Archiwalne

FreecoNet: VoIP przestał być gadżetem

09.09.2008

Użytkownicy telefonii internetowej (tzw. VoIP) nie traktują jej jak gadżetu, ale jako bardzo użyteczne narzędzie do komunikacji. Świadczy o tym fakt, że VoIP'owcy korzystają z telefonu w bardzo podobny sposób do abonentów telefonii tradycyjnej, jednak płacą mniej za połączenia i mają do wyboru znacznie więcej usług dodanych. Takie wnioski płyną z analizy przeprowadzonej w ramach pierwszego etapu programu badawczego „FreecoNetując Polskę”.

Twórcą inicjatywy jest FreecoNet - jeden z największych usługodawców telefonii internetowej (umożliwia ona dzwonienie z normalnego telefonu, który jest podłączony do sieci Internet przez tzw. bramkę VoIP, bez konieczności posiadania komputera). Celem „FreecoNetując Polskę” jest śledzenie zmian w sposobie korzystania z telefonu przez Polaków, w związku z rozpowszechnianiem się technologii VoIP w naszym kraju. W ramach pierwszego etapu programu porównano sposób korzystania z telefonu przez abonentów telefonii tradycyjnej i telefonii internetowej. Sprawdzono m.in. jakiego rodzaju połączenia wykonują oni najczęściej i jakie są różnice w cenach połączeń u operatorów VoIP i tradycyjnych.

Porównano też dostępne u tych operatorów usługi dodane.

Wyniki badań dotyczące telefonii internetowej zostały opracowane na podstawie aktualnych statystyk TelAreny – modułu FreecoNet. Dane odnoszące się do telefonii stacjonarnej pochodzą z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) dotyczącego polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2007 roku, a także badań firmy CBM Indicator dla UKE obejmujących ten sam okres.

Gdzie dzwonią Polacy?
Przyjmując jako kryterium łączny czas wszystkich połączeń, we FreecoNet 75 proc. z nich wykonywanych jest na krajowe numery stacjonarne. Kolejnych 12 proc. - na telefony komórkowe, natomiast połączenia międzynarodowe stanowią 10 proc. ruchu telefonicznego. Należy tu zaznaczyć, że spora część wszystkich rozmów realizowanych jest bezpłatnie, bowiem użytkownicy zarejestrowani we FreecoNet telefonują do siebie za darmo. Na dodatek nie ma podziału na połączenia lokalne i międzymiastowe.

Z kolei niemal połowa (49,7 proc.) abonentów telefonii tradycyjnej używa swojego telefonu codziennie do rozmów lokalnych. Połączenia międzystrefowe nie cieszą się tak dużą popularnością - wykonywane są zwykle 1-2 razy w tygodniu (27,8 proc). Na kierunki zagraniczne - rzadziej niż raz na pół roku dzwoni 37 proc. respondentów, 10 proc. - od 1 do 3 razy w miesiącu. Tylko 5 proc. korzysta z tego typu połączeń kilka razy w tygodniu. Częstotliwość dzwonienia z telefonu stacjonarnego na telefony komórkowe jest bardzo zróżnicowana. Większość respondentów wykonuje takie połączenia regularnie, tj. co najmniej raz w miesiącu. Codziennie na sieci mobilne dzwoni 7,4 proc. badanych.

Z przeprowadzonej analizy porównawczej wynika jednoznacznie, że abonenci telefonii internetowej korzystają z niej w sposób bardzo zbliżony do użytkowników telefonii tradycyjnej. Różnicę widać, kiedy porówna się koszty i sposób korzystania z usług dodanych.

Ile płacimy za połączenia?
W porównaniu do cennika połączeń usługodawców VoIP, koszt rozmów za pośrednictwem operatorów tradycyjnych jest znacznie wyższy. I to pomimo obniżek cen, jakie w ciągu ostatniego roku miały miejsce w TPSA i u innych tradycyjnych operatorów. Obecnie w abonamencie TPSA za 50 zł (plan doMowy tp 60), opłata za minutę połączenia do wszystkich operatorów stacjonarnych wynosi 17 groszy i jest naliczana po wykorzystaniu przysługujących darmowych minut (60 lub 120, w zależności od wybranej opcji). Za połączenia do sieci komórkowych trzeba zapłacić 57 groszy.

Na platformie FreecoNet abonament wynosi niecałe 2 zł miesięcznie, a połączenia między użytkownikami sieci są darmowe. Średnia cena rozmowy z numerem stacjonarnym w Polsce to 7 groszy brutto za minutę w godzinach 8-18 i 5 groszy brutto w godzinach 18-8. Na sieci komórkowe dzwonić można od 36 groszy brutto za minutę.

Największe różnice w cenniku połączeń widoczne są przy rozmowach międzynarodowych. Do krajów Unii Europejskiej za minutę połączenia z numerami stacjonarnymi zapłacimy w TPSA 55 groszy brutto. Znaczenie taniej porozmawiamy dzwoniąc za pośrednictwem FreecoNet – średnio tylko 8 groszy brutto za minutę.

Korzystanie z usług dodanych
Kolejna różnica w sposobie korzystania z telefonu pomiędzy użytkownikami telefonii internetowej i tradycyjnej wiąże się z usługami dodanymi. Operatorzy VoIP mają ich więcej w swojej ofercie i są one bardziej zaawansowane. Na dodatek oferowane są z reguły albo za darmo, albo po bardzo niskich cenach. Z tego powodu użytkownicy telefonii internetowej wykorzystują je zdecydowanie częściej, niż ma to miejsce w przypadku abonentów telefonii tradycyjnej.

Na wykorzystanej do analizy platformie FreecoNet, zestaw usług dodanych – od najprostszych po zaawansowane systemy - to około 15 pozycji. Do najpopularniejszych należą: „odtwórz komunikat” (umożliwia osobie dzwoniącej odsłuchanie komunikatu głosowego przed kontynuowaniem połączenia telefonicznego, np. „Jestem na urlopie”) czy „odbierz fax” (automatyczne odbieranie faksów i przesyłanie ich w formie plików PDF na skrzynkę email). W dalszej kolejności znajdują się usługi: „przekieruj połączenie” i „wdzwoń się”. Ich ceny wahają się od 50 groszy za „wdzwoń się”, do 5 zł za „odbierz fax”. We FreecoNet nie brakuje jednak usług darmowych, jak np. prezentacja numeru czy poczta głosowa.

Operatorzy stacjonarni nie mogą się pochwalić aż tak bogatą w możliwości ofertą usług dodanych, mimo że w ostatnim czasie poszerzyli oni swoje pakiety. TPSA oferuje m.in.: pocztę głosową, prezentację numeru, budzenie czy połączenia oczekujące - łącznie kilkanaście usług dodanych. Poczta głosowa jest bezpłatna, natomiast cena innych usług waha się od 71 groszy (budzenie) do 3,66 zł za prezentację numeru. Do tego dochodzi koszt związany z abonamentem.

O ile można pokusić się o porównanie liczby oferowanych usług dodanych – jest ich po ok. kilkanaście, to znacznie trudniej zestawić je ze sobą pod kątem np. ich funkcjonalności. TPSA oferuje stosunkowo proste usługi, które sprawdzają się najlepiej w przypadku domowych zastosowań. Brakuje jednak bardziej zaawansowanych rozwiązań, jak np. systemów IVR czy Call Center, które można znaleźć w ofercie FreecoNet. Na uwagę zasługuje ich niski koszt – przykładowo miesięczny abonament za użytkowanie prostego systemu IVR (np. z funkcją „Menu”, umożliwiającą wybór jednej z dostępnych opcji kontynuacji połączenia telefonicznego) wynosi 5 zł. Usługi te sprawdzają się zwłaszcza w przypadku klientów biznesowych, ale i użytkownicy indywidualni mają w czym wybierać.

źródło: FreecoNet

News Pendrive z logo firmy - jak dopasować pojemność, design i funkcje do potrzeb odbiorców

Technologia pędzi do przodu, wymuszając na firmach ciągłe poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, także w obszarze gadżetów reklamowych. czytaj więcej

News Jakie są najbardziej kreatywne zastosowania przenośnych gadżetów do analizy i programowania urządzeń elektronicznych?

Odkryj, jak przenośne narzędzia mogą zrewolucjonizować Twoje podejście do analizy i programowania urządzeń elektronicznych. Dowiedz się, jak technologia inspiruje innowacje w różnych dziedzinach. czytaj więcej

News Inteligentne rozwiązania dla przemysłu – w jakich branżach można je wykorzystać?

Rewolucja przemysłowa 4.0 wiąże się ze zwiększonymi możliwościami, dotyczącymi robotyzacji zakładów przemysłowych. Z tego względu powstały inteligentne maszyny, dzięki którym praca w magazynie czy na hali produkcyjnej, jest nie tylko łatwiejsza, ale też bezpieczniejsza. Jakie branże najchętniej wykorzystują nowoczesne maszyny przemysłowe? czytaj więcej

News Czemu backup danych jest ważny?

Odpowiednie zabezpieczenie danych jest koniecznością, są one jednym z ważniejszych zasobów firmy. Do tego nikt nie powinien mieć wątpliwości. Utrata danych może być bardzo bolesna w skutkach dla każdej firmy. Kwestia technicznego zabezpieczenia procesu backupu danych wywołuje jednak spore dyskusje. Chodzi tu zarówno o możliwości jak i opłacalność danego procesu. Ten tekst powinien rozwiać wszelkie wątpliwości i wytłumaczy poszczególne etapy wdrażania kopii zapasowej firmowych danych. czytaj więcej