Archiwalne

Badania UPC: telewizja coraz bliżej marzeń widzów

28.01.2009

Nowoczesne usługi telewizyjne oferują coraz więcej możliwości dostosowania do preferencji widza. Jak oglądamy telewizję, co nam przeszkadza i jakie funkcje chcielibyśmy posiadać, sprawdziło UPC w ramach tegorocznej edycji badania telewizyjnego.

Nowoczesne usługi telewizyjne oferują coraz więcej możliwości dostosowania do preferencji widza. Pozwalają na wybór opcji oglądania filmu z napisami, wybór języka, dostęp do programu telewizyjnego, zapewniają też wiele innych udogodnień. Wraz z rozwojem usług, zmienia się również rynek RTV, a także nawyki telewidzów, sposoby korzystania i wyobrażenia na temat idealnej telewizji.

UPC przeprowadziło swój coroczny sondaż w 12 krajach, 11 europejskich oraz w Chile. Jednym z badanych tematów były praktyczne i techniczne kwestie związane z oglądaniem telewizji, takie jak odległość od odbiornika, utrudnienia w odbiorze treści, a także funkcje, które widzowie chcielibyśmy posiadać, aby poprawić jakość oglądania telewizji.

Jak oglądamy telewizję?

80% Europejczyków ogląda telewizję z odległości od 2 do 4 metrów. Również zdecydowana większość badanych Polaków ogląda telewizję z takiej odległości. Europejczycy niezwykle rzadko, oglądają telewizję z bliska (1-2 metry od odbiornika). Inaczej jest w Chile, tam aż 24% badanych mieszkańców siada w odległości od 1 do 2 metrów od telewizora. Czy oglądamy telewizję siedząc za blisko telewizora? Jaka jest prawidłowa odległość od odbiornika podczas oglądania telewizji?

„Obecnie jesteśmy świadkami transformacji i przekształcania naszego pojęcia o oglądaniu telewizji. Do niedawna na polskim rynku były dostępne wyłącznie telewizory kineskopowe o ograniczonej wielkości, które wzbudzały wiele wątpliwości na temat ich oddziaływania na zdrowie człowieka. Dodatkowo największym ograniczeniem w wyborze telewizora był zasób finansowy Polaków oraz liczba osób zasiadających do oglądania audycji. Obecnie, ekrany plazmowe i ciekłokrystaliczne praktycznie nie emitują żadnych fal wpływających na nasze samopoczucie. Dodatkowo przekątne ekranów rosną w niesamowitym tempie, oferując nieosiągalne jeszcze niedawno możliwości. Obecnie wielkość 32" jest podstawą sprzedaży prawie wszystkich koncernów produkujących telewizory, a trend rynku w wyraźny sposób wskazuje rosnący popyt na coraz większe ekrany. Dodatkową rewolucją na rynku jest nowa jakość nadawania programów w postaci HDTV. Dzięki zwiększonej rozdzielczości możemy oglądać telewizję z bliższej odległości na większych ekranach, dzięki czemu nie przegapimy żadnego szczegółu w obserwowanym przez nas spektaklu” - tłumaczy Artur Górski, redaktor naczelny portalu HDTV.com.pl

Badanych pytano również o źródła, z jakich korzystają, w celu zapoznania się z programem telewizyjnym. Chociaż w Polsce ciągle najbardziej tradycyjnym sposobem przeglądania programu telewizyjnego jest korzystanie z gazet (73% respondentów deklaruje przywiązanie do tej formy), widać również popularność Internetu, w którym informacji o porze nadawania programów szuka już 68% Polaków. Najczęściej z takiej możliwości korzystają osoby poniżej 30 roku życia. Co ciekawe, tak częste sięganie do Internetu plasuje nas w europejskiej czołówce – Polska wyprzedza kraje, w których procent społeczeństwa korzystającego z Internetu jest znacznie większy, takie jak m. in. Holandia, Belgia, Irlandia, Szwajcaria.

Z magazynów telewizyjnych w wersji papierowej najczęściej korzystają Austriacy, Czesi i Polacy. W Chile i w Rumunii z kolei, są one używane najrzadziej. Polacy częściej niż Polki korzystają z programu telewizyjnego zamieszczonego w telegazecie lub z elektronicznego przewodnika po programach (EPG), oferowanego w telewizji cyfrowej.

57% Europejczyków deklaruje, że nigdy nie korzysta z opcji napisów przy oglądaniu programów telewizyjnych, a 32% korzysta okazjonalnie. Z funkcji napisów najczęściej w Europie korzystają respondenci z Polski, Rumunii i Węgier. Czesi używają tej opcji najczęściej w przypadku kanałów obcojęzycznych. Około 75% badanych Polaków nigdy lub tylko okazjonalnie korzysta z takich napisów. Z tej opcji częściej korzystają osoby powyżej 40 roku życia niż osoby w wieku mniej niż 30 lat.

We wszystkich badanych krajach obsługa pilota telewizyjnego uważana jest za prostą i nieskomplikowaną. Deklaruje tak 97% wszystkich badanych Europejczyków i 98% badanych Polaków. Spośród widzów z Polski, najczęściej na trudności w obsłudze pilota narzekali respondenci w wieku ponad 50 lat.

Co nam przeszkadza?

Większość Europejczyków narzeka na widoczność liter na ekranie. Główne wymieniane niewygody to: zbyt słaby kontrast napisów (wskazuje na to 31% badanych Europejczyków), zbyt małe litery na ekranie (29%), zbyt małe litery w telegazecie (18%).

Ze wszystkich badanych krajów, najbardziej na zbyt małą czcionkę na ekranie, w telegazecie i na kontrast napisów narzekają respondenci z Chile.

W przypadku Polaków, ponad połowa respondentów deklaruje, że nie przeszkadzają im te elementy. Osoby starsze (powyżej 50 roku życia) częściej narzekają na zbyt małą czcionkę w telegazecie niż osoby w wieku 40-49 lat. Osoby młode (poniżej 30 roku życia), częściej niż osoby w wieku 30-39 lat, zwracają uwagę na zbyt słaby kontrast napisów.

O jakiej telewizji marzymy?

Badanych zapytano również o wskazanie funkcji, z których chcieliby korzystać, aby polepszyć jakość swojego telewizyjnego doświadczenia. Dla Polaków jest to przede wszystkim dostosowanie napisów, jeśli chodzi o rozmiar i kolor (57%), funkcja „przybliżanie i oddalanie” (52%) oraz możliwość włączenia dubbingu w każdym programie (50%%). Polscy mężczyźni, częściej niż kobiety, a także osoby młodsze, częściej niż starsze, chciałyby mieć możliwość dodawania napisów do każdego programu.

W wyobrażeniach na temat idealnej telewizji nie różnimy się od reszty Europejczyków: 43% z nich deklarowała zainteresowanie funkcją „przybliżanie i oddalanie”, 38% - dostosowania wielkości napisów i 27% - dubbingu.

źródło: UPC

News Najlepszy router - na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Router to najważniejsze urządzenie domowej sieci. Pozwala różnym urządzeniom połączyć się z siecią Wi-Fi. Aby jednak połączenie było prawidłowe, trzeba dysponować dobrym routerem. Wybór tego urządzenia staje się więc kwestią kluczową. Na jakie parametry zwracać uwagę podczas zakupu? Jakie urządzenie pozwala na podłączenie kilku innych jednocześnie? czytaj więcej

News Umówione spotkanie w salonach sprzedaży UPC poprzez Booksy

Chyba nikt nie lubi marnować czasu, prawda? UPC dba o klienta i już teraz można umówić się na spotkanie w terminie i czasie który Ci tylko pasuje, poprzez największą platformę rezerwacyjną dostępną w aplikacji mobilnej jak i na stronie internetowej Booksy. Dodatkowo, na początek w Warszawie, poprzez aplikację Booksy będzie można również umówić spotkanie z mobilnym doradcą UPC w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. czytaj więcej

