16 marca 2007 r. oficjalnie zadebiutował na rynku z ofertą P4 – czwarty komórkowy operator infrastrukturalny (MNO) – prezentując nową markę Play. Mimo iż własne zasoby naziemnej infrastruktury radiowej tej sieci nie są duże, operator Play już od pierwszych dni działania zapewnia pokrycie niemal całej Polski usługami 2G (oraz większych miast usługami 3G) dzięki umowie roamingu wewnętrznym z Polkomtelem (operatorem sieci Plus i Sami Swoi).
Zgodnie z oczekiwaniami oferta Play jest skierowana głównie do rynku konsumenckiego, a ściślej mówiąc do bardziej chłonnej na nowinki techniczne i rozrywkę jego części. Świadczyć o tym mają agresywne (żeby nie powiedzieć: szokujące) reklamy, zaawansowane telefony 3G, posługiwanie się w przekazach marketingowych cenami brutto a nie netto oraz brak oferty low endowej: abonamentów poniżej 50 zł i tanich starterów pre-paidowych. Multimedialne nastawienie oferty widoczne jest na przykładzie cen MMSów – Play jako pierwszy na polskim rynku zrównał te ceny z i tak już niskimi cenami za SMSy (15 gr).
To co zaskakuje w ofercie operatora, to niezwykle agresywna polityka dotycząca cen połączeń, która może być wstępem do wojny cenowej. Analiza cennika Play pokazuje, że efektywna cena jednej minuty rozmowy do dowolnej sieci może wynosić w wyższych taryfach niespełna 20 groszy netto, czyli o 60% taniej od najniższych cen z oficjalnych cenników operatorów GSM oraz o 50% taniej od obecnych cen hurtowych (MTR – mobile termination rate) za dostęp do sieci GSM. I to bez uwzględnienia promocji aktywacyjnych oraz efektu „zarabiania” dodatkowych minut za przyjmowanie rozmów przychodzących. Jeżeli założyć, że struktura połączeń głosowych przeciętnego użytkownika składa się w 50% z ruchu do obcych sieci GSM (co jest dobrym przybliżeniem dla większości odbiorców korporacyjnych), to okaże się, że dla użytkowników o tym profilu, wydzwaniających od 150 do 1000 minut miesięcznie (co odpowiada kosztom od 40 zł netto do ponad 250 zł netto miesięcznie) oferta Play jest po prostu bezkonkurencyjna (patrz Rys. 1 i Rys. 2).
Rysunek 1: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla użytkowników pre-paid dzwoniących 150 minut miesięcznie
Dane do rysunku 1 (założenia: 75 minut do innych sieci komórkowych i 75 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych)
Taryfy pre-paid | Go | Happy | Sami Swoi | |
Własna sieć i sieci stacjonarne | 21,93 zł | 16,40 zł | 36,27 zł | 15,00 zł |
Inne sieci komórkowe | 21,93 zł | 49,50 zł | 36,27 zł | 40,50 zł |
SUMA | 43,85 zł | 65,90 zł | 72,54 zł | 55,50 zł |
Rysunek 2: Porównanie kosztów miesięcznych netto dla abonentów dzwoniących 600 minut miesięcznie
Dane do rysunku 2 (założenia: 300 minut do innych sieci komórkowych i 300 minut do własnej sieci i sieci stacjonarnych)
Taryfy biznesowe | Orange 320 | Pakiet Biznes 230 | Biznesklasa 200 | |
Własna sieć i sieci stacjonarne | 61,48 zł | 65,00 zł | 78,00 zł | 77,50 zł |
Inne sieci komórkowe | 61,48 zł | 150,00 zł | 168,00 zł | 150,00 zł |
SUMA | 122,95 zł | 215,00 zł | 246,00 zł | 227,50 zł |
Jak to możliwe? Większość operatorów GSM podaje co najmniej dwie stawki za połączenia: wewnątrz własnej sieci oraz do obcych sieci GSM, przy czym na ogół ta pierwsza stawka jest wyraźnie niższa (rzędu 20 gr netto za minutę - czasem zastępuje ją opłata ryczałtowa), a druga wyższa (od 50 gr netto do 70 gr netto za minutę). Efektywna, uśredniona cena za minutę rozmów zależy więc w tych taryfach od proporcji, w jakiej użytkownik korzysta z tańszych połączeń. Z badań Audytela wynika, że w strukturze ruchu użytkowników biznesowych około 50% połączeń wychodzących są to połączenia do obcych sieci GSM, w związku z czym efektywne ceny netto za minutę rozmowy osiągają na ogół poziom około 30 – 40 gr. Większe obniżki cen są możliwe w przypadku bardzo dużych klientów (od kilkuset kart SIM w górę) i w przypadku klientów zamykających większość ruchu w ramach własnej grupy biznesowej.
Tymczasem konstrukcja oferty Play jest inna: stawka za minutę rozmowy nie zależy od kierunku a jedynie od wartości abonamentu i wynosi od 40 gr netto (49 gr brutto) w ofercie pre-paid do 20 gr netto w najwyższym abonamencie za 122,95 zł netto (150 zł brutto). Rozmowy poza pakietem abonamentowym taryfikowane są po 40 gr/min netto (49 gr/min. brutto).
Wnioski dla klientów korporacyjnych
Firma Audytel zaleca klientom korporacyjnym przeprowadzenie analizy struktury ruchu komórkowego w firmie ze szczególnym uwzględnieniem ruchu wewnątrz własnej grupy biznesowej. Mniejsze firmy, użytkujące do 50 kart SIM, w których zużycie mieści się w granicach 150 - 1000 minut na kartę SIM miesięcznie, mogą rozważyć usługi sieci Play jako atrakcyjną alternatywę dla dotychczas wykorzystywanych rozwiązań. Powyższa uwaga odnosi się jednak tylko do usług głosowych – w zakresie mobilnej transmisji danych oferta Play jest na razie nieatrakcyjna cenowo, brak jest też w niej usług dodanych skierowanych do biznesu. Przed podjęciem ostatecznych decyzji warto będzie jednak zaczekać na ofertę Play dedykowaną dla rynku korporacyjnego – można założyć, że nie będzie ona gorsza od oferty dla rynku konsumenckiego – oraz na odpowiedź operatorów konkurencyjnych.
źródło: Audytel