Archiwalne

Klienci biznesowi o rynku telekomunikacyjnym

30.01.2009

Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z badania "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci instytucjonalni" przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.

Głównym celem badania było poznanie opinii użytkowników biznesowych/firm w zakresie funkcjonowania telefonii stacjonarnej i ruchomej. Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach następujących zagadnień dotyczących:

1. Telefonii stacjonarnej, jak i ruchomej:

  • wykorzystywany operator,
  • liczba linii stacjonarnych, liczba telefonów komórkowych
  • wielkość rachunków,
  • forma płatności za telefon (telefon komórkowy w rozbiciu post-paid + MIX i pre-paid),
  • zadowolenie z usług świadczonych przez dotychczasowego operatora,
  • wiedza o możliwości przenoszenia numerów między operatorami telefonii komórkowej oraz między operatorami telefonii stacjonarnej,
  • skłonność do skorzystania z tej usługi w zakresie tak telefonii komórkowej, jak i telefonii stacjonarnej,
  • akceptowalna wysokość opłaty za tę usługę w telefonii stacjonarnej i telefonii komórkowej.
2. Ogólną ocenę rynku telekomunikacyjnego.
3. Podstawowe informacje o użytkownikach biznesowych:