Złoto jest nową czernią. Tak przynajmniej wnioskować można z najnowszych danych sprzedażowych Samsung, według których jeden na czterech użytkowników (23%), kupując Galaxy S6 lub S6 Edge, wybiera edycję w kolorze platynowego złota (Gold Platinum).
Na europejskich rynkach zapasy urządzeń w tym kolorze albo zostały już wyprzedane, albo zaraz się wyczerpią. Pokazuje to zmianę preferencji kolorystycznych wśród klientów z Europy.
Rory O’Neill, Vice President for Mobile in Europe, powiedział: W Europie przez kilka ostatnich lat trendsetterzy wybierali smartfony w kolorze białym lub czarnym. Jednak dzięki wczesnemu wychwyceniu informacji zwrotnych z rynku wiemy, że kolorystyczne preferencje użytkowników stają się coraz bardziej ekstrawaganckie.
Od kiedy w zeszłym miesiącu do sprzedaży wprowadzono modele Galaxy S6 i S6 Edge, zapotrzebowanie na wersję w kolorze platynowego złota pozostaje zbliżone do popytu na bardziej tradycyjne opcje kolorystyczne, takie jak perłowa biel (White Pearl) i szafirowa czerń (Black Sapphire). Ta reakcja rynkowa była dla nas zaskoczeniem, dlatego też intensyfikujemy produkcję modeli w wersji platynowego złota, żeby zaspokajać popyt konsumentów.
Psycholog Donna Dawson wyjaśnia, dlaczego złoto w tak spektakularny sposób wraca do łask: Złoty kolor symbolizuje bogactwo, obfitość, ideały, optymizm i mądrość. Po latach recesji i zaciskania pasa dostrzec można poprawę sytuacji gospodarczej, znów zaczynamy zatem marzyć o lepszej przyszłości. Tęskniliśmy za wykwintniejszymi przedmiotami i poczuciem beztroski, których tak długo sobie odmawialiśmy. Teraz, gdy sytuacja się poprawiła, instynktownie sięgamy po złoto.
Złoty wiek
W przeszłości złoto raz zyskiwało, raz traciło popularność wśród klientów. Jednak od lat osiemdziesiątych XX wieku – ery olbrzymich kolczyków w kształcie kół, rzucających się w oczy złotych naszyjników oraz stwarzających wrażenie siły i pewności siebie poduszek na ramiona – złoto nie miało okazji rozbłysnąć pełnym blaskiem.
Dziś, po dwóch dziesięcioleciach spędzonych w cieniu bardziej stonowanych kolorów, wiele wskazuje na to, że na salonach złoto znów rządzi. Świadczy o tym wzmożona obecność złotej biżuterii na wybiegach i czerwonych dywanach w wielu krajach, jak również powrót złotych obrączek i ślubnego makijażu w odcieniach tego koloru. Także złoty uśmiech znów staje się modny – wiele celebrytek, w tym Madonnę, Rihannę czy Miley Cirus, widziano ostatnio przyozdobionych w tzw. „Grillz”, czyli biżuteryjne nakładki na zęby spopularyzowane w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia przez gwiazdy hip-hopu.
Psychologia koloru
Najnowsze smartfony Samsung dostępne są w pięciu kolorach. Są to: szmaragdowa zieleń (Emerald Green), błękitny topaz (Blue Topaz), perłowa biel (White Pearl), szafirowa czerń (Black Sapphire) i platynowe złoto (Gold Platinum). Donna Dawson wyjaśnia, co z punktu widzenia psychologii kryje się za wyborem każdego z nich.
Platynowe złoto (Gold Platinum)
Osoby, które preferują kolor złoty, dążą do dobrobytu, finansowych sukcesów i ogólnego zadowolenia. Zwykle lubią luksus i wykwintność, a kiedy tylko mogą (i czasem, kiedy wydawałoby się to niemożliwe!), starają się sprawiać sobie przyjemności. Są kontaktowe, ciepłe i lubią przebywać z innymi. Często obdarzone są też silną intuicją. Ważne jest dla nich podejmowanie wyzwań i wygrywanie, ale kiedy odniosą sukces, w stosunku do rodziny i przyjaciół okazują się niezwykle szczodre. Złoto znajduje się na „ciepłym” końcu spektrum barw, jest cieplejszą wersją żółci, dlatego współdzieli z nią atrybuty idealizmu i optymizmu. Złoto lśni, świeci się i sprawia wrażenie, jakby emitowało ciepło – tak, jak robi to światło słoneczne i jak wydaje się dziać w przypadku złotych samorodków. Światło słoneczne jest nam niezbędne do życia, a złoty kruszec jest nieodzowny, jeśli chcemy odnosić finansowe sukcesy. Dlatego w sięganiu po złoto jest coś instynktownego. Ze wszystkich kolorów to żółty (czyli także i złoty) przyciąga wzrok jak żaden inny. Uważany jest za kolor najintensywniejszy, ponieważ w pełnym świetle dnia znajduje się na spektrum barw w miejscu najwyższej widoczności: oko ogniskuje się na nim z ostrością, nie zachodzą aberracje, a soczewka powoduje w jego przypadku tylko nieznaczną refrakcję.
