Archiwalne

Frost & Sullivan: IPTV liderem na rynku usług telekomunikacyjnych w 2009 roku

10.03.2009

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Operatorzy telekomunikacyjni po debiucie IPTV (Internet Protocol Television) w 2000 roku, byli przekonani że udało im się znaleźć kolejną aplikację typu „killer”. Od chwili wzrostu o prawie 85%, z niecałych 3 milionów abonentów w 2006 roku do 5,5 miliona zaledwie rok później – w 2007, współczynnik akceptacji powoli, ale systematycznie słabnie.

Eksperci przewidują, że słaba koniunktura w gospodarce potrwa aż do końca 2010 roku. W związku z tym, Frost & Sullivan zrewidował zeszłoroczne prognozy dotyczące przewidywanego złożonego rocznego wskaźnika wzrostu CAGR w perspektywie trzyletniej – z zakładanych 29% do mniej niż 15%. Zmiana we wzorcach konsumpcji mediów może być punktem zwrotnym dla branży telekomunikacyjnej i medialnej.

Yiru Zhong, analityk globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, stwierdza: „Wprawdzie rozczarowujące wyniki IPTV to nie koniec świata dla właścicieli platform telekomunikacyjnych, ale ta spadkowa tendencja sprzyja powstawaniu nowych rodzajów usług i bardziej innowacyjnych modelów biznesowych w całym łańcuchu wartości. Wraz ze zmieniającym się wzorcem konsumpcji mediów, zarówno operatorzy telekomunikacyjni, jak i nadawcy stają przed szansą inwestowania oraz/lub współpracy, aby sprostać wciąż zmieniającym się wymaganiom rynku i konsumentów”.

Wiele wskazuje na to, że przyszłość należy do sektora video. Aby skorzystać na konsumpcji video przez użytkowników końcowych, nadawcy i inne podmioty gromadzące treści w technologii High Definition (HD) muszą zaspokoić określone potrzeby operacyjne, takie jak konieczność zapewnienia wyższej jakości i bezpiecznych sieci do transmisji danych do konsumentów. Z drugiej jednak strony operatorzy telekomunikacyjni mogą wypełnić lukę pomiędzy konsumentami i nadawcami, a innymi podmiotami gromadzącymi treści i informacje, poprzez stworzenie sieci komunikacyjnej ze zróżnicowaną jakością usług (Quality of Service) na różnych poziomach cenowych. To dość istotna zmiana, która pozwoli zrekompensować straty powstałe w wyniku zmniejszenia marginesów usług łączonych.

Gdy operatorzy i dostawcy mediów będą już w stanie dostarczać i dostosowywać zawartość programów video do potrzeb użytkowników końcowych, potencjalny dochód ze sprzedaży usług TV może wynieść od 15 do 22% dochodu ze sprzedaży detalicznej operatorów telekomunikacyjnych na 5 największych rynkach zachodnioeuropejskich, takich jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy oraz Hiszpania.
W samej Wielkiej Brytanii oczekuje się, że dochody z TV mogą rosnąć w skali 8% według CAGR w perspektywie pięcioletniej, czyli bardziej dynamicznie niż w sektorach telefonii stacjonarnej i komórkowej razem wziętych. Jednakże obecna stagnacja na rynku nie sprzyja na razie ożywieniu ogólnego wzrostu dochodów w sektorze usług telekomunikacyjnych. Operatorzy będą musieli nadal doskonalić jakość usług, poszerzać zasięg i dystrybucję, łączyć się w większe podmioty i zapewniać bardziej innowacyjne usługi.

W Polsce największy alternatywny operator telefonii stacjonarnej, firma Netia, ogłosiła, że planuje wprowadzenie pilotażowych usług IPTV w Warszawie i Wrocławiu wspólnie z n, cyfrową platformą Direct-To-Home (DTH) HDTV, należącą do jednej z wiodących grup medialnych w Polsce. Netia będzie współzawodniczyć z Grupą TP, która jest obecna na rynku usług IPTV od końca 2006 roku. W porównaniu z telewizją kablową, IPTV jest wciąż młodą platformą TV w Polsce. Jednak potencjał wzrostu jest znaczący, szczególnie, jeśli weźmie się pod uwagę rosnącą penetrację gospodarstw domowych przez usługi szerokopasmowe. Według danych UKE, tylko 42% gospodarstw domowych to abonenci DTH, a 38% to gospodarstwa korzystające z telewizji kablowej.

Zapowiedź Netii o wprowadzeniu usług IPTV wraz z n to kolejna strategia na przyciągnięcie większej liczby nowych abonentów usług szerokopasmowych i przejęcie ich od dominującego gracza, Grupy TP. To także kolejny ruch w celu osiągnięcia założonego celu, jakim jest dostarczanie klientom zarówno usług telekomunikacyjnych, jak i medialnych. Zdaniem Frost & Sullivan ta strategia „kumulowania” wpłynie na zwiększenie liczby abonentów sieci szerokopasmowych oraz przyspieszy rozwój konsumpcji mediów w Polsce. W końcu, dominującą metodą dostępu do szerokopasmowego Internetu jest asymetryczna cyfrowa linia abonencka (ang. Asymmetric Digital Subscriber Line - ADSL), a dopiero potem sieć kablowa. Istnieje więc pewna określona grupa konsumentów, którym operatorzy telekomunikacyjni mogą zaoferować trzy, a nawet cztery rodzaje usług.

Według Frost & Sullivan istnieje spory potencjał dalszego rozwoju usług szerokopasmowych w Polsce, co z kolei przyczyni się do dynamicznego wzrostu liczby abonentów IPTV w Grupie TP i Netii. Obecnie liczba abonentów IPTV jest nieznaczna, jeśli porówna się ją do liczby domostw objętych rozwiązaniem DTH. Grupa TP zanotowała mniej niż 100 000 abonentów IPTV w roku 2008, co stanowi nieco mniej niż 5% całej liczby abonentów usług szerokopasmowych. Podczas gdy Grupa TP i tak skorzysta na strategii TV prowadzonej przez jej firmę macierzystą, Orange, zdaniem Frost & Sullivan jednym ze sposobów zachęcenia do skorzystania z IPTV jest zaoferowanie usług, które wpłyną na zmianę we wzorcach w konsumpcji mediów.

Oferta Netii i Grupy TP na świadczenie usług IPTV nie tylko przyczyni się do rozwoju rynku płatnej TV w Polsce, ale będzie także źródłem innowacji biznesowych w zakresie dynamiki świadczenia kompleksowych usług typu "triple" oraz "quad play" wśród dostawców usług telekomunikacyjnych.

„Konkurencja w połączeniu z niechęcią konsumentów do płacenia za rozrywkę i usługi telekomunikacyjne doprowadziła do mniej opłacalnych konsolidacji usług. Mając to na uwadze, pojawienie się zmiany we wzorcach i zwyczajach konsumpcji mediów może stanowić światełko w tunelu dla całej branży” – podsumowuje Yiru Zhong.

źródło: Frost & Sullivan

News Przebudowa finansowa - Jak odzyskać stabilność finansową firmy

Ciągłe zmiany na rynku finansowym czasami mogą wprowadzić firmę w niestabilną sytuację finansową. Dlatego ważne jest, aby przeprowadzić przebudowę finansową w celu odzyskania stabilności. Czy wiesz, jak skutecznie przywrócić równowagę finansową Twojej firmy? czytaj więcej

News Podkładka pod nadgarstek - zwiększ ergonomię pracy

W dobie powszechnego korzystania z komputerów, ergonomia miejsca pracy staje się nieodzownym elementem dbałości o zdrowie i komfort podczas wielogodzinnej pracy biurowej. Jednym z kluczowych akcesoriów, które mogą znacząco poprawić komfort użytkowania myszki i klawiatury, są podkładki pod nadgarstek. Ich zastosowanie ma na celu zapobieganie bólowi i dyskomfortowi, które mogą wynikać z długotrwałego utrzymywania rąk w nienaturalnej pozycji. W tym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom podkładek pod nadgarstek, ich zaletom oraz wskazówkom, które pomogą wybrać najlepsze rozwiązanie zarówno do myszki, jak i klawiatury, aby praca przy komputerze była jak najbardziej komfortowa i zdrowa dla naszych nadgarstków. czytaj więcej

News Jakie rodzaje myjek ciśnieniowych można znaleźć na rynku?

Wybór myjki ciśnieniowej niezależnie od tego, czy ta planowo ma być przeznaczona do zastosowań prywatnych, czy też profesjonalnych, nigdy nie jest prosty. Stosunkowo łatwo bowiem zgubić się w gąszczu produktów dostępnych na rynku. Żeby podjęcie odpowiedniej decyzji było prostsze, warto wiedzieć, jakie możliwości mamy właściwie do wyboru. Dowiedz się, jakie są podstawowe rodzaje myjek ciśnieniowych. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej