Archiwalne

Ceny usług telefonii stacjonarnej

20.04.2009

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił analizę opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe w telefonii stacjonarnej w 2008 roku.

Analiza powstała w celu porównania opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe w ofertach przedsiębiorców posiadających największy, pod względem liczby abonentów i przychodów, udział w rynkach ww. połączeń dla użytkowników końcowych. Analizę opracowano na podstawie cenników Telekomunikacji Polskiej S.A., Netii S.A., Telefonii Dialog S.A. i Tele2 Polska Sp. z o.o.

W rozdziale pierwszym omówiona została dokładna metodologia porównania cen.

Drugi rozdział zawiera porównanie opłat za połączenia lokalne i międzystrefowe wymienionych operatorów. Porównania cen usług telefonicznych dokonano na dwa sposoby. Pierwszym z nich była metoda koszykowa OECD, zgodnie z którą obliczono wartości koszyków cenowych w wybranych planach taryfowych operatorów w zależności od wielkości realizowanego przez konsumenta ruchu telefonicznego. Porównano również ceny połączeń lokalnych i międzystrefowych przedstawione w cennikach operatorów (cena poza abonamentem) z opłatami zawartymi w abonamencie (z wliczonym w koszt połączenia abonamentem i darmowymi minutami). Porównań powyższych dokonano w oparciu o koszt połączeń realizowanych w sieci operatorów, jak również w ramach hurtowego dostępu do sieci, gdzie oferty operatorów alternatywnych świadczących usługi w ramach usługi WLR porównano z ofertą operatora zasiedziałego.

Wprowadzając w specyfikę polskiego rynku usług stacjonarnych należy przypomnieć, iż w lipcu 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. rozpoczęła świadczenie usługi hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR). Usługa WLR dała konsumentowi możliwość zmiany dotychczasowego operatora (tj. Telekomunikacji Polskiej S.A.) bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej oraz numeracji. Dzięki wprowadzeniu usługi WLR operatorzy alternatywni mieli możliwość świadczenia usług telefonii stacjonarnej często po cenach niższych niż oferowane przez TP. W związku z tym stopniowo wycofywali się ze świadczenia, wprowadzonej pod koniec 2004 r., usługi za pomocą numeru dostępowego NDS (tzw. preselekcji). W 2008 r. usługi za pomocą NDS wśród analizowanych podmiotów świadczyły jedynie Telefonia Dialog i Tele2 Polska. Spółki nie proponowały już jednak tego typu ofert nowym klientom, jedynie świadczyły tę usługę abonentom, z którymi wcześniej podpisały umowy. Wobec powyższego usługa preselekcji nie została uwzględniona w niniejszej analizie.

W trzeciej części analizy przedstawiono porównanie cen w zakresie połączeń międzynarodowych. Zwrócono w nim uwagę na alternatywne, w stosunku do połączeń oferowanych przez operatorów telefonii stacjonarnej połączenia w technologii VoIP. W przypadku połączeń międzynarodowych również dokonano porównań cen połączeń świadczonych w sieci operatora oraz realizowanych w ramach WLR.

Pełna treść analizy znajduje się w tym dokumencie.

Krótkie podsumowanie:

Przeprowadzona analiza cen połączeń stacjonarnych wykazała znaczną rozpiętość cen połączeń lokalnych i międzystrefowych oferowanych w 2008 roku przez poszczególnych operatorów w godzinach szczytu dnia roboczego. Operatorzy konkurowali między sobą pakietami bezpłatnych minut do wykorzystania oraz darmowymi wieczorami i weekendami zawartymi w cenie abonamentu. W 2008 r. niewiele było planów taryfowych, które nie zawierały tego rodzaju zachęt. Jednocześnie, im więcej było takich propozycji w ramach abonamentu, tym wyższa była jego cena lub wyższa opłata za minutę połączenia poza abonamentem.

Biorąc pod uwagę średnią cenę połączeń przedstawionych w cennikach operatorów (po wykorzystaniu abonamentu) świadczonych przez operatorów alternatywnych w ramach usługi WLR, była ona w 2008 r. najczęściej korzystniejsza w porównaniu do cen Telekomunikacji Polskiej. Połączenia lokalne w Telefonii Dialog były o 19% niższe niż w TP, zaś w Tele2 aż o ok. 54%. Połączenia międzystrefowe świadczone przez te spółki były niższe odpowiednio o 0,7% i 22%.

