Crowley Data Poland ukończył budowę szerokopasmowej, radiowej sieci dostępowej w technologii LMDS 28 MHz. Wartość projektu wyniosła 11,3 mln zł, z czego 40 % tej sumy firma pozyskała z funduszy europejskich. Inwestycja realizowana od września 2008 roku do listopada 2010 roku przyczyniła się do rozbudowy istniejącej sieci Crowley Data Poland zarówno pod względem zasięgu jak i możliwości przesyłowych.
Podstawowym celem projektu było stworzenie infrastruktury koniecznej do zaoferowania usług szybkiej transmisji danych grupom odbiorców, dla których realizacja usług dostępowych tradycyjną technologią kablową była nieopłacalna. Wykorzystana technologia LMDS (Local Multipoint Distribution Services) bazuje na transmisji radiowej z szerokością kanału 28MHz oraz z 64 wartościową modulacją, która automatycznie zmienia się w zależności od warunków pogodowych. Zapewnia ona szybkie przesyłanie danych o przepustowości do 92Mb/s, przy jakości porównywalnej z transmisją poprzez linie światłowodowe.
„Ukończona niedawno radiowa sieć dostępowa znacząco wpłynęła na wzrost liczby naszych klientów, którzy do tej pory byli poza zasięgiem oferty usługowej, zarówno pod względem obszaru jak i kosztu podłączenia” powiedział Dariusz Terlecki, Członek Zarządu Crowley Data Poland. „Ponadto dzięki narzędziom dedykowanym jesteśmy w stanie poważnie wzmacniać konkurencyjność naszej firmy. W ramach sieci LMDS, uruchomiona została internetowa platforma do komunikacji z klientami, oferująca użytkownikom wysoką samodzielność obsługi, z dostępem zarówno do bieżących informacji na temat rozliczeń jak i konfiguracji usług” dodał.
Implementacja sieci stanowiła dla Crowley Data Poland olbrzymie wyzwanie. Do realizacji projektu wybrano największe miasta w Polsce, co było podyktowane faktem posiadania przez CDP rezerwacji kanałów radiowych o szerokości 28MHz w paśmie 26 GHz. W działaniach planistyczno instalacyjnych wykorzystywano doświadczenia wypracowane podczas badań instalacji testowej prowadzonych przez Crowley Data Poland w porozumieniu z firmą Hughes – wiodącym na świecie dostawcą szerokopasmowych usług satelitarnych, produktów i rozwiązań sieciowych. W ciągu dwóch lat uruchomiono 108 sektorów o przepływności około 10 Gb/s, oraz 648 terminali abonenckich.
„Jednym z podstawowych problemów związanych z budową sieci radiowego dostępu (w tym sieci LMDS) jest poprawne przygotowanie planowania radiowego, tzn. przydziału kanałów radiowych dla sektorów stacji bazowych w węzłach sieci radiowej. Celem tego procesu jest minimalizacja występowania interferencji w sieci radiowej, co jest podstawą do wysokiej jakości świadczonych usług” powiedział Zdzisław Wiśniewski, Dyrektor ds. Technicznych w CDP. „Bez umiejętnie wykonanego planowania radiowego nawet najlepsza technologia nie będzie działać prawidłowo” dodał. W celu zagwarantowania poprawności realizacji tego projektu spółka nawiązała współpracę z Instytutem Łączności. Jej owocem było stworzenie narzędzia programistycznego wspomagającego proces planowania sieci radiowej, który został wykorzystany w implementacji tego projektu. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nawet najlepsze planowanie radiowe nie jest w stanie ustrzec się przed nieplanowanymi zjawiskami jakie mogły zaistnieć w rzeczywistej sieci szczególnie, że nasza sieć jest największą siecią radiową LMDS w Polsce. Dlatego przed realizacją projektu przeprowadzone zostały odpowiednio przygotowane testy w sieci eksperymentalnej, które pozwoliły na praktycznie bezproblemową realizację projektu.
Dzięki implementacji nowej infrastruktury Crowley Data Poland poszerzył zasięg swojej oferty o sektor największych przedsiębiorstw. Jednocześnie odnotowano zmniejszenie się wskaźnika odejść klientów (churn), będących odbiorcami usług CDP. Spółka nadal planuje korzystać z rozwiązań radiowych przy budowie sieci. W najbliższym czasie firma rozważa instalację systemu LMDS pracującego w paśmie 10,5 GHz. „Przygotowujemy się do wdrożenia technologii światłowodowych FTTx. Niemniej w najbliższej perspektywie planujemy nadal korzystać z sieci radiowego dostępu. Główną zaletą tej technologii jest elastyczność oraz szybkość budowy” podsumował Rafał Pietrzak Dyrektor Operacyjny i Członek Zarządu CDP.
źródło: Crowley
Wiadomości firmowe Jak podnieść poziom cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym?
Sektor finansowy stoi przed nowymi wyzwaniami w obliczu dynamicznego rozwoju technologii. Generatywna AI, automatyzacja, zarządzanie danymi i finanse zintegrowane kształtują branżę, jednocześnie zwiększając trudności w ochronie danych, prywatności oraz zarządzaniu tożsamościami cyfrowymi. Coraz większe wykorzystanie chmury i rosnąca ilość danych dodatkowo zwiększają powierzchnię ataków, wymagając lepszych strategii reagowania na incydenty. czytaj więcejNews Telewizja na studiach - jakie rozwiązanie wybrać?
Dostęp do telewizji na studiach to temat, który może zainteresować osoby zaczynające swoją przygodę akademicką. To ze względu na fakt, że nie w każdym akademiku czy wynajętym mieszkaniu mamy dostęp do telewizji kablowej. Ponadto istotną rolę odgrywają koszty – większości studentów zależy na tym, aby telewizja była jak najtańsza, ale oferowała duży wybór kanałów. Czy to możliwe do osiągnięcia? Jak najbardziej! czytaj więcejNews Jak działa aplikacja typu softphone?
W dobie technologii cyfrowych i pracy zdalnej coraz częściej zapominamy, do czego służy telefon stacjonarny. Ze świecą możesz dziś szukać tradycyjnych telefonów, ponieważ stopniowo wypierają je aplikacje internetowe, które znacznie taniej lub całkowicie darmowo łączą nas z całym światem. Jedną z takich aplikacji jest softphone, czyli rozwiązanie, które umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych przez internet. Jak dokładnie działa softphone i dlaczego staje się nieodłącznym narzędziem współczesnych biznesów? czytaj więcejNews Stwórz efektowne stoisko na targi branżowe z trybunką reklamową
Uczestnictwo w tragach branżowych to znakomita okazja zarówno do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, jak i spotkania się z potencjalnymi klientami. W targach biorą udział przede wszystkim osoby zainteresowane daną branżą i jej ofertą, dlatego warto zadbać o jak najciekawsze stoisko. Można je stworzyć z pomocą materiałów promocyjnych drukowanych oraz trybunki wystawienniczej, która pomaga wyróżnić prezentowana ofertę i lepiej zapamiętać markę.1. Czym jest trybunka reklamowa?
2. Trybunki reklamowe przykuwają uwagę na targach czytaj więcej