Operator telefonii internetowej FreecoNet Tlenofon SA przeprowadził badania osób korzystających z jego platformy VoIP. Sprawdzono profil klientów, sposób korzystania z usług, a także związany z tym poziom satysfakcji. Badania wykazały, że użytkownicy FreecoNet bardzo wysoko oceniają standard i korzyści płynące z usług operatora.
Badanie zostało przeprowadzone metodą ilościową, przy pomocy ankiety internetowej, na przełomie kwietnia i maja 2010 roku. Badano odrębnie użytkowników indywidualnych oraz biznesowych. Ankietowani wskazywali m.in. najistotniejsze elementy oferty, sposób korzystania, a także średnie miesięczne oszczędności uzyskane dzięki FreecoNet. Badanie miało na celu także pomóc w poznaniu oczekiwań użytkowników, co do kierunków dalszego rozwoju platformy.
Najbardziej cenione elementy oferty FreecoNet
Użytkownicy biznesowi za najistotniejsze elementy oferty FreecoNet – oceniane w skali 1-5 - uznali: stabilność i bezawaryjność systemu (95,91 proc. ocen na 4 i 5), jakość połączeń (92,61 proc.) oraz tanie lub darmowe połączenia telefoniczne (90,86 proc.). Dla firm bardzo ważne okazały się również: ciągły rozwój platformy (83,66 proc. ocen na 4 i 5), intuicyjny panel użytkownika (77,62 proc.), niezależność geograficzna (77,43 proc.), profesjonalna obsługa klienta (77,04), możliwość przenoszenia numerów (72,77 proc.), elastyczność i skalowalność platformy (75,10 proc.), a także innowacyjne usługi dodane (69,65 proc.).
Na zbliżonym poziomie ofertę FreecoNet ocenili też użytkownicy indywidualni. W tej grupie zwraca jednak uwagę fakt, że za najważniejszy element oferty została uznana możliwość wykonywania tanich lub darmowych połączeń (96,65 proc. ocen na 4 i 5). Stabilność i bezawaryjność systemu zajęła drugie miejsce (95,91 proc.), a na trzecim znalazła się jakość połączeń (92,61 proc.).
Sposób korzystania z platformy
Użytkownicy FreecoNet najczęściej korzystają z usług swojego operatora za pośrednictwem telefonu podłączonego do bramki VoIP (biznesowi - 67,12 proc., indywidualni – 73,90 proc.). Popularne jest także dzwonienie z telefonu IP (biznesowi – 32,88 proc., indywidualni – 25,34 proc.) i przez programy typu softphone (biznesowi – 26,26 proc., indywidualni – 23,59 proc.). Nieco mniej popularne jest dzwonienie przez stronę internetową, przy pomocy usługi „Zestaw połączenie” i aplikacji FlashCall (biznesowi – 12,65 proc., indywidualni – 9,36 proc.), z poziomu panelu użytkownika (biznesowi – 7,78 proc., indywidualni – 6,47 proc.) oraz wdzwanianie się na platformę z telefonu komórkowego (biznesowi - 7 proc., indywidualni – 9,89 proc.). FreecoNet jest wykorzystywany głównie do wykonywania połączeń telefonicznych, jednak część użytkowników korzysta wyłącznie z usług dodanych – deklaruje tak 7,98 proc. firm i 1,37 proc. użytkowników indywidualnych.
52,30 proc. użytkowników biznesowych, którzy używają FreecoNet do dzwonienia, korzysta jednocześnie z płatnych usług dodanych dostępnych na platformie (m.in. Wirtualny Fax, Nagrywanie Komunikatów, IVR). 41,83 proc. firm aktywnie wykorzystuje także darmowe usługi podstawowe (m.in. poczta głosowa, przekierowania i blokowanie połączeń). Użytkownicy indywidualni w mniejszym stopniu korzystają z płatnych usług dodanych FreecoNet – potwierdziło ten fakt 10,65 proc. respondentów. Trudno się temu dziwić, jako że usługi dodane przeznaczone są głównie dla użytku w firmach. Popularniejsze wśród użytkowników indywidualnych są darmowe usługi podstawowe – korzysta z nich 24,43 proc. użytkowników.
Oszczędności z FreecoNet
Spośród przebadanych użytkowników biznesowych, 6 proc. deklaruje oszczędności na rachunkach telefonicznych - wynikające z przejścia na FreecoNet - na poziomie powyżej 80 proc. Kolejne 30 proc. ocenia swoje oszczędności w przedziale 50-80 proc., a 28 proc. - w przedziale 30-50 proc. Oszczędności poniżej 30 proc. wskazuje 36 proc. ankietowanych. W grupie użytkowników indywidualnych ponad 55 proc. respondentów potwierdza 50 proc. oszczędności. Kolejne 22 proc. określa swoje oszczędności w przedziale 30-50 proc., a 24 proc. użytkowników – na poziomie poniżej 30 proc.
Kim są użytkownicy FreecoNet?
Firmy, w których wykorzystywane są usługi FreecoNet, to najczęściej jednoosobowe działalności gospodarcze (28,79 proc.) lub przedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 9 pracowników (50,97 proc.). Ich biuro jest ulokowane w domu (11,48 proc) bądź też mają tylko jeden oddział (64,01 proc.). Mniejszość stanowią firmy zatrudniające do 30 osób (11,67 proc.) oraz ponad 30 osób (8,37 proc.), posiadające 2 (15,37 proc.) lub więcej oddziałów (9,14 proc.). Użytkownicy biznesowi pochodzą z całej Polski, ale aż 56 proc. z większych miast (powyżej 200 tys. mieszkańców). Podobnie bardzo zróżnicowana jest przynależność branżowa, choć można tu zauważyć wyraźną przewagę firm z branży IT (29,57 proc.) oraz sprzedażowej (10,51 proc.).
Użytkownicy indywidualni FreecoNet również skupieni są wokół ośrodków miejskich. Z reguły są to mieszkańcy dużych miast – powyżej 100 tys. (57,38 proc.), a także nieco mniejszych - liczących 50-100 tys. (12,18 proc.) lub do 50 tys. mieszkańców (19,03). Najmniej licznie są reprezentowani mieszkańcy wsi (11,42 proc.). Użytkowników FreecoNet możemy wprawdzie znaleźć w całej Polsce, ale najliczniej są oni obecni w województwach: śląskim (17,20 proc.), mazowieckim (16,36 proc.), małopolskim (10,05 proc.), pomorskim (8,30 proc.), dolnośląskim (6,85 proc.) oraz wielkopolskim (6,77. proc). Wśród użytkowników indywidualnych dominują osoby dorosłe w wieku 25-30 lat (19,63 proc.) oraz 25-40 lat (ponad 41,02 proc.). Nie brakuje jednak i osób w wieku od 40 do 60 lat (ponad 25 proc.). Osoby te mają z reguły wykształcenie wyższe (66,21) lub średnie (29,53 proc.).
źródło: FreecoNet