Archiwalne

Decyzja warunkowa dla UPC w sprawie przejecia Aster

05.09.2011

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodziła się na transakcję pomiędzy dwoma spółkami świadczącymi usługi płatnej telewizji kablowej - UPC Polska oraz Aster. Koncentracja może się jednak odbyć pod określonymi warunkami. Przede wszystkim docelowo nie powinna ograniczać abonentom wyboru operatora na terenach, gdzie taka możliwość istniała do tej pory oraz nie może być dla nich uciążliwa.

7 grudnia 2010 roku UPC Polska złożyło do UOKiK wniosek o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad Aster. Obie spółki świadczą usługi płatnej telewizji kablowej, dostępu do szerokopasmowego Internetu oraz telefonii stacjonarnej. W związku z tym, że łączny obrót uczestników transakcji przekroczył równowartość 1 mld euro, koncentracja podlegała zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W trakcie postępowania antymonopolowego Urząd zwrócił uwagę, że wśród spółek świadczących usługi płatnej telewizji kablowej działających na terenie Krakowa i Warszawy zdecydowanie najsilniejszymi są Aster i UPC Polska. Potwierdzają to przede wszystkim udziały rynkowe, łącznie dla spółek wahające się w każdym z miast między 50 a 60 proc. To znacznie więcej od przewidzianych przez ustawę antymonopolową – 40 proc. wiązanych z posiadaniem pozycji dominującej. Zdaniem UOKiK realizacja transakcji doprowadziłaby do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku usług dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do Internetu na terenie tych dwóch miast, ze szkodą dla odbiorców. Koncentracja mogłaby bowiem doprowadzić do sytuacji, w której przejmujący uzyskując pozycję silnego gracza rynkowego mógłby kształtować oferty w sposób mniej korzystny niż dotychczas, w szczególności rezygnując z walki o przyciągnięcie klientów konkurencyjną ofertą. Ponadto nie musiałby obawiać się utraty własnych abonentów. Po przeprowadzeniu badania rynku, w którym Urząd prześledził opinie konkurentów i spółdzielni mieszkaniowych oraz na podstawie zgromadzonego w tej sprawie materiału dowodowego - Prezes UOKiK wydała zgodę warunkową.

Zgodnie z decyzją, UPC Polska może przejąć kontrolę nad Aster, jeśli w okresie 18 miesięcy od jej wydania, w Krakowie i Warszawie odsprzeda część sieci należącą do Aster, w budynkach, w których usługi dotychczas świadczyły obie spółki. Sprzedaż musi nastąpić na rzecz przedsiębiorców spoza grupy kapitałowej przejmującego, po zatwierdzeniu transakcji przez UOKiK. Biorąc pod uwagę techniczne uwarunkowania tej koncentracji oraz mając na względzie dobro konsumentów, Prezes Urzędu zobowiązała ponadto UPC Polska do zapewnienia abonentom odpowiedniej jakości i ciągłości świadczonych usług w okresie przeprowadzania transakcji. Ponadto, klienci Aster z budynków, w których usługi świadczy również UPC Polska, po połączeniu zyskają prawo ponownego wyboru dostawcy, niezależnie od warunków umów wcześniej zawartych z Aster.

Przedsiębiorca przejmujący został zobligowany do przekazania Urzędowi informacji o sposobie realizacji nałożonego warunku w wyznaczonych w decyzji terminach. Decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oceniając koncentrację Prezes Urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie, uzależnić od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Od 2004 roku jest to 13. decyzja nakładająca obowiązki na zgłaszającego transakcję. W tym roku na 101 wydanych decyzji to drugi przypadek, gdy zielone światło zostało uzależnione od spełnienia przez przedsiębiorców określonych warunków.

źródło: UOKiK

News Stwórz efektowne stoisko na targi branżowe z trybunką reklamową

Uczestnictwo w tragach branżowych to znakomita okazja zarówno do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, jak i spotkania się z potencjalnymi klientami. W targach biorą udział przede wszystkim osoby zainteresowane daną branżą i jej ofertą, dlatego warto zadbać o jak najciekawsze stoisko. Można je stworzyć z pomocą materiałów promocyjnych drukowanych oraz trybunki wystawienniczej, która pomaga wyróżnić prezentowana ofertę i lepiej zapamiętać markę.

1. Czym jest trybunka reklamowa?
2. Trybunki reklamowe przykuwają uwagę na targach czytaj więcej

News Pożyczki dla artystów? Rozważ dostępne opcje finansowania projektów

Branża kreatywna pełna jest wyzwań, a jednym z nich są kwestie finansowe. Mikrofirmy często stają przed koniecznością sfinansowania nowych projektów, które wymagają dużych nakładów inwestycyjnych. W takich sytuacjach wsparcie finansowe dla artystów staje się niezbędne, aby mogli realizować swoje wizje. Jednak znalezienie odpowiedniego źródła finansowania nie zawsze jest proste. Tradycyjne instytucje finansowe nie zawsze rozumieją specyfikę pracy twórczej, co może utrudniać proces uzyskania niezbędnych środków. czytaj więcej

News 20 najlepszych pomysłów na aplikacje dla startupów w 2025

Rok 2024 to czas dynamicznego rozwoju technologii, w którym branża aplikacji mobilnych odgrywa kluczową rolę w transformacji cyfrowej biznesów na całym świecie. Właściciele firm, inwestorzy oraz przedsiębiorcy zwracają uwagę na ogromny potencjał, jaki niesie za sobą tworzenie oprogramowania mobilnego. czytaj więcej

Wiadomości firmowe MOVEit w języku polskim: Progress prezentuje nową wersję konsoli

Progress MOVEit to zaawansowane rozwiązanie do zarządzania i automatyzacji transferu plików, które zapewnia pełną widoczność i kontrolę nad plikami wysyłanymi do partnerów, klientów i pracowników w firmie. MOVEit gwarantuje bezpieczeństwo plików zarówno podczas transferu, jak i w bazie danych, spełniając przy tym wewnętrzne polityki oraz zewnętrzne regulacje takie jak NIS2 i DORA. czytaj więcej