24 maja 2007, w serwisach internetowych poświęconych zagadnieniom telekomunikacyjnym, pojawił się komunikat pochodzący od firmy Inotel - operatora VoIP, w który znalazła się informacja między innymi o zdobyciu pozycji lidera rynku VoIP w Polsce przez Inotel poprzez zdobycie przez operatora ponad połowy rynku.
easyCALL komentuje tą informację jak niżej, wskazując jednocześnie w którą stronę powinni zmierzać operatorzy VoIP:
"Ze zdziwieniem przyjąłem oświadczenie jednej z poznańskich firm, operatora VoIP, która twierdzi, że zdobyła 60 procent rynku w Polsce. Swój udział w rynku operator ten szacuje podając ogólny wolumen ruchu telekomunikacyjnego w swojej sieci, który wynosi około 7 milionów minut miesięcznie. Szacując w ten sposób, bez brania pod uwagę wolumenu ruchu innych firm VoIP dochodzi do istotnych przekłamań. I tak na przykład easyCALL może się pochwalić znacznie wyższym poziomem obsługiwanych minut miesięcznie, co oznaczałoby równocześnie, że udział easyCALL w rynku wynosi także co najmniej 60 procent. Dochodzimy zatem do absurdu - rynek ma co najmniej 120 procent!" - mówi Michał Jakubowski, Prezes Zarządu easyCALL.pl, alternatywnego operatora telekomunikacyjnego.
easyCALL uważa, że przyczyną takich nieścisłości jest między innymi brak rzetelnych, kompleksowych badań i analiz jednego z najdynamiczniej rozwijających się rynków telekomunikacyjnych - usług telefonii internetowej.
"Dotychczas nikt w Polsce nie opracował spójnej i pełnej koncepcji badań rynku VoIP. Wszelkie dane na ten temat są szacunkowe i pochodzą głównie z przekazów marketingowych operatorów, ich rzetelność bywa więc podważana. Uważam, że elementarna uczciwość biznesowa - głównie względem klientów - wymaga opracowania niezależnego i obiektywnego systemu oceny rynku. Inicjatywa w tej kwestii powinna zaś wyjść z samej branży, bo to właśnie nam powinno szczególnie zależeć na rzetelnym informowaniu naszych potencjalnych klientów" - mówi Michał Jakubowski. "Prawo do rzetelnej informacji jest elementarnym prawem konsumentów. Obiektywne informacje o rankingu operatorów, o ich rynkowej pozycji są zaś niewątpliwie elementem uczciwego informowania konsumentów.
easyCALL zapowiada wystąpienie do innych firm działających na rynku telefonii internetowej VoIP z inicjatywą opracowania wspólnej metodologii badań wielkości rynku i udziału w nim poszczególnych podmiotów. easyCALL zamierza zaproponować powołanie niezależnego od poszczególnych operatorów podmiotu, który w oparciu o wiarygodne dane dokonywałby obiektywnej oceny i analiz rynku VoIP w Polsce.
"Wstępnie postulujemy ujednolicenie podstawowych definicji oraz uzgodnienie wspólnej metodologii pomiarów ruchu w sieciach poszczególnych operatorów i poddanie go audytowi podmiotu zewnętrznego. Uważam, że rynek telefonii internetowej w Polsce dojrzał już na tyle, że działający na nim operatorzy nie powinni mieć większych oporów przed zbudowaniem wspólnego systemu, pozwalającego konsumentom na rzetelne i obiektywne porównywanie działających na nim podmiotów" - podsumowuje Michał Jakubowski.
źródło: easyCALL