Archiwalne

Kara za regulamin PTC utrzymana

20.05.2008

Sąd utrzymał w mocy karę nałożoną przez Prezesa UKE na Polską Telefonię Cyfrową za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zmianie regulaminu.

W dniu 20 maja 2008 r. przed Sądem Okręgowym w Warszawie Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) odbyła się rozprawa w sprawie z odwołania Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (PTC) od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 25 czerwca 2007 r., mocą której nałożono na PTC karę pieniężną w wysokości 2 000 000 zł za naruszenie obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych. Naruszenie polegało na nie poinformowaniu abonentów o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne przy zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dokonanej przez PTC.

SOKiK oddalił odwołanie PTC.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia SOKiK wskazał, iż ustalenia i ocena końcowa Sądu oparta jest o określony stan faktyczny w sprawie, której przedmiotem jest decyzja Prezesa UKE nakładająca na PTC karę pieniężną za naruszanie obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych przez nie poinformowanie abonentów o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne przy zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dokonanej przez PTC. W ocenie Sądu nie ma podstaw i nie należy odwoływać się do innych faktów.

Sąd wskazał, że najistotniejsze w niniejszej sprawie jest to, iż PTC opracowała regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, który stanowi wzorzec umowy. Sąd podniósł przy tym, iż w regulaminie tym brakowało uregulowania w zakresie trybu reklamacyjnego, określonego przepisami obowiązującego prawa. Braki te, stwierdzone przez Prezesa UKE w zaleceniach pokontrolnych uznane zostały przez strony za zasadne i bezsporne. Sąd wskazał również, że PTC uwzględniła zalecenia pokontrolne w części, nie wykonała natomiast pozostałego żądania Prezesa UKE, zdaniem Sądu żądania wynikającego z treści obowiązujących przepisów prawa.

SOKiK wskazał, iż w jego ocenie stosownie do treści art. 59 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.

Zdaniem Sądu regulacja powyższa jest zrozumiała, jasna i precyzyjna, a przy tym bardzo istotna. Ponadto Sąd wskazał na art. 385 Kodeksu cywilnego podnosząc, iż regulacja tam zawarta wymaga, aby wzorzec umowy i za taki należy uznać też regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych winien być sformułowany wyraźnie i precyzyjnie, niedopuszczalne są natomiast jakiekolwiek uzupełnienia bądź doprecyzowywania jak uczyniła to PTC.

W ocenie Sądu skoro też przepis prawa powszechnie obowiązującego - art. 60 pkt 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne wymaga, aby regulamin świadczenia usług dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych określał w szczególności tryb postępowania reklamacyjnego, to postanowienia regulaminu winny być zmienione, a nie uzupełniane.

Wyrok nie jest prawomocny.

źródło: UKE

News Polskie polubienia fanpage - klucz do sukcesu w social media

Facebook wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych. Dla wielu firm, influencerów i marek jest to nie tylko miejsce promocji, ale także narzędzie budowania relacji z klientami. Polskie polubienia fanpage mają szczególne znaczenie, zwłaszcza dla tych, którzy działają na rodzimym rynku. Dlaczego? Przyciągają lokalnych odbiorców, zwiększają zasięg organiczny i budują wiarygodność. W tym artykule dowiesz się, jakie korzyści przynoszą polskie polubienia, jakie problemy mogą wystąpić przy ich zdobywaniu oraz jak skutecznie je pozyskiwać. czytaj więcej

News iPhone nie reaguje na dotyk? Sprawdź, jak rozwiązać problem

Ekran dotykowy to jeden z najważniejszych elementów każdego telefonu, w tym oczywiście iPhone’a. To właśnie ekran umożliwia sprawne korzystanie z urządzenia, nawigację po systemie oraz obsługę aplikacji. Niestety, zdarza się, że ekran przestaje reagować na dotyk. Przyczyny tego problemu mogą być różne – od drobnych błędów systemowych po poważniejsze uszkodzenia sprzętowe. Jak rozwiązać problem w sytuacji, gdy iPhone nie reaguje na dotyk? Co zrobić? Sprawdź koniecznie nasze wskazówki. czytaj więcej

News Co wyróżnia komputer Mac Mini?

Komputer Mac Mini to jeden z najbardziej kompaktowych i wszechstronnych komputerów stacjonarnych w ofercie Apple. Dzięki swojej niewielkiej obudowie i zaawansowanym komponentom, Mac Mini zdobył popularność wśród użytkowników domowych, profesjonalistów oraz firm. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje na temat tego urządzenia, które pomogą zrozumieć, dlaczego warto rozważyć jego zakup. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Motywacja pracowników, pozyskiwanie specjalistów - Zwiększanie sukcesu firmy dzięki większej przejrzystości

Sindelfingen, 21 listopada 2024 – Każdy chce korzystać z przejrzystej komunikacji: Zarówno kadra zarządzająca, jak i pracownicy oczekują jasnej, zrozumiałej komunikacji, ponieważ przejrzystość to nie tylko ideał, ale i istotny czynnik sukcesu. W swoim nowym raporcie firma innovaphone AG specjalizująca się w komunikacji, pokazuje, w jaki sposób odpowiednie strategie przejrzystości mogą nie tylko zwiększyć sukces przedsiębiorstwa, ale także podnieść jego atrakcyjność jako pracodawcy. czytaj więcej