Europejskie przedsiębiorstwa czują się bardziej narażone na wstrząsy rynkowe związane z informatyką
Badanie przeprowadzone przez analityków z firmy McKinsey wskazuje, że technologia odgrywa coraz większą rolę w działaniach przedsiębiorstw mających na celu wzrost wydajności.
Szefowie europejskich firm są przekonani, że ich przedsiębiorstwa są bardziej podatne na wstrząsy rynkowe, związane z rozwiązaniami informatycznymi niż te z innych części świata. Świadczą o tym wyniki raportu „Time to Raise the CIO's Game: A Call to Action for European Companies” (Nadszedł czas, aby dyrektorzy ds. informatycznych poprawili swoje wyniki — wezwanie do działania dla europejskich przedsiębiorstw), opublikowanego przez firmę doradczą McKinsey & Company.
74% szefów europejskich firm, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę McKinsey stwierdziło, że ich przedsiębiorstwa są „bardzo” lub „w najwyższym stopniu” narażone na wstrząsy rynkowe związane z informatyką. Jednocześnie tylko 18% badanych kierowników ds. informatyki w europejskich przedsiębiorstwach twierdzi, że skutecznie wdrażają nowe technologie i że robią to szybciej i lepiej niż ich konkurencja.
Z raportu firmy McKinsey wynika również, że europejskie przedsiębiorstwa powinny nie obawiać się wprowadzania zmian, które umożliwią im utrzymanie dobrej pozycji biznesowej, w nowej sytuacji gospodarczej. Znaczna liczba przedsiębiorstw dostrzega konieczność dostosowania się do nowych warunków na rynku — 31% przedstawicieli kadry kierowniczej europejskich przedsiębiorstw stwierdza, że ich priorytetem jest rozwój nowych produktów i usług w odpowiedzi na zmieniające się wzorce konsumpcji.
Badanie firmy McKinsey pokazuje również, że szefowie przedsiębiorstw w Europie powinni zmienić podejście do informatyki. Zdaniem analityków dotychczas działy informatyczne europejskich firm osiągały „zadowalające” rezultaty, z powodzeniem zwiększając produktywność środowisk informatycznych, wydajność operacyjną oraz innowacyjność. Jednak analitycy podkreślają również, że obecna sytuacja gospodarcza sprawia, że wymagania wobec wydajności operacyjnej środowisk informatycznych rosną. Technologie informatyczne stosowane w firmach, muszą rozwijać się wielowymiarowo, aby wspierać działania przedsiębiorstwa.
Wyniki badania firmy McKinsey zgadzają się ze spostrzeżeniami firmy Cisco. Zdaniem Cisco, aby przedsiębiorstwa mogły dynamicznie rozwijać się w nowej sytuacji gospodarczej, kluczowe jest wypracowanie nowego podejścia do obsługi klienta. Można je uzyskać poprzez udoskonalone modele biznesowe, atrakcyjne propozycje i modele świadczenia usług. Niezbędne jest również stworzenie organizacji bez granic, która będzie funkcjonowała ponad pojedynczymi działami i wewnętrznymi barierami.
Firma McKinsey zaleca przedsiębiorstwom europejskim realizację następujących zasad:
- Dostosowanie informatyki i biznesu
- udoskonalenie modelu zarządzania, aby usprawnić proces podejmowania decyzji i planowania strategicznego, obejmujące zarówno rozwiązania informatyczne, jak i biznesowe
- rozszerzenie umiejętności biznesowych kierownictwa działów informatycznych
- Zniwelowanie luk w efektywności
- restrukturyzacja działu informatycznego w celu zwiększenia produktywności
- zmiana modelu operacyjnego i struktury kosztów przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie procesów biznesowych opartych na rozwiązaniach informatycznych
- Wprowadzenie zmian
- określenie możliwości wprowadzenia innowacji opartych na informatyce oraz szybkich reakcji na działania konkurencji
- promowanie nastawienia, które wspiera i nagradza wprowadzanie nowych idei i rozwiązań.
Najważniejsze fakty:
Z badania firmy McKinsey wynika, że przedsiębiorstwa zaczęły zdawać sobie sprawę, że aktualna sytuacja gospodarcza „nie jest jedynie kolejnym zwrotem w cyklu koniunkturalnym, ale wprowadza zmiany w ogólnie pojętej gospodarce”. Dlatego firmy muszą wyjść poza działania mające na celu ograniczenie kosztów krótkoterminowych i zmaksymalizować swoją zdolność reagowania na zmiany w dalszej perspektywie. Natomiast obecną sytuację gospodarczą należy postrzegać jako warunki, które od teraz będą charakteryzować rynek.
Badanie wykazało, że szefowie europejskich przedsiębiorstw nie spodziewają się poprawy sytuacji rynkowej — mimo najnowszych danych, które wskazują, że kryzys sięgnął już najniższych poziomów.
Mimo pesymizmu europejskich przedsiębiorstw, 31% przedstawicieli kadry kierowniczej z europejskich firm uważa, że rozwój nowych produktów i usług dostosowanych do zmienionej struktury konsumpcji ma obecnie kluczowe znaczenie.
Dyrektorzy ds. informatyki w europejskich przedsiębiorstwach rzadziej składają raporty swoim dyrektorom generalnym niż ich koledzy z innych części świata. Tylko 31% dyrektorów ds. informatycznych dostarcza raporty swoim dyrektorom generalnym w Europie — w Ameryce Północnej tak działa 56% badanych. 71% przedstawicieli kierownictwa działów informatycznych i szefów firm w Europie stwierdziło, że strategie informatyczne i biznesowe powinny być ściśle ze sobą powiązane. Tylko 27% badanych uważa, że takie podejście jest stosowane w ich przedsiębiorstwach. Z danych zgromadzonych w badaniu wynika, że szefowie firm za zadanie rozwiązań informatycznych wciąż uważają obsługę operacji zaplecza, a nie wspieranie strategii i rozwoju przedsiębiorstwa.
Wielu przedstawicieli kadry kierowniczej nie wierzy, że rozwiązania informatyczne w znacznym stopniu przyczyniają się do sukcesu przedsiębiorstwa. Jedna trzecia badanych z działów informatycznych i kierownictwa firm europejskich nie wymieniła informatyki wśród trzech najważniejszych czynników, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją.
Członkowie kadry kierowniczej są jednak zdania, że należy poprawić współpracę pomiędzy szefami przedsiębiorstw. Pozwoliłoby to wcielić nowe pomysły i udoskonalić istniejące procesy i systemy (81%), a także wprowadzić nowe, wsparte przez technologię rozwiązania biznesowe (77%).
Firma McKinsey stwierdziła, że wykorzystanie rozwiązań informatycznych w optymalizacji działania przedsiębiorstw może mieć na nie nawet 10-krotnie większy wpływ niż rozwiązania, które są zorientowane zwiększenie wydajności samego działu informatycznego. Technologia umożliwia przedsiębiorstwom radykalną zmianę modelu operacyjnego i optymalizację struktury kosztów.
Europejscy dyrektorzy ds. informatyki muszą poradzić sobie z problemami dotyczącymi wydajności podobnymi do tych, z jakimi walczą ich koledzy na całym świecie. Jednocześnie mają do czynienia z czynnikami strukturalnymi, które istotnie hamują ich produktywność i wydajność. Należą do nich występujące między krajami europejskimi różnice kulturowe, językowe, regulacyjne i prawne, a także różnice w sposobie zarządzania i organizacji przedsiębiorstw, powstałe w wyniku fuzji i przejęć.
Raport firmy McKinsey wskazuje, że dostosowanie rozwiązań informatycznych do działalności przedsiębiorstwa, wymaga poprawy procesów zarządzania i rozwoju umiejętności kierownictwa działów informatycznych.
Badanie firmy McKinsey dowodzi, że w czasie gorszej koniunktury często zmieniają się liderzy branży. 48% światowych firm informatycznych i 40% amerykańskich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego, które były liderami swoich branż przed recesją w latach 2000-01, nie zachowało swojej pozycji po powrocie dobrej koniunktury.
74% szefów firm w Europie stwierdziło, że ich przedsiębiorstwa są „bardzo” lub „w najwyższym stopniu” narażone na wstrząsy rynkowe związane z informatyką. Jednocześnie tylko 18% badanych przedstawicieli kierownictwa ds. informatyki w Europie uważa, że ich przedsiębiorstwa skutecznie wdrażają nowe technologie i że robią to szybciej i lepiej niż konkurencja.
Chris Dedicoat, prezes firmy Cisco ds. rynków europejskich: „Spowolnienie gospodarcze zapoczątkowało nowe myślenie o technologii i jej wpływie na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Europejskie firmy dostosowują się do nowych warunków rynkowych, a technologia zapewnia dyrektorom ds. informatyki nie spotykane wcześniej możliwości wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwach. Technologia bardziej niż kiedykolwiek dotąd wspiera każdy ich ruch, a ważne innowacje technologiczne o dużym potencjale mogą zmienić sposób funkcjonowania rynków i panujący na nich układ sił. W takim środowisku gospodarczym rola dyrektora ds. informatyki staje się kluczowa, aby firma mogła sprawnie zarządzać zmianami, rozwijać się i zwiększyć swoją elastyczność”.
źródło: Cisco