Archiwalne

+ Trzy kamienie milowe w integracji sieci dzięki Unified Access

26.02.2015

Z badań przeprowadzonych przez firmę Forrester wynika, że liczba aplikacji dostępnych w amerykańskim sklepie Apple Store wzrośnie w latach 2010–2017 z 233 tys. do 10 mln. Przedsiębiorstwa zaczęły już przygotowywać swoje sieci na dynamiczny napływ nowych aplikacji, ale pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Johan Ragmo, Business Development Director na Europę Środkowo-Wschodnią i Północną w firmie Alcatel-Lucent Enterprise, przedstawił w poniższym artykule swoje prognozy dotyczące dalszego rozwoju koncepcji Unified Access i wskazuje trzy kamienie milowe o charakterzetechnologicznym.

Od momentu pojawienia się modelu BYOD (Bring Your Own Device — korzystanie przez pracowników z własnych urządzeń do celów służbowych) sieci korporacyjne przebyły długą drogę. Praca mobilna jest dziś na porządku dziennym, a korzystanie z urządzeń przenośnych stało się powszechne na całym świecie.

Równocześnie obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój sieci korporacyjnych — niezbędny w celu zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na przepustowość. Jeszcze kilka lat temu sieci nie były w stanie spełnić wymagań współczesnych rozwiązań technicznych, a co gorsza nie były nawet przystosowane do obsługi urządzeń przenośnych, w których działa jednocześnie kilka aplikacji. Dzięki najnowszym osiągnięciom w dziedzinie strategii ujednoliconego dostępu sytuacja ta zaczyna się jednak zmieniać.

Znakomitym przykładem jest jeden z najbardziej prestiżowych brytyjskich szpitali, Royal Brompton and Harefield NHS Foundation Trust. Klient zakończył właśnie wdrażanie sieci opartej na rozwiązaniu Unified Access, która ma zapewnić całemu personelowi medycznemu niezawodną łączność bezprzewodową na terenie szpitala i poza nim. Na etapie projektowania sieci uwzględniono zarówno obecne, jak i przyszłe potrzeby. Kierownictwo szpitalazdało sobie również sprawę z rosnącego znaczenia technologii Wi-Fi, która ułatwia pracownikom korzystanie z zalet łączności bezprzewodowej oraz umożliwia obsługę coraz liczniejszych urządzeń i aplikacji wykorzystywanych w opiece zdrowotnej. Szpital obejmuje kilka placówek, w związku z czym potrzebna była zaawansowana sieć umożliwiająca niezawodne działanie narzędzi wspomagających współpracę zainstalowanych w urządzeniach przenośnych i stacjonarnych. Optymalnym rozwiązaniem okazało się podejście Unified Access, które pozwala objąć środowiska przewodowe i bezprzewodowe wspólnym procesem autoryzacji i zarządzania.

Na rozdrożach?
Wszechstronne strategie ujednoliconego dostępu — takie jak strategia zastosowana w omawianym przypadku — odegrały w ostatnich latach istotną rolę w rozwoju technologii sieciowych, ale wiele przedsiębiorstw nadal staje przed dylematem dotyczącym sposobu dalszego zaspokajania potrzeb użytkowników chcących korzystać z coraz liczniejszych aplikacji.

Zgodnie z badaniami firmy Forrester natężenie ruchu w sieciach korporacyjnych stale rośnie, a zdaniem niemal 60% firm do roku 2017 ponad połowa tego ruchu będzie odbywać się w środowisku bezprzewodowym. Jeśli jednak przyjrzymy się sieciom przewodowym, to samo badanie firmy Forrester pokazuje, że 77% respondentów odnotowało niewielkie zmiany w zakresie korzystania z komputerów PC lub nie odnotowało ich wcale. Oznacza to, że nie można wybrać tylko jednego wariantu, czyli albo sieci przewodowej, albo sieci bezprzewodowej. Aby zaspokoić potrzeby przedsiębiorstw, sieci obu typów muszą nadal funkcjonować równolegle do siebie.

Jakiego obrotu spraw należy się zatem spodziewać? Zarządzanie jakością usług (QoS), dostępem do sieci, zabezpieczeniami i priorytetami ruchu ma fundamentalne znaczenie, ale należyzwrócić uwagę na trzy kamienie milowe, których osiągnięcie jest kluczem do dalszego rozwoju technologii sieci korporacyjnych.

1. Inteligentna struktura sieci
Po pierwsze, będziemy mieli do czynienia z ewolucją inteligentnej struktury sieci, w wyniku której powstaną bardziej inteligentne przełączniki sieciowe.

Komplikacje związane z wdrażaniem sieci i jej późniejszymi zmianami wydatnie przyczyniają się do wzrostu kosztów eksploatacji infrastruktury sieciowej. Inteligentna struktura upraszcza modyfikowanie funkcjonalności sieci dostępowych i rdzeniowych oraz sieci w centrach przetwarzania danych, a także ułatwia zarządzanie tym procesem. Dzięki temu przedsiębiorstwa będą mogły zapewnić maksymalną wydajność sieci w oparciu o zaawansowane profile użytkowników, które pozwalają przyznawać właściwe prawa dostępu na podstawie wymagań aplikacji używanych przez poszczególnych pracowników. To z kolei ułatwi i przyspieszy wdrażanie oraz zmniejszy liczbę popełnianych błędów.

Powyższe podejście umożliwi również łatwą rozbudowę sieci zgodnie z najnowszymi wymaganiami branżowymi w celu realizacji pozostałych dwóch kamieni milowych w rozwoju ujednoliconej sieci — dotyczących programowalności i narzędzi analitycznych.

2. Zaawansowane narzędzia analityczne
Drugim elementem prognozy jest rozwój zaawansowanych mechanizmów analizy działania sieci. Kiedy już przedsiębiorstwo zbuduje inteligentną strukturę sieci, kolejnym krokiem będzie usprawnienie analizy odbywającego się w niej ruchu pod kątem zapewnienia optymalnej pracy zróżnicowanych aplikacji.

Najważniejsze informacje to źródło, urządzenie i lokalizacja. Umieszczenie w sieci zaawansowanych mechanizmów analitycznych — pozwalających ustalić, które aplikacje działają w danym momencie w poszczególnych urządzeniach — pozwala przedsiębiorstwu korzystać z sieci jako usługi i sprawnie udostępniać aplikacje jej użytkownikom.

Niewykluczone, że w przyszłości obok dyrektorów ds. informatyki i szefów działów informatycznych nabywcami rozwiązań do zarządzania sieciami korporacyjnymi będą również twórcy aplikacji, którzy zyskają dzięki temu informacje niezbędne do usprawnienia pracy aplikacji i lepszego poznania ich potrzeb.

3. Zaawansowane możliwości programowania
Trzecim kamieniem milowym w rozwoju przyszłych sieci korporacyjnych są zaawansowane możliwości programowania.

Jednym z trudniejszych zadań, przed jakimi stają kierownicy działów informatycznych, jest zarządzanie złożonym środowiskiem informatycznym wymagającym czasochłonnego wdrażania i konfigurowania infrastruktury sieciowej oraz wykonywania innych prac administracyjnych. Opublikowane niedawno badanie IDC pokazuje, jak duże jest to obciążenie. Osoby odpowiedzialne za sprawy związane z informatyką wskazują, że mniej więcej trzy czwarte (76,8%) czasu pracy i zasobów informatycznych pochłania utrzymanie dotychczasowych środowisk, w związku z czym tylko niecała jedna trzecia (23,2%) pozostaje na działania przynoszące wartość dodaną.

Pierwszym krokiem w dobrym kierunku było wprowadzenie technologii sieci definiowanych programowo (ang. software-defined networking — SDN), która cieszy się dużym zainteresowaniem z uwagi na możliwość tworzenia programowalnych sieci charakteryzujących się niższymi kosztami wdrażania i eksploatacji. Przewidujemy, że w przyszłości ten aspekt zarządzania sieciami będzie jeszcze intensywniej rozwijany. Powstające rozwiązania pozwolą zwiększyć wydajność pracy użytkowników i znacznie szybciej uzyskiwać oczekiwane korzyści biznesowe.

O czym należy pamiętać
Działy informatyczne nie mogą zakładać, że łączność bezprzewodowa całkowicie wyprze inne rozwiązania stosowane w miejscu pracy. Zapotrzebowanie na sieci przewodowe będzie nadal duże — zwłaszcza w takich sektorach, jak branża produkcyjna, w której urządzenia przewodowe są niezbędne do wykonywania pracy, a aplikacje muszą działać bezproblemowo w obu typach sieci.

Nie wolno również zapominać, że optymalna praca elementów bezprzewodowych będzie zawsze wymagać podłączenia ich do przewodowej sieci rdzeniowej o dużej przepustowości.

Opisywany proces ma charakter ewolucyjny, w związku z czym przedsiębiorstwa muszą wprowadzać zmiany stopniowo, w tempie dostosowanym do indywidualnych wymagań. Rozwiązanie Unified Access można wdrażać różnymi sposobami w zależności od wielkości sieci i indywidualnych wymagań, ale omówione powyżej trzy kamienie milowe — inteligentna struktura sieci, zaawansowane narzędzia analityczne i zaawansowane możliwości programowania — będą dla przedsiębiorstw kluczem do tworzenia infrastruktur sieciowych charakteryzujących się maksymalną wydajnością.

źródło: Alcatel-Lucent

Alcatel-Lucent Enterprise Alcatel-Lucent Enterprise rozszerza ofertę WiFi i LAN

Firma ALE, działająca pod marką Alcatel-Lucent Enterprise, przedstawia nowe produkty, które rozszerzają ofertę rozwiązań do mobilnych sieci kampusowych. Nowe punkty dostępowe, przełączniki brzegowe i narzędzia do zarządzania siecią pozwalają stworzyć zoptymalizowaną infrastrukturę sieciową, dostosowaną do transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, w tym usług mobilnych nowej generacji i Internetu rzeczy. czytaj więcej

Alcatel-Lucent Enterprise Alcatel-Lucent Enterprise rozszerza ofertę WiFi i LAN

Firma ALE, działająca pod marką Alcatel-Lucent Enterprise, przedstawia nowe produkty, które rozszerzają ofertę rozwiązań do mobilnych sieci kampusowych. Nowe punkty dostępowe, przełączniki brzegowe i narzędzia do zarządzania siecią pozwalają stworzyć zoptymalizowaną infrastrukturę sieciową, dostosowaną do transformacji cyfrowej przedsiębiorstw, w tym usług mobilnych nowej generacji i Internetu rzeczy. czytaj więcej

News Czy antywirus jest potrzebny?

Dochodzi coraz częściej do ataków hakerskich, które powodują zniszczenie sprzętu, kradzież danych i szereg innych poważnych konsekwencji. Czy antywirus odpowiednio nas ochroni? Czy jest naprawdę potrzebny? Zobacz! czytaj więcej

Wiadomości firmowe C.H. Robinson przejmuje Dema Service S.p.A. i rozszerza obecność na świecie

Przejęcie pozwoli rozwinąć ofertę transportu drogowego C.H. Robinson w Europie czytaj więcej

Case Study Wymiana trzech central analogowych na jedną centralę IP PBX

3 lokalizacje klienta i w każdej z nich analogowa centrala telefoniczna. Do każdej centrali doprowadzonych po kilka telefonicznych linii analogowych z których korzystało od 50-ciu do 60-ciu użytkowników. Ciągle zajęte linie telefoniczne, brak możliwości dodzwonienia się i brak komunikacji pomiędzy lokalizacjami. Codzienna męczarnia z telefonami dla wszystkich. Taki zastaliśmy obraz telekomunikacji w trzech budynkach klienta. Jak to rozwiązaliśmy? czytaj więcej