10 lutego (wtorek) br. o godz. 14:00 w siedzibie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji odbyło się spotkanie z operatorami numeru alarmowego 112. W wydarzeniu wziął udział Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji oraz Stanisław Huskowski, sekretarz stanu w MAC.
W swoim wystąpieniu szef MAC zaznaczył, że rok 2014 był pierwszym pełnym rokiem funkcjonowania jednolitego systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce. Uruchomienie wszystkich centrów powiadamiania ratunkowego i zapewnienie pełnej obsady operatorskiej pozwoliło na sprawne i szybkie obsługiwanie zgłoszeń.
Minister dodał, że dla potrzebującego pomocy ważna jest przede wszystkim możliwość szybkiego dodzwonienia się na numer alarmowy 112. - Obecnie nie ma już sytuacji, gdy numer 112 nie odpowiada lub jest zajęty – podkreślił Andrzej Halicki. - Średni czas oczekiwania na odebranie połączenia skrócił się z 28 do 11 sekund – zaznaczył szef MAC. Centra powiadamiania ratunkowego filtrują zgłoszenia alarmowe, usuwając olbrzymią liczbę fałszywych zgłoszeń. Dzięki temu służby ratunkowe mogą zająć się udzielaniem pomocy.
Minister Andrzej Halicki dodał również, że najważniejszym ogniwem systemu powiadamiania ratunkowego są operatorzy numerów alarmowych, od pracy których zależy życie ludzi i ich bezpieczeństwo. - Dlatego tak ważne jest docenienie roli operatorów numerów alarmowych, których praca jest bardzo trudna i odpowiedzialna, wymagająca szczególnej odporności psychicznej – powiedział minister. - Operator to pierwszy kontakt obywatela potrzebującego pomocy ze służbami ratunkowymi. Żadne, nawet najlepsze szkolenie, nie zastąpi empatii koniecznej do wykonywania tego zawodu, ani osobistych predyspozycji do podejmowania szybkich i trafnych decyzji w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa – dodał minister.
Podczas wystąpienia szef MAC mocno podkreślał, ze tegoroczne obchody Dnia Numeru Alarmowego 112 mają na celu uświadomienie społeczeństwu, jak ważne jest właściwe korzystanie z numerów alarmowych. - To nie jest infolinia, to nie jest miejsce, w którym można dostać poradę – powiedział Halicki. Statystyki wskazują na olbrzymią ilość fałszywych zgłoszeń. – Na ponad 21 milionów zgłoszeń aż 18 milionów było niezasadnych – powiedział szef MAC.
O bezzasadności wielu zgłoszeń, jako o „chorobie trapiącej system” powiedział również Stanisław Huskowski. - Nawet dystrybutorzy czy sprzedawcy telefonów komórkowych, pokazując jak funkcjonuje telefon łączą się z numerem 112. Często nie oczekują na odebranie, ale blokują linię na jakiś czas – wspomniał wiceminister.
Minister Andrzej Halicki uhonorował pracę najbardziej wyróżniających się operatorów i kierowników centrów powiadamiania ratunkowego oraz wręczył im nagrody, podkreślając jak ważna jest rola operatora w Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W ekstremalnie trudnej sytuacji, jaką jest rozpoznanie w zalewie fałszywych zgłoszeń tego prawdziwego i właściwe jego zakwalifikowanie, niezwykle ważna jest praca operatora, która w wielu przypadkach ratuje życie drugiego człowieka – zaznaczył szef MAC.
źródło: MAC