Od początku Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej można je oglądać nie tylko za pośrednictwem telewizji, lecz także w Internecie. Dzięki Telewizji Polsat, spółce Redefine oraz trzem operatorom teleko-munikacyjnym (ATM.S.A, Netii S.A., Telekomunikacji Polskiej S.A.) usługa znalazła się w zasięgu znacznej liczby internautów i cieszy się dużym zainteresowaniem.
Faza rozgrywek grupowych za nami, zatem nadarza się okazja do pierwszych podsumowań; z perspektywy ATM S.A. wyglądają one następująco (dane na 19 czerwca br.):
- W serwisie euro2008.atm.com.pl zarejestrowało się ponad 74 tys. użytkowników,
a serwis odnotował blisko 150 tys. odwiedzin. - Za pośrednictwem rozwiązania ATM InteractiveTV wydano ok. 72 tys. licencji.
- Podczas meczu Polska-Chorwacja odnotowano ponad 10 tys. transmisji, z czego 6,2 tys. jednoczesnych. Ruch przekroczył 4,2 Gbit/s.
Podkreślamy, że powyższe dane dotyczą tylko samego ATM. Statystyka całego projektu przedstawia się lepiej, bowiem Netia oraz Telekomunikacja Polska samodzielnie dostarczały sygnał do swoich abonentów. Jednakże już te liczby obrazują potencjał telewizji interaktywnej i dobrze wróżą przyszłości tego typu rozwiązań w naszym kraju. Mistrzostwa wciąż trwają, statystyki systematycznie się poprawiają.
Euro 2008 w Internecie to cenne doświadczenie dla wszystkich firm biorących udział w przedsięwzięciu. Z technologicznego punktu widzenia, to pierwszy w Polsce tego typu i na taką skalę test infrastruktury operatorów oraz rozwiązań aplikacyjnych. Redefine stworzył aplikację IPLA umożliwiającą oglądanie meczów, jednakże to po stronie operatorów pozostaje dostarczenie dobrej jakości sygnału do wszystkich zainteresowanych.
Choć na co dzień internauta nie widzi strumienia bitów, a jedynie kontent odtwarzany na ekranie swojego komputera, to dostarczenie mu właściwej jakości sygnału przy rosnącej ilości danych i zapotrzebowaniu na szybką i niezawodną transmisję wciąż stanowi wyzwanie dla operatorów - warto o tym pamiętać. Dlatego też ATM aktywnie wspiera współpracujących z ATM operatorów w przystosowaniu ich sieci abonenckich do podołania zwiększonemu zapotrzebowaniu na duże przepustowości (np. poprzez bezpłatne użyczanie elementów rozproszonej sieci dystrybucji platformy ATM InteractiveTV) i cały czas otwarty jest na współpracę również z innymi operatorami. Piłka nadal jest w grze!
źródło: ATM