Szmaragdowa zieleń (Emerald Green)
Osoby wybierające zieleń najczęściej są zrównoważone, lojalne, pracowite, prawdomówne, życzliwe i troszczące się o innych. Zwykle są (lub starają się być) dobrymi obywatelami o wyostrzonym wyczuciu tego, co właściwe, oraz pragnieniu prostoty. Zielony symbolizuje też początek i nowe życie, napawa zatem nadzieją, gwarantuje powrót witalności i regenerację energii. Oznacza także przyjacielskość i połączenie z innymi ludźmi, jednak – ponieważ tak jak niebieski jest kolorem „zimnym” – więzi te manifestowane są w sposób subtelny i nienarzucający. Ponieważ jest też kolorem dolarowych banknotów, może świadczyć o poczuciu odniesienia finansowego sukcesu. Zieleń zmniejsza ponadto niepokój – dlatego właśnie kiedy jesteśmy zdenerwowani, często czujemy potrzebę wyciszenia się na łonie natury. Głębia i świetlistość odcienia zieleni, jakim jest szmaragd, wzmacnia jeszcze magnetyzm tego koloru.
Błękitny topaz (Blue Topaz)
Osoby, które z oferty kolorów Samsung wybierają błękitny topaz, znają swoją wartość, są wymagające, dostrzegające szczegóły, wrażliwe i obdarzone intuicją. Bardzo potrzebują być kochane, istotne jest też dla nich poczucie bezpieczeństwa. Jasność tego koloru szczególnie wpada w oko osobom pewnym siebie.
Perłowa biel (White Pearl)
Osoby wybierające biel to zwykle ekstrawertycy lubiący wysoki status. Ponieważ biel zawiera wszystkie pozostałe barwy, jest jednym z dwóch (obok czerni) kolorów o podwójnej naturze. Może symbolizować mądrość, prawdomówność i czystość, ale również arogancję, wylewność i nadmierną pewność siebie. Symboliczną „niewinność” bieli zastąpiło w dzisiejszym świecie posiadanie białych przedmiotów, sygnalizujące, że ich właściciel jest dobrze sytuowany, ponieważ może pozwolić sobie na to, by zachować je w czystości. Nasze oko postrzega biel jako drugi co do intensywności kolor po żółtym.
Czarny szafir (Black Sapphire)
Zasadniczo czerń nie jest kolorem, a „brakiem światła”. Jako że wyczuwamy w niej „nicość”, staje się ona symbolem wszystkiego, co ukryte, tajemnicze, niepewne czy nieznane. Czerń reprezentuje zarazem koniec, jak i początek – uważa się, że świat powstał z chaosu, a zatem wszystkie kolory wywodzą się od czerni. Sprawia to, że czarny, tak jak biały, ma dwoiste znaczenie. Zarówno historycznie, jak i kulturowo czarny kojarzy się z agresją, zawsze też był to ulubiony kolor samotników, buntowników i „outsiderów”.
Symbolicznie ukazuje odcięcie od tego, co związane ze zmysłami, paradoksalnie jednak sugerując ukrytą głębię zmysłowości. Łączony był z zakonami, „poważnymi” zawodami, takimi jak prawnik, uczony czy kupiec, z żałobą, z nocą i siłami nadprzyrodzonymi, z krwawymi dramatami i mrocznymi romansami, seksualnością, także w kontekście nikczemności, oraz z odrzuceniem konwencji. Dlatego też osoba wybierająca czerń pragnie, by dostrzeżono jej indywidualizm, niezależność i umiejętność zachowania dystansu wobec tłumu oraz by wiedziano, że jest zamknięta w sobie, ale też że potrafi być przywódcą. Dyskretnie sygnalizuje również swój seksapil, siłę i ukrytą głębię.
Złote fakty
1. Niemal we wszystkich smartfonach znajduje się prawdziwe złoto; używa się go w przewodach znajdujących się w mikroczipach
2. Tona starych telefonów (bez baterii) może skrywać aż 300 g złota
3. Złoto jest jadalne (choć Galaxy S6 w kolorze platynowego złota już nie)
4. Większość ziemskiego złota pochodzi z bombardowania meteorów, które miało miejsce 200 milionów lat temu
5. Złoto z filmu „Włoska robota” byłoby dziś warte ponad 40 milionów USD
6. Około 7 procent światowej produkcji złota przeznacza się na tworzenie urządzeń elektronicznych
7. Europa pokrywa niemal 8 procent popytu na złoto wykorzystywane do celów konsumpcyjnych
O Donnie Dawson
Donna Dawson jest psychologiem specjalizującym się w zagadnieniach dotyczących osobowości i zachowania (posiada w tej dziedzinie uzyskany z wyróżnieniem dyplom licencjata, tytuł magistra, a obecnie przygotowuje rozprawę doktorską). Studiowała na prestiżowym Brandeis University (w Massachusetts w USA), jak również w brytyjskich Manchester University oraz Goldsmiths College w ramach University of London. Interesuje ją tematyka związana z wyjaśnieniem, co zachowanie i wybory danej osoby – w tym przyzwyczajenia dotyczące pieniędzy, upodobania żywieniowe, preferencje w zakresie kolorów i inne decyzje związane ze stylem życia – mówią nam o jej osobowości.
źródło: Samsung