News UPC Polska ma najszybszy internet światłowodowy

W lutym odbył się kolejny ranking SpeedTest. UPC Polska okazała się najszybszym ogólnopolskim operatorem internetu światłowodowego. Średni wynik sieci UPC przekroczył poziom 150 Mb/s - czyli dwukrotnie wyższy wynik od średniej prędkości krajowej. czytaj więcej

UPC 10 tys. dolarów do wygrania w programie Adaptive Power Challenge, organizowanym przez Liberty Global. Zgłoszenia jeszcze do 29 czerwca

Liberty Global w Adaptive Power Challenge zaprasza do zgłaszania rozwiązań, które odpowiadają na największe wyzwania energetyczne branży kablowej i dostawców usług szerokopasmowych. Program dedykowany jest przedsiębiorstwom, startupom, naukowcom i studentom. Zwycięzcy w dwóch kategoriach otrzymają nagrody z puli 20 tys. dolarów oraz szansę na współpracę biznesową z Liberty Global. Termin zgłoszeń upływa 29 czerwca. czytaj więcej

UPC UPC Polska dołącza do swojej oferty boostery – urządzenia do zwiększania zasięgu WiFi w dużym mieszkaniu i domu

Do portfolio produktów UPC Polska dołączyły WiFi Boosters – urządzenia zapewniające jeszcze lepszy dostęp do sieci internetowej oraz szybkie i niezawodne bezprzewodowe łącze internetowe WiFi na wielu urządzeniach jednocześnie. Boostery dedykowane są zwłaszcza klientom mieszkającym w dużych mieszkaniach i domach jednorodzinnych, w których zasięg WiFi klasycznego modemu bywa niewystarczający z powodu dużej liczby pomieszczeń oraz przeszkód na drodze sygnału (takich jak grube ściany). Urządzenia dostępne są w pakietach UPC z Premium Internetem opartym na światłowodzie do 500 Mb/s oraz cyfrową telewizją. czytaj więcej

UPC Nowa sportowa oferta Happy Home od UPC

Nowa oferta w UPC: każdy z domowników ogląda to, co chce i kiedy chce. czytaj więcej

UPC UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę

UPC Biznes wprowadza nową identyfikację wizualną oraz kampanię pod hasłem „Otwórz się na sukces”. Pierwszym etapem nowej kampanii jest start oferty dedykowanej firmom sektora Small office/Home office. Znajdują się w niej cztery prędkości internetu, w tym dwie nowe – 200 Mb/s i 400 Mb/s wraz z wysokimi prędkościami wysyłania danych 20 i 40 MB/s, Premium WiFi, bogaty wybór kanałów telewizyjnych, Telefon bez limitu oraz Pakiety Bezpieczeństwa i gwarantowane poziomy świadczenia usług (SLA). Oferta podzielona została na trzy grupy: Start, Smart i Pro. Każda z nich odpowiada różnym potrzebom przedsiębiorców z segmentu SoHo. czytaj więcej

UPC Vintom zwycięzcą jubileuszowej, 5. edycji programu THINK BIG, prowadzonego przez UPC Biznes

Podczas wielkiego finału tegorocznej edycji programu THINK BIG odbywającego się pod hasłem „Let’s Connect to Grow”, jury zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej firmie Vintom, czyli twórcy rozwiązania do automatycznego generowania spersonalizowanej komunikacji wideo. Laureat otrzymał 10 tys. euro oraz zaproszenie do współpracy z UPC. Na gali wręczono również Nagrodę Publiczności – 10 tys. euro w głosowaniu gości wygrała firma 4-D, czyli autorzy inteligentnego narzędzia, analizującego zmiany zachodzące w mózgu. Finał THINK BIG stał się także okazją do zaprezentowania nowego logotypu oraz kampanii UPC Biznes pod hasłem „Otwórz się na sukces”. czytaj więcej

UPC UPC Polska kontynuuje inwestycje w budowę sieci światłowodowej pozwalającej na wprowadzenie gigabitowych prędkości dla polskich klientów

Dostęp do gigabitowej sieci przyszłości wsparty innowacyjnymi rozwiązaniami cyfrowymi – modemem Connect Box, systemem Smart WiFi wraz z Boosterami oraz aplikacją Connect App – zapewni klientom jeszcze lepszą jakość internetu w domu i nowe możliwości korzystania z cyfrowej rozrywki i komunikacji od UPC. czytaj więcej

UPC Nowa kampania UPC - „więcej niż światłowód” w Happy Home

Z początkiem lutego UPC startuje z nową odsłoną kampanii reklamowej Happy Home promującą internet oparty na światłowodzie, Premium Wi-Fi oraz telewizję najnowszej generacji na wielu urządzeniach jednocześnie i o każdej porze. czytaj więcej

News Najlepszy router - na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Router to najważniejsze urządzenie domowej sieci. Pozwala różnym urządzeniom połączyć się z siecią Wi-Fi. Aby jednak połączenie było prawidłowe, trzeba dysponować dobrym routerem. Wybór tego urządzenia staje się więc kwestią kluczową. Na jakie parametry zwracać uwagę podczas zakupu? Jakie urządzenie pozwala na podłączenie kilku innych jednocześnie? czytaj więcej

News Umówione spotkanie w salonach sprzedaży UPC poprzez Booksy

Chyba nikt nie lubi marnować czasu, prawda? UPC dba o klienta i już teraz można umówić się na spotkanie w terminie i czasie który Ci tylko pasuje, poprzez największą platformę rezerwacyjną dostępną w aplikacji mobilnej jak i na stronie internetowej Booksy. Dodatkowo, na początek w Warszawie, poprzez aplikację Booksy będzie można również umówić spotkanie z mobilnym doradcą UPC w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. czytaj więcej

News UPC Polska ma najszybszy internet światłowodowy

W lutym odbył się kolejny ranking SpeedTest. UPC Polska okazała się najszybszym ogólnopolskim operatorem internetu światłowodowego. Średni wynik sieci UPC przekroczył poziom 150 Mb/s - czyli dwukrotnie wyższy wynik od średniej prędkości krajowej. czytaj więcej

UPC 10 tys. dolarów do wygrania w programie Adaptive Power Challenge, organizowanym przez Liberty Global. Zgłoszenia jeszcze do 29 czerwca

Liberty Global w Adaptive Power Challenge zaprasza do zgłaszania rozwiązań, które odpowiadają na największe wyzwania energetyczne branży kablowej i dostawców usług szerokopasmowych. Program dedykowany jest przedsiębiorstwom, startupom, naukowcom i studentom. Zwycięzcy w dwóch kategoriach otrzymają nagrody z puli 20 tys. dolarów oraz szansę na współpracę biznesową z Liberty Global. Termin zgłoszeń upływa 29 czerwca. czytaj więcej

UPC UPC Polska dołącza do swojej oferty boostery – urządzenia do zwiększania zasięgu WiFi w dużym mieszkaniu i domu

Do portfolio produktów UPC Polska dołączyły WiFi Boosters – urządzenia zapewniające jeszcze lepszy dostęp do sieci internetowej oraz szybkie i niezawodne bezprzewodowe łącze internetowe WiFi na wielu urządzeniach jednocześnie. Boostery dedykowane są zwłaszcza klientom mieszkającym w dużych mieszkaniach i domach jednorodzinnych, w których zasięg WiFi klasycznego modemu bywa niewystarczający z powodu dużej liczby pomieszczeń oraz przeszkód na drodze sygnału (takich jak grube ściany). Urządzenia dostępne są w pakietach UPC z Premium Internetem opartym na światłowodzie do 500 Mb/s oraz cyfrową telewizją. czytaj więcej

UPC Nowa sportowa oferta Happy Home od UPC

Nowa oferta w UPC: każdy z domowników ogląda to, co chce i kiedy chce. czytaj więcej

UPC UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę

UPC Biznes wprowadza nową identyfikację wizualną oraz kampanię pod hasłem „Otwórz się na sukces”. Pierwszym etapem nowej kampanii jest start oferty dedykowanej firmom sektora Small office/Home office. Znajdują się w niej cztery prędkości internetu, w tym dwie nowe – 200 Mb/s i 400 Mb/s wraz z wysokimi prędkościami wysyłania danych 20 i 40 MB/s, Premium WiFi, bogaty wybór kanałów telewizyjnych, Telefon bez limitu oraz Pakiety Bezpieczeństwa i gwarantowane poziomy świadczenia usług (SLA). Oferta podzielona została na trzy grupy: Start, Smart i Pro. Każda z nich odpowiada różnym potrzebom przedsiębiorców z segmentu SoHo. czytaj więcej

UPC Vintom zwycięzcą jubileuszowej, 5. edycji programu THINK BIG, prowadzonego przez UPC Biznes

Podczas wielkiego finału tegorocznej edycji programu THINK BIG odbywającego się pod hasłem „Let’s Connect to Grow”, jury zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej firmie Vintom, czyli twórcy rozwiązania do automatycznego generowania spersonalizowanej komunikacji wideo. Laureat otrzymał 10 tys. euro oraz zaproszenie do współpracy z UPC. Na gali wręczono również Nagrodę Publiczności – 10 tys. euro w głosowaniu gości wygrała firma 4-D, czyli autorzy inteligentnego narzędzia, analizującego zmiany zachodzące w mózgu. Finał THINK BIG stał się także okazją do zaprezentowania nowego logotypu oraz kampanii UPC Biznes pod hasłem „Otwórz się na sukces”. czytaj więcej

UPC UPC Polska kontynuuje inwestycje w budowę sieci światłowodowej pozwalającej na wprowadzenie gigabitowych prędkości dla polskich klientów

Dostęp do gigabitowej sieci przyszłości wsparty innowacyjnymi rozwiązaniami cyfrowymi – modemem Connect Box, systemem Smart WiFi wraz z Boosterami oraz aplikacją Connect App – zapewni klientom jeszcze lepszą jakość internetu w domu i nowe możliwości korzystania z cyfrowej rozrywki i komunikacji od UPC. czytaj więcej

UPC Nowa kampania UPC - „więcej niż światłowód” w Happy Home

Z początkiem lutego UPC startuje z nową odsłoną kampanii reklamowej Happy Home promującą internet oparty na światłowodzie, Premium Wi-Fi oraz telewizję najnowszej generacji na wielu urządzeniach jednocześnie i o każdej porze. czytaj więcej

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Dzień dziecka w Cyfrowym Polsacie

Dzień dziecka jak co roku jest uwielbianym dniem przez każde dziecko. Cyfrowy Polsat może nam jeszcze bardziej uprzyjemnić ten wyjątkowy dzień. Zainteresowani będą mogli skorzystać z „otwartego okna” na którym będą udostępniane 5 kanałów dziecięcych CBeebies, Disney Junior, Nickelodeon, NickToons oraz Nick Jr., które będzie można oglądać aż do 17 czerwca. czytaj więcej

IPLA IPLA i Tomasz Działowy ze wspólnym projektem „Lekko Nie Będzie” teraz w YouTube

Tomasz „Gimper” Działowy, jeden z czołowych polskich youtuberów z 1,2 mln subskrybentów na swoim kanale, z wielkim sukcesem, wspólnie z IPLĄ, wystartował z nowym formatem inspirowanym popularnymi telewizyjnymi programami typu talk show. Pierwsze trzy odcinki programu „Lekko Nie Będzie”, profesjonalnie produkowanego przez zespół IPLI, wyświetlono w YouTube już ponad 1,7 mln razy. czytaj więcej

UPC Tylko co drugie MŚP wierzy w swój sukces – wyniki badania UPC

Tylko połowa przedsiębiorców z sektora MŚP optymistycznie ocenia szanse rozwoju swojej firmy. Wśród barier dla osiągniecia sukcesu wymieniają te, związane z silną konkurencją i aktualną sytuacją na rynku, a także brakiem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie UPC Biznes. czytaj więcej