnie rozszerzone na resztę Europy oraz Ameryki Północnej” – wyjaśnia Jan Maartem de Vries, Wiceprezes TomTom Automotive.
Kilka warstw map, znaczna poprawa dokładności
Mapy dla systemu automatycznej jazdy różnią się od obecnie używanych przede wszystkim w dwóch aspektach. Po pierwsze, poziom dokładności jest znacznie wyższy: aż do precyzji w zakresie decymetra. Po drugie, materiał kartograficzny dla systemu automatycznej jazdy składa się z wielu warstw. Tradycyjna warstwa nawigacyjna jest wykorzystywana do wyznaczania trasy z punktu A do B z uwzględnieniem dróg do przejechania. Warstwa lokalizacji bazuje na nowej koncepcji pozycjonowania, którą samochód wykorzystuje do ustalenia pozycji na pasie drogi. Aby to wykonać, pojazd porównuje dane z czujników z informacjami zawartymi w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób można dokładnie określić położenie auta względem drogi oraz otoczenia. W górnej części warstwy lokalizacji znajdują się nie tylko zestaw atrybutów takich jak wydzielone pasy ruchu, znaki drogowe, ograniczenia prędkości, itp., ale także informacje 3D o geometrii drogi z uwzględnieniem łuku oraz nachylenia. Dzięki tak szczegółowym danym, automatyczne samochody mogą zdecydować, kiedy i jak zmienić pas ruchu.
W zautomatyzowanym trybie jazdy bezpieczeństwo i komfort zależą przede wszystkim od map i tego, w jakim stopniu są aktualne. Dobry przykład stanowią informacje o ograniczeniach prędkości, które muszą być natychmiast odświeżane. Tylko wówczas samochody mogą wybrać najlepszą strategię jazdy. W związku z tym Bosch i TomTom polegają na różnych elementach oraz serwisach do aktualizowania map na bieżąco. Flota specjalnych samochodów TomTom służących do mapowania nadal będzie regularnie jeździć po drogach, by zbierać dane. Aby zarejestrować najnowsze modyfikacje w sieci drogowej, jakie wprowadzono po konfiguracji pasów ruchu lub ustawieniu znaków, TomTom i Bosch planują współpracę z zarządcami flot samochodów wyposażonych w niezbędne czujniki. Informacja o wykrytych zmianach warunków drogowych będzie wysyłana na serwer. Następnie zostanie poddana weryfikacji oraz wprowadzona do bazy danych map cyfrowych. Zaktualizowana mapa zostanie udostępniona zautomatyzowanym samochodom, co jest znakomitym uzupełnieniem wbudowanych w nie czujników pokładowych.
Poszerzenie istniejącego i udanego partnerstwa
Dla firm Bosch i TomTom współpraca w dziedzinie map dla zautomatyzowanej jazdy jest przedłużeniem istniejącej kooperacji. TomTom dostarcza informacje wraz z zapleczem serwisowym dla dynamicznych map w usłudze Bosch Connected Horizon (bez warstwy lokalizacji). Usługa umożliwia przewidywanie warunków na drodze i dostosowywanie strategii jazdy do zmieniającej się sytuacji. Rozwiązanie zaprezentowano po raz pierwszy w 2014 roku podczas wystawy samochodów użytkowych IAA w Hanowerze. System rozpoznaje potencjalne czarne punkty na drodze takie jak korek rozpoczynający się za wzgórzem i automatycznie ogranicza oraz dostosowuje prędkość pojazdu. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko groźnej kolizji takiej jak najechanie na stojące samochody. Ponadto zachowanie płynności jazdy zwiększa komfort kierowcy, a także wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
źródło: TomTom