Archiwalne

Inauguracja kampanii społecznej 'Każdy ruch w Internecie zostawia ślad'

07.06.2010


8 czerwca 2010 roku wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu karnego dotycząca uwodzenia dzieci w Internecie. Tego samego dnia Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa oraz Rzecznik Praw Dziecka rozpoczynają nową odsłonę kampanii „Dziecko w Sieci” pod hasłem: „Każdy ruch w Internecie zostawia ślad”. Przypominając postacie Ani i Wojtka (bohaterów kampanii „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie” z 2004 roku), organizatorzy chcą zwrócić uwagę społeczeństwa zarówno na sam problem, jak i na nowe prawo.

- Zmiany w prawie dają szansę na skuteczną walkę z pedofilią w sieci. Dlatego już od pierwszego dnia ich obowiązywania ruszamy z kampanią, w której przestrzegamy potencjalnych sprawców, że nie są ani anonimowi, ani bezkarni. Ofiarom krzywdzenia pokazujemy, że prawo jest po ich stronie i w sytuacji zagrożenia mogą oczekiwać pomocy – mówi Łukasz Wojtasik z Fundacji Dzieci Niczyje, koordynator kampanii „Dziecko w Sieci”.

Skala zjawiska jest niepokojąca. Do Helpline.org.pl, którego konsultanci świadczą pomoc młodym internautom, niemal co trzeci dzień trafia zgłoszenie dotyczące próby uwiedzenia dziecka w Internecie. To wierzchołek góry lodowej – statystyka ta uwzględnia jedynie osoby zdeterminowane na tyle, by szukać pomocy.

Zgodnie z nowymi przepisami, od 8 czerwca 2010 roku już za próbę uwiedzenia w Internecie osoby poniżej 15. roku życia w celach seksualnych lub skłaniania jej do udziału w produkcji pornografii grozi kara do dwóch lat pozbawienia wolności. Karą do trzech lat więzienia zagrożone jest nadużycie zaufania lub wykorzystanie niewiedzy dziecka w celach seksualnych.

- Penalizacja wykorzystywania seksualnego dzieci w Internecie to jeden ze środków prowadzących do ograniczenia skali problemu. Niezbędna jest również edukacja, by młodzi internauci sami potrafili uniknąć prób uwodzenia, a jeśli do nich dojdzie, wiedzieli, gdzie i w jaki sposób mogą szukać pomocy – mówi Anna Rywczyńska z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – współorganizatora kampanii.

Kampania będzie widoczna dzięki przekazom w Internecie, telewizji, radio, prasie, na plakatach, bankomatach i reklamie zewnętrznej, m.in. w metrze. Działaniom medialnym towarzyszą propozycje edukacyjne. Od 8 czerwca na stronie http://www.dzieckowsieci.pl dostępny będzie kurs e-learning poświęcony problematyce bezpieczeństwa sieciowego. Kurs, przygotowany przez FDN i Fundację Orange, jest przeznaczony dla rodziców i profesjonalistów pracujących z dziećmi.

Organizatorzy: Fundacja Dzieci Niczyje, Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, Rzecznik Praw Dziecka

Główny partner: Fundacja Orange

Partnerzy: Arcabit, VA Strategy Communication, WP.pl, Allegro, Ströer, Przyjaznynet.pl, Petrus.pl

Partnerzy medialni: TVN, TVP, TV4, CHIP, Agora S.A., Polityka, Program Trzeci Polskiego Radia, o2.pl, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio TOK FM, Polskie Radio PIK, Polskie Radio Rzeszów, Radio Weekend FM

Patronat honorowy: Komenda Główna Policji, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Minister Edukacji Narodowej oraz Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania.

źródło: NASK