Archiwalne

* UKE: Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku

30.06.2015

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku, sporządzony na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne.

W 2014 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,21 mld zł. Był to więc kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł 2,6% w stosunku do roku ubiegłego. Największy spadek (12,7%) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości były usługi dostępu do Internetu.

Dostęp do sieci Internet

W 2014 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 11,5% w porównaniu do roku ubiegłego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych.  Zmniejsza się różnica pomiędzy liczbą osób korzystających z łącza stacjonarnego (7,2 mln abonentów) a dostępu mobilnego (blisko 6 mln).

Największą bazę użytkowników Internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miał Orange Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 29,1% i był niższy w porównaniu do 2013 r. o niecałe 3 pp. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był Polkomtel.

Największą popularnością cieszył się dostęp do Internetu o przepływności od 2 Mb/s do 10 Mb/s, z którego korzystało ponad 45% abonentów. W związku z szybkim rozwojem usług wymagających łączy o dużej przepływności klienci coraz częściej decydują się na zdecydowanie szybszy dostęp do sieci. W 2014 r. 21,5% posiadało łącze pozwalające łączyć się z Internetem z prędkością od 30 Mb/s do 100 Mb/.s.

Duża popularność mobilnego Internetu sprawiła, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (5 miejsce). Ponad 80% mieszkańców naszego kraju posiadało ruchomy dostęp do sieci. Wynik ten jest o prawie 14 pp. wyższy niż średnia europejska, która kształtowała się na poziomie 66,7%.

Telefonia ruchoma

W 2014 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie 57,8 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 150,2%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.

Telefonia ruchoma była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2014 r. przychody telefonii mobilnej stanowiły prawie 45% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część przychodów (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów. W 2014 r. różnica pomiędzy liczbą użytkowników korzystających z usług abonamentowych (46%), a liczbą użytkowników usług „na kartę” (54%) wyniosła około 8 pkt. procentowych.

W 2014 r. nastąpił wzrost liczby użytkowników  o 1,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy spadek odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zmalała o 22,1% w stosunku do roku poprzedniego.


Nominalna liczba użytkowników oraz nasycenie rynku telefonii mobilnej w Polsce


 
Źródło: UKE

W 2014 r. ok. 1,81 mln, a więc o 16,8% więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.

Telefonia stacjonarna

Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2014 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP, w przypadku której liczba użytkowników wzrosła.

Struktura rynku w 2014 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, był Orange Polska.

Udziały operatorów pod względem liczby abonentów


 
Źródło: UKE


Usługi wiązane

W 2014 r. usługi wiązane wygenerowały ponad 2 mld zł przychodów. W sumie w Polsce korzystało z nich około 4,2 mln osób.

Najpopularniejszym pakietem w 2014 r. był zestaw: Internet stacjonarny + Telewizja. 30% użytkowników wybrało właśnie taką usługę. Na drugim miejscu uplasowało się połączenie Telefonia stacjonarna + Internet stacjonarny + Telewizja. Uzyskało ono 18,8% udziału w rynku pod względem liczby abonentów. Trzecim najczęściej wykorzystywanym pakietem był zestaw Telefonia ruchoma z Internetem mobilnym. Ponad 15% użytkowników zakupiło taką usługę.

Najpopularniejsze pakiety w 2014 r.


 
Źródło: UKE

Pełna treść Raportu znajduje się w załączonym pliku.

źródło:

News Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP. czytaj więcej

News Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP. czytaj więcej

News Przegląd i prognozy rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce na lata 2023-2028

Odkryj kluczowe aspekty i przyszłość rynku telekomunikacyjnego w Polsce, analizując unikalne dane, trendy konsumenckie oraz prognozy rozwoju na najbliższe lata. czytaj więcej

News Outsourcing IT w Warszawie - wady i zalety

Korzystanie z zewnętrznych usług informatycznych ma wiele korzyści, co przekłada się na rosnącą liczbę małych i średnich przedsiębiorstw decydujących się na rezygnację z zatrudniania informatyków i programistów. Okazuje się, że możliwość korzystania z najnowszych technologii i dostęp do wiedzy wysoko kwalifikowanych ekspertów może być łatwo osiągalna. Należy również podkreślić, że wsparcie IT dla firm to nie tylko redukcja kosztów biznesowych, ale także więcej czasu na rozwijanie innych sektorów przedsiębiorstwa. czytaj więcej

News Raport UKE: mniej kart SIM, mniej SMS-ów

Z opublikowanego właśnie przez UKE „Raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2016 roku” wynika, że na koniec 2016 roku aktywnych było 55,5mln kart SIM, czyli o 2 procent mniej, niż rok wcześniej. Ten spadek to efekt wprowadzenia przepisów wprowadzających obowiązek rejestracji kart prepaid. Znacznemu zmniejszeniu uległa również liczba wysłanych SMS-ów. Użytkownicy polskich sieci komórkowych w ubiegłym roku wysłali ogółem 50,2 mld wiadomości tekstowych, o 1,7mld mniej niż w 2015 roku. Rośnie natomiast liczba kart Machine2Machine zarejestrowanych w sieciach polskich operatorów. W 2016 roku było 2,5 mln takich kart, co oznacza, że w ubiegłym roku liczba kart M2M wzrosła o 671 tysięcy. czytaj więcej