Przy powyższym porównaniu cen połączeń bazowano na samych tylko cenach przedstawionych w cennikach operatorów, które w planach z darmowymi minutami pobierane były po wykorzystaniu abonamentu. Jeśli jednak pod uwagę weźmiemy również abonament i wszystkie możliwe do wykorzystania darmowe minuty połączeń w nim zawarte, faktyczny koszt połączenia będzie niższy. Wyliczona w taki sposób średnia cena połączeń lokalnych realizowanych w sieci operatorów wyniosła 0,18 zł za minutę połączenia i była o ok. 15% niższa niż opłata przedstawiona w cenniku (0,22 zł). W przypadku połączeń międzystrefowych średnia cena połączeń zawartych w abonamencie była o ok. 16% niższa niż średnia opłata poza abonamentem. Analizując średnie ceny połączeń w abonamencie, realizowanych w ramach WLR, zauważono, iż zarówno w przypadku połączeń lokalnych, jak i międzystrefowych, były one o 18% niższe niż analogiczne opłaty za połączenia świadczone we własnej sieci operatora.

Cenniki usług połączeń międzynarodowych przewidywały różne opcje taryfowe w zależności od kraju, z którym następowało połączenie. Operatorzy, walcząc o klientów, wprowadzali nowe plany taryfowe proponując w nich coraz niższe ceny. Porównując rok 2008 z rokiem 2005, Telekomunikacja Polska obniżyła opłaty za połączenia średnio o 43%, nie było to jednak wynikiem zmniejszenia opłat w obowiązujących planach taryfowych, a wprowadzeniem nowego planu pod nazwą plan domowy tp 1200. Telefonia Dialog zmniejszyła ceny za ww. połączenia o ok. 55%, a Netia S.A. obniżyła je o 64% r.

Porównując plany taryfowe operatorów telefonii stacjonarnej metodą koszykową OECD stwierdzono, iż dany plan taryfowy jest mniej lub bardziej opłacalny w zależności od wielkości ruchu telefonicznego. Do najkorzystniejszych planów taryfowych dla usług oferowanych w sieci operatora należały dwa plany Telefonii Dialog tj. Taryfa Twoje wieczory i weekendy – Max oraz Taryfa Domowa – Profil Twoje 120 minut oraz Plan domowy tp Telekomunikacji Polskiej. Najmniej korzystnie przedstawiały się natomiast Plan tp socjalny oraz dwie taryfy Netii tj. Lepszy Telefon do Wygadania i Cennik Lepszy Telefon 60. Atrakcyjniejsze ceny w stosunku do najtańszych planów w sieciach operatorów oferowano dla usług świadczonych w oparciu o WLR. Tele2 było w stanie zaoferować korzystniejszy od planu Telefonii Dialog cennik Telefon Podstawowy.

Alternatywą dla usług świadczonych przez operatorów tradycyjnej telefonii stacjonarnej staje się telefonia internetowa VoIP. Do korzystania z usług świadczonych w technologii VoIP zachęca brak konieczności podpisywania umów na świadczenie tych usług oraz brak opłat abonamentowych. Konsument ponosi opłaty jedynie za wykonane połączenia.

Zarówno wprowadzenie usługi WLR, jak również możliwość korzystania z alternatywnych w stosunku do tradycyjnej telefonii stacjonarnej form połączeń (VoIP) powoduje, iż konsumenci otrzymują coraz atrakcyjniejsze oferty, zarówno w postaci zmniejszających się cen opłat za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe, jak również możliwości wyboru najdogodniejszej dla siebie formy połączeń.

Mimo rosnącej konkurencji na rynku telefonii stacjonarnej daje się jednak zauważyć zmniejszający się popyt na te usługi. Nie bez znaczenia w tej kwestii pozostają prężnie rozwijające się usługi na rynku telefonii ruchomej. Coraz ciekawsze oferty, jak również spadające ceny połączeń w sieciach mobilnych powodują, iż popyt na usługi telefonii stacjonarnej maleje, zaś wiele gospodarstw domowych rezygnuje z tego rodzaju usług na rzecz telefonii ruchomej.

źródło: UKE

News Tania wysyłka elektroniki kurierem do Niemiec

Niemcy to jedna z najbardziej popularnych destynacji przesyłek nadawanych z naszego kraju. Wielu z nas posiada rodzinę i znajomych w tym kraju. Coraz więcej bliskich udaje się tam w celach zarobkowych. Wymiana handlowa z Niemcami również kwitnie - Polska należy do czołówki partnerów handlowych tego kraju. Z tego powodu wzrasta potrzeba lepszych możliwości nadania przesyłek. czytaj więcej

News Gdzie wymienić wyświetlacz w telefonie?

Smartfony pomagają nam w życiu codziennym i pracy oraz dostarczają rozrywkę. Z tego powodu każda awaria sprzętu utrudnia funkcjonowanie, szczególnie gdy jest to rozbita szybka, która uprzykrza korzystanie z urządzenia. Na szczęście taką usterkę da się naprawić, a w tym artykule dowiesz się gdzie to zrobić. czytaj więcej