Archiwalne

Jak skorzystać z tańszego roamingu

22.06.2007

Zobacz więcej na Play.pl.

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił informację o podstawowych przepisach nowego rozporządzenia w sprawie maksymalnych stawek roamingu międzynarodowego w sieciach komórkowych.

Prace nad projektem rozporządzenia rozpoczęły się w lipcu 2006 r. złożeniem przez Komisję Europejską właściwego projektu rozporządzenia Radzie Unii Europejskiej. W 2007 r. prace nabrały szybkiego tempa zarówno w Radzie UE podczas przewodnictwa Prezydencji Niemieckiej, jak i w Parlamencie Europejskim. Nowy akt wspólnotowy jest przyjmowany w procedurze współdecyzji, w której Parlament i Rada decydują wspólnie co do treści nowego aktu prawnego.

W maju 2007 r. Rada, Parlament i Komisja nawiązały nieformalne kontakty w celu osiągnięcia porozumienia i przyjęcia nowego aktu wspólnotowego w pierwszym czytaniu. Parlament Europejski wydał opinię na temat tego aktu w pierwszym czytaniu w dniu 24 maja 2007 r.

W dniu 20 czerwca 2007 r. odbyło się posiedzenie Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER), który potwierdził zgodę i zlecił Radzie na najbliższym posiedzeniu przyjęcie rozporządzania w uzgodnionej formie. Najbliższe posiedzenie Rady ds. Konkurencyjności właściwej do przyjęcia tego aktu jest 25 czerwca 2007 r.

Ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nowego aktu wspólnotowego planowane jest na 29 czerwca 2007 roku (planowany termin wejścia w życie rozporządzenia to 30 czerwca 2007 roku).

Podstawowe przepisy projektu rozporządzenia w sprawie roamingu ogólnowspólnotowego:

Rozporządzenie określa maksymalną wartość opłat hurtowych w rozliczeniach między operatorami oraz maksymalną wartość opłat detalicznych pobieranych od klientów, mechanizm przejścia na eurotaryfę, zasady przejrzystości informowania o eurotaryfach oraz kompetencje w zakresie nadzoru i egzekwowania stosowania rozporządzenia.

Opłaty hurtowe

W rozporządzeniu określono, że średnia wysokość opłaty hurtowej pobierana przez operatora sieci odwiedzanej od operatora sieci macierzystej nie może przekroczyć 0,30 EUR za minutę (opłata ta obowiązuje między dowolnymi dwoma operatorami i obliczana jest za okres 12 miesięcy). Średnia wysokość opłaty hurtowej obejmuje m.in. koszty zainicjowania, tranzytu i zakończenia połączenia. Maksymalna średnia opłata hurtowa będzie obniżana w kolejnych latach do 0,28 EUR i 0,26 EUR.

Opłaty detaliczne

W rozporządzeniu zaproponowano wprowadzenie eurotaryfy, określającej maksymalną wartość opłaty detalicznej dla połączeń realizowanych w roamingu ogólnowspólnotowym.

Opłata detaliczna zaoferowana na podstawie eurotaryfy nie może przekroczyć 0,49 EUR za minutę każdego wykonanego połączenia lub 0,24 EUR za minutę każdego odebranego połączenia (opłata ta może być różna dla różnych połączeń w roamingu, ale nie może przekroczyć ww. wartości).

Maksymalna wartość opłaty detalicznej będzie obniżana w kolejnych latach do 0,46 EUR i 0,43 EUR dla wykonywanych połączeń oraz do 0,22 EUR i 0,19 EUR dla połączeń odbieranych.

Operatorzy sieci macierzystej udostępniają w sposób przejrzysty i oferują swoim klientom eurotaryfę. Operator nie może oferując eurotaryfę związać jej z jakimkolwiek abonamentem lub innymi stałymi lub okresowymi opłatami, eurotaryfa może natomiast być połączona z dowolną taryfą detaliczną. Operatorzy przy złożeniu oferty eurotaryfy są zobowiązani do przypomnienia swoim klientom korzystającym z roamingu, którzy wybrali daną taryfę roamingową o warunkach tej taryfy.

Mechanizm przejścia na eurotaryfę

Wszystkim klientom korzystającym z roamingu oferuje się eurotaryfę. W ciągu miesiąca od wejścia w życie rozporządzenia klientom umożliwia się dokonanie wyboru eurotaryfy lub jakiejkolwiek taryfy roamingowej. Klienci mają dwa miesiące na poinformowanie operatora o dokonanym wyborze. Klienci, którzy w ciągu dwóch miesięcy nie dokonają wyboru zostaną objęci eurotaryfą automatycznie. Eurotaryfa zostanie aktywowana nie później niż miesiąc po otrzymaniu przez operatora macierzystego wniosku klienta.

W przypadku klientów, którzy przed wejściem w życie rozporządzenia dokonali wyboru taryfy roamingowej lub pakietu roamingowego innych niż eurotaryfa i nie dokonają wyboru przejścia na eurotaryfę, pozostaną objęci uprzednio wybraną taryfą lub pakietem.

Po zakończeniu 3-miesiecznego okresu przejścia na eurotaryfę, każdy klient będzie mógł żądać w dowolnym momencie zmiany eurotaryfy na inną lub przejścia na eurotaryfę. Zmiana taryfy jest bezpłatna i ma być dokonana w ciągu jednego dnia roboczego od otrzymania wniosku.

Przejrzystość informacji o opłatach detalicznych

Każdego klienta, który znajdzie się na terytorium innego państwa członkowskiego, operator zobowiązany jest poinformować automatycznie o opłatach za wykonanie i odbieranie połączeń za pomocą tekstowej usługi informacyjnej. Te podstawowe zindywidualizowane informacje są udzielane klientowi bezpłatnie i bez zbędnej zwłoki i obejmują maksymalne opłaty, którymi klient może zostać obciążony zgodnie z posiadanym planem taryfowym za:

  • wykonywanie połączeń w odwiedzanym kraju;
  • wykonywanie połączeń do państwa członkowskiego jego sieci macierzystej;
  • odbieranie połączeń przychodzących.

Klient może zrezygnować z tej usługi w każdej chwili i może w dowolnym momencie żądać ponownego nieodpłatnego uruchomienia tej usługi przez operatora macierzystego.

Klientom niewidomym lub niedowidzącym informacje te mogą być przekazywane bezpłatnie poprzez połączenie głosowe.

Bardziej szczegółowe informacje cenowe dotyczące opłat roamingowych za połączenia głosowe, wiadomości SMS, MMS i inne usługi transmisji danych klienci mogą otrzymać bezpłatnie. Informacje te mogą być uzyskiwane za pomocą SMS lub połączeń głosowych w sieci ruchomej (poprzez wskazany przez operatora bezpłatny numer, gdzie klient będzie mógł uzyskać informacje o opłatach). Żądanie udostępniania takich informacji klient powinien złożyć pod bezpłatnym numerem wskazanym przez operatora.

Operator jest także zobowiązany do udzielenia pełnych informacji dot. opłat roamingowych wszystkim użytkownikom przy zawieraniu umowy o świadczeniu usług telekomunikacyjnych oraz do udzielania informacji o każdorazowej zmianie opłat roamingowych.

Nadzór i egzekwowanie stosowania przepisów rozporządzenia

Rozporządzenie nakłada na krajowe organy regulacyjne obowiązek monitorowania i nadzoru przestrzegania rozporządzenia na terytorium swojego kraju.

Krajowe organy regulacyjne (w tym Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej) będą monitorować zmiany wysokości opłat hurtowych i detalicznych z tytułu świadczenia klientom korzystającym z roamingu usług łączności głosowej i transmisji danych, w tym wiadomości SMS i MMS. Organy regulacyjne będą także zwracać uwagę na przypadki niezamierzonego korzystania z roamingu w regionach przygranicznych sąsiadujących państw członkowskich oraz będą monitorować, czy techniki sterowania przepływem połączeń nie są wykorzystywane na niekorzyść klientów.

W celu właściwego monitorowania i nadzoru stosowania rozporządzenia krajowe organy regulacyjne będą co 6 miesięcy zbierać od operatorów macierzystych właściwe dane liczbowe i przekazywać je Komisji Europejskiej. Rozporządzenie nadaje w tym zakresie uprawnienia krajowym organom regulacyjnym do żądania od operatorów dostarczania wszelkich informacji mających znaczenie dla wdrożenia i egzekwowania rozporządzenia.

W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązków określonych w rozporządzeniu, krajowy organ regulacyjny będzie uprawniony do żądania natychmiastowego zaprzestania takiego naruszenia. Zgodnie z rozporządzeniem dla zapewnienia jego wdrożenia państwa członkowskie przyjmują przepisy określające skuteczne, proporcjonalne i odstraszające sankcje stosowane w przypadku naruszenia rozporządzenia. Państwa członkowskie mają na przyjęcie tych przepisów 9 miesięcy od wejścia w życie rozporządzenia. W przypadku Polski w tym zakresie konieczne będzie wprowadzenie zmian do ustawy Prawo telekomunikacyjne.

źródło: UKE

News Darmowe GB w Play na Kartę

Play kieruje kolejną, atrakcyjną ofertę do nowych klientów prepaid. Można zyskać, aż 100 dodatkowych, darmowych GB do wykorzystania w dowolnym celu. czytaj więcej

Play Większa swoboda w PLAY INTERNET

Na wybierających nowe oferty PLAY Internet od czwartku 23.08 czekają większe pakiety danych z pełną prędkością oraz dedykowane rozwiązania dostępu do internetu w domu – Net Box z zestawem wzmacniającym sygnał Wi-Fi. czytaj więcej

Play W Play jest juz Solo, Duet, Rodzina - od teraz także PLAY POKOLENIA

Już od czwartku (23 sierpnia 2018) PLAY zaproponuje swoim klientom nową ofertę głosową, a w niej PLAY POKOLENIA, czyli opcję dla dużych rodzin i grup oraz jedyny na rynku mechanizm zapraszania do grupy swoich bliskich. czytaj więcej

Play Play wybiera Ericsson, aby przyspieszyć budowę ogólnopolskiej sieci telekomunikacyjnej

P4 sp. z o.o. („Play”), spółka zależna Play Communications S.A. (GPW: PLY), wybrała firmę Ericsson (NASDAQ: ERIC) jako dodatkowego partnera wspierającego rozbudowę własnej sieci telekomunikacyjnej, w oparciu o rozwiązania Ericsson Radio System. czytaj więcej

Play PLAY ma już 6 000 stacji bazowych

Play, tak, jak zapowiadał, dynamicznie i konsekwentnie rozszerza swoją sieć – teraz ma 6 000 nadajników. czytaj więcej

Play Play360 - nowy pakiet usług dla klientów operatora

Od wtorku, 22 maja 2018 r., operator sieci PLAY wprowadza nowy, kompleksowy pakiet usług pod nazwą Play360. czytaj więcej

Play Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za Q1 2018 r.

Dalszy wzrost przychodów, znaczący wzrost wyniku netto oraz wyższy wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych netto dla właścicieli kapitału własnego [1] czytaj więcej

Play Pierwsza oferta na kartę dla rodzin w aplikacji Play24

Od dziś 29.03.2018 jest dostępna nowa oferta na kartę w PLAY. Oferta skierowana jest do grup, a to wszystko w aplikacji PLAY24. czytaj więcej

Play Play Ubezpieczenia również dla klientów biznesowych

Od 27 marca br klienci biznesowi Play, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, będą mogli skorzystać z dowolnego indywidualnego ubezpieczenia w ramach oferty Play Ubezpieczenia. czytaj więcej

News Darmowe GB w Play na Kartę

Play kieruje kolejną, atrakcyjną ofertę do nowych klientów prepaid. Można zyskać, aż 100 dodatkowych, darmowych GB do wykorzystania w dowolnym celu. czytaj więcej

Play Większa swoboda w PLAY INTERNET

Na wybierających nowe oferty PLAY Internet od czwartku 23.08 czekają większe pakiety danych z pełną prędkością oraz dedykowane rozwiązania dostępu do internetu w domu – Net Box z zestawem wzmacniającym sygnał Wi-Fi. czytaj więcej

Play W Play jest juz Solo, Duet, Rodzina - od teraz także PLAY POKOLENIA

Już od czwartku (23 sierpnia 2018) PLAY zaproponuje swoim klientom nową ofertę głosową, a w niej PLAY POKOLENIA, czyli opcję dla dużych rodzin i grup oraz jedyny na rynku mechanizm zapraszania do grupy swoich bliskich. czytaj więcej

Play Play wybiera Ericsson, aby przyspieszyć budowę ogólnopolskiej sieci telekomunikacyjnej

P4 sp. z o.o. („Play”), spółka zależna Play Communications S.A. (GPW: PLY), wybrała firmę Ericsson (NASDAQ: ERIC) jako dodatkowego partnera wspierającego rozbudowę własnej sieci telekomunikacyjnej, w oparciu o rozwiązania Ericsson Radio System. czytaj więcej

Play PLAY ma już 6 000 stacji bazowych

Play, tak, jak zapowiadał, dynamicznie i konsekwentnie rozszerza swoją sieć – teraz ma 6 000 nadajników. czytaj więcej

Play Play360 - nowy pakiet usług dla klientów operatora

Od wtorku, 22 maja 2018 r., operator sieci PLAY wprowadza nowy, kompleksowy pakiet usług pod nazwą Play360. czytaj więcej

Play Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za Q1 2018 r.

Dalszy wzrost przychodów, znaczący wzrost wyniku netto oraz wyższy wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych netto dla właścicieli kapitału własnego [1] czytaj więcej

Play Pierwsza oferta na kartę dla rodzin w aplikacji Play24

Od dziś 29.03.2018 jest dostępna nowa oferta na kartę w PLAY. Oferta skierowana jest do grup, a to wszystko w aplikacji PLAY24. czytaj więcej

Play Play Ubezpieczenia również dla klientów biznesowych

Od 27 marca br klienci biznesowi Play, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, będą mogli skorzystać z dowolnego indywidualnego ubezpieczenia w ramach oferty Play Ubezpieczenia. czytaj więcej

News iPhone nie reaguje na dotyk? Sprawdź, jak rozwiązać problem

Ekran dotykowy to jeden z najważniejszych elementów każdego telefonu, w tym oczywiście iPhone’a. To właśnie ekran umożliwia sprawne korzystanie z urządzenia, nawigację po systemie oraz obsługę aplikacji. Niestety, zdarza się, że ekran przestaje reagować na dotyk. Przyczyny tego problemu mogą być różne – od drobnych błędów systemowych po poważniejsze uszkodzenia sprzętowe. Jak rozwiązać problem w sytuacji, gdy iPhone nie reaguje na dotyk? Co zrobić? Sprawdź koniecznie nasze wskazówki. czytaj więcej

News Jak naładować telefon szybciej?

W dzisiejszym dynamicznym świecie smartfony stały się dla nas nieodłącznym towarzyszem. Czy to do komunikowania się z bliskimi, organizacji naszego dnia, czy też pracy zawodowej – telefonu używamy przez większość dnia. Niestety, im więcej korzystamy z urządzenia, tym szybciej zużywa się jego bateria. Nic więc dziwnego, że mamy potrzebę ładowania telefonów co najmniej raz dziennie. Ale co, jeśli się spieszymy, a bateria znów jest na wyczerpaniu? Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą Ci naładować telefon szybciej. czytaj więcej

News Unijne rozporządzenie w sprawie maszyn - jakie zmiany?

Unijne rozporządzenie w sprawie maszyn będzie obowiązywać od 20 stycznia 2027 roku. Weszło ono w życie we wszystkich państwach członkowskich 19 lipca 2023 r., 20 dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Producenci maszyn mają teraz czas na spełnienie nowych wymogów bezpieczeństwa dotyczących urządzeń i maszyn. czytaj więcej

News Co to są autonomiczne wózki AMR? - poznaj ich zalety

Autonomiczne wózki AMR (Autonomous Mobile Robots) to nowoczesne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają automatyzację procesów transportowych w magazynach i zakładach przemysłowych. W przeciwieństwie do tradycyjnych wózków AGV (Automated Guided Vehicles), AMR wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja i systemy nawigacji, dzięki czemu mogą poruszać się autonomicznie w złożonym środowisku bez potrzeby instalowania fizycznych prowadnic. czytaj więcej

News Co to jest SIP Trunk? Możliwości, cechy, jak skorzystać?

SIP Trunk w połączeniu z centralą telefoniczną umożliwia stworzenie systemu telefonii służącej do obsługi firmy. Czym jest SIP Trunk? Jest łączem telefonicznym zapewniającym komunikację pomiędzy firmą (jej pracownikami) i wszystkimi pozostałymi użytkownikami telefonii w kraju i za granicą. Buduje łączność dla wszystkich działów w firmie. czytaj więcej