Archiwalne

Jakość usług telekomunikacyjnych wreszcie porównywalna

14.10.2014

Po raz pierwszy zostały opublikowane  wskaźniki jakości usług telekomunikacyjnych. Od dziś konsumenci mogą porównać deklarowaną i faktyczną jakość usług u różnych operatorów.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej opublikował wskaźniki jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Zbiorcze zestawienie obejmuje dane pozyskane od trzynastu przedsiębiorców za pierwsze półrocze 2014 roku.

Publikacja wskaźników jest wymiernym efektem inicjatywy podjętej w październiku 2012 roku przez Prezesa UKE, skierowanej do podmiotów działających na rynku telekomunikacyjnym: przedsiębiorców telekomunikacyjnych, dostawców usług, izb gospodarczych, stowarzyszeń branżowych, środowisk naukowych, firm pomiarowych oraz zrzeszeń konsumenckich. Inicjatywa ta zaowocowała powstaniem Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości świadczonych dla użytkowników usług na rynku telekomunikacyjnym. Tym samym Prezes UKE oraz Sygnatariusze Memorandum zobowiązali się wspólnie dążyć do przedstawiania konsumentom rzetelnych i porównywalnych informacji o wskaźnikach jakości świadczonych usług.

Wśród piętnastu podmiotów, funkcjonujących na krajowym rynku telekomunikacyjnym, które dotychczas złożyły Deklaracje udziału w Memorandum, jest trzynastu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zobowiązali się cyklicznie -- co pół roku, publikować porównywalne i zmierzone według wspólnie ustalonych kryteriów dane dla świadczonych usług. Zestawienie zbiorcze dla wszystkich operatorów dostępne będzie od dziś także na stronie internetowej UKE w zakładce Jakość usług. Publikowane będą wartości wszystkich ustalonych w Memorandum wskaźników, oznaczone dodatkowo kolorami, które w przystępny sposób prezentują określone przedziały wartości.

W opublikowanym na stronie UKE zestawieniu zostali uwzględnieni wszyscy przedsiębiorcy świadczący usługi telekomunikacyjne, którzy złożyli deklaracje o stosowaniu postanowień Raportu końcowego z prac realizowanych w ramach Memorandum z dnia 7 lutego 2014 roku. Zgodnie z jego zapisami, za pierwszy okres sprawozdawczy przedsiębiorcy przedstawili tylko wskaźniki administracyjne. Warto jednak zaznaczyć, że dwóch operatorów: Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz Orange Polska, przedstawiło również częściowe dane techniczne, mimo że będą one wymagane od wszystkich sygnatariuszy dopiero od września 2015 r.

Edukacja konsumentów w dziedzinie usług telekomunikacyjnych jest elementem, do którego jako Prezes UKE przywiązuje szczególną wagę. Chciałabym, aby mieli niezbędną wiedzę i dane do świadomego dokonywania wyboru najlepszych dla siebie usług. Cykliczna publikacja porównywalnych wyników wskaźników jakości – teraz administracyjnych, a wkrótce także technicznych, pozwoli konsumentom na porównanie informacji marketingowych i deklarowanych wartości z tymi zmierzonymi, faktycznie oferowanymi przez operatorów. Szczególnie ważny i unikatowy w skali Europy jest fakt, że udało nam się wypracować te działania w ramach Memorandum, wspólnej inicjatywy zarówno regulatora, jak i uczestników rynku – mówi Magdalena Gaj, Prezes UKE.

Publikacja wskaźników technicznych nastąpi we wrześniu 2015 roku, gdy wykonane zostaną – na rzecz operatorów sieci mobilnych – pomiary jakości, tzw. drive testy. Przedsiębiorcy świadczący usługi w sieciach stacjonarnych zobowiązali się do przekazania wyników pomiarów technicznych wskaźników jakości w tym samym terminie.

Prezes UKE przypomina, że każdy operator świadczący usługi telekomunikacyjne może przystąpić w każdym momencie do stosowania zapisów Raportu końcowego Memorandum, składając stosowną deklarację do UKE i tym samym zobowiązując się do stosowania metod pomiaru/obliczania wskaźników jakości podanych w Raporcie oraz publikowania informacji o tych wskaźnikach.

Zestawienie zbiorcze dla wszystkich operatorów dostępne jest na stronie internetowej UKE w zakładce Jakość usług, w artykule Wskaźniki jakości usług telekomunikacyjnych za pierwsze półrocze 2014 r.

źródło: UKE

News Przejście z ISDN na VoIP - Nowoczesna Telefonia Dla Firm

Przez wiele lat w telekomunikacji, dominowała technologia ISDN. Była niezbędnym rozwiązaniem dla firm, które potrzebowały stałych połączeń telefonicznych oraz dostępu do podstawowych funkcji cyfrowych telefonii, ponieważ umożliwia jednoczesne przesyłanie danych i głosu. Nowocześniejsze rozwiązania VoIP wypierają ISDN, pomimo jego zalet, takich jak niezawodność i jakość połączeń. czytaj więcej

News Na co zwrócić uwagę kupując hosting dla swojego sklepu internetowego lub bloga?

Wybór hostingu dla sklepu internetowego lub bloga to decyzja, która może zaważyć na sukcesie twojej strony. Działanie witryny, jej prędkość, bezpieczeństwo i stabilność – to wszystko zależy od jakości usług hostingowych. Wiele osób, szczególnie początkujących, może czuć się zagubionych w morzu ofert, dlatego warto dokładnie przemyśleć, na co zwrócić uwagę przy wyborze hostingu. czytaj więcej

News Sieci komórkowe w Polsce - jak wybrać najlepszą ofertę?

Wybór odpowiedniej sieci komórkowej może być wyzwaniem, biorąc pod uwagę liczbę operatorów działających na rynku i różnorodność dostępnych ofert. Dla użytkowników, którzy szukają atrakcyjnych warunków abonamentowych, kluczowe są takie parametry jak cena, pakiet internetowy, dostępne promocje oraz czas trwania umowy. Na stronie www.wskoczpokase.pl znajduje się ranking sieci komórkowych, który umożliwia dokładne porównanie ofert dostępnych na polskim rynku. Dzięki temu każdy może szybko sprawdzić, która oferta najlepiej odpowiada jego potrzebom. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej