Archiwalne

GIODO potwierdził obawy Polkomtela

07.09.2009

Zobacz więcej na Plus.pl.

GIODO potwierdził obawy Polkomtel S.A. odnośnie bezpieczeństwa danych osobowych w procesie przenoszenia numerów.

Jak informuje operator, Polkomtel S.A. dokłada największych starań, by proces przenoszenia numerów pomiędzy operatorami komórkowymi odbywał się zgodnie z prawem. W szczególności zapewniona musi w nim być ochrona danych osobowych użytkowników. W związku z tym Polkomtel wystąpił w lipcu br. do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o zbadanie, czy model tymczasowy stosowany przez innych operatorów strukturalnych w lipcu i sierpniu br. był dopuszczalny. Przypomnijmy, że model tymczasowy opierał się na wymianie danych osobowych w plikach Excel przesyłanych zwykłą pocztą elektroniczną i w ocenie Polkomtel był niezgodny z prawem.

GIODO podzielił obawy i zastrzeżenia Polkomtel dotyczące tymczasowego wariantu realizacji procesu przenoszenia numerów, stwierdzając, że model tymczasowy niedostatecznie zabezpiecza poufne dane klientów. GIODO podkreślił w szczególności, iż:

1. Niewywiązywanie się z obowiązków w zakresie odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych użytkowników może skutkować odpowiedzialnością karną,
2. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych brak jest precyzyjnych wytycznych w zakresie realizacji obowiązków operatorów w zakresie ochrony danych osobowych, dlatego też powinny być stosowane zasady bezpieczeństwa danych wynikające z rozporządzenia MSWiA w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych,
3. Przesyłanie danych osobowych użytkowników w ramach zwykłych plików Excel skutkować może powstaniem odpowiedzialności karnej operatora.

GIODO podkreślił również, że na odpowiedzialność operatorów nie ma wpływu zbyt krótkie vacatio legis rozporządzenia w sprawie przenoszenia numerów, czy też brak porozumień międzyoperatorskich. Oznacza to, że każdy z operatorów indywidualnie ponosi odpowiedzialność za zapewnienie pełnego bezpieczeństwa przesyłanych danych i stosując określony tryb musi się liczyć z konsekwencjami, jakie za sobą niesie.

Stanowisko Polkomtel podważające legalność trybu tymczasowego było publicznie atakowane przez innych operatorów. Opinia GIODO w pełni potwierdza, że Spółka słusznie protestowała przeciw pośpiesznemu wprowadzaniu niedopracowanych rozwiązań, które mogą narazić interesy klientów.

GIODO podziękował Polkomtel za przekazane informacje oraz ze względu na ich wagę postanowił wystąpić do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w tej sprawie.

źródło: Polkomtel

News Fotowoltaika dla firm - jak uzyskać dofinansowanie w 2025 roku?

Instalacje fotowoltaiczne wciąż są jednym z najlepszych rozwiązań dla przedsiębiorców, którzy chcą ograniczyć stałe koszty prowadzenia firmy. Jest to co prawda niemała inwestycja, stąd też duża część właścicieli firm odkłada ją w czasie, ale warto ją poczynić. Istnieje bowiem wiele instrumentów finansowych, które pomogą zrealizować to przedsięwzięcie bez ponoszenia dużych nakładów finansowych. Dodatkowo dzięki programom dofinansowania fotowoltaiki przedsiębiorcy mogą obniżyć koszty inwestycji. Czy jednak w 2025 roku można liczyć na takie samo wsparcie? Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom. czytaj więcej

News iPhone nie reaguje na dotyk? Sprawdź, jak rozwiązać problem

Ekran dotykowy to jeden z najważniejszych elementów każdego telefonu, w tym oczywiście iPhone’a. To właśnie ekran umożliwia sprawne korzystanie z urządzenia, nawigację po systemie oraz obsługę aplikacji. Niestety, zdarza się, że ekran przestaje reagować na dotyk. Przyczyny tego problemu mogą być różne – od drobnych błędów systemowych po poważniejsze uszkodzenia sprzętowe. Jak rozwiązać problem w sytuacji, gdy iPhone nie reaguje na dotyk? Co zrobić? Sprawdź koniecznie nasze wskazówki. czytaj więcej

News Skuteczność marketingu SMS w erze cyfrowej

W dzisiejszych czasach, kiedy dominujący udział w komunikacji marketingowej zdobyły platformy cyfrowe, takie jak media społecznościowe i e-mail marketing, marketing SMS zyskuje na znaczeniu jako jedno z najbardziej skutecznych narzędzi dotarcia do klientów. Marketing SMS, znany również jako reklama SMS, to strategia, która polega na wysyłaniu krótkich wiadomości tekstowych do grupy docelowej w celu promocji produktów, usług lub budowania relacji z klientami. czytaj więcej

News Polacy będą masowo podsłuchiwani na Messengerze i Whatsupie? Przyglądamy się kontrowersyjnym planom rządu ws. prywatności

Nowe plany rządu dotyczące inwigilacji komunikatorów internetowych wywołują gorącą debatę. Zyskanie dostępu do metadanych użytkowników zapewni służbom lepsze narzędzia do walki z przestępczością, ale czy warto narażać prywatność milionów obywateli? Zapoznaj się z argumentami obu stron i dowiedz, jak chronić anonimowość online. czytaj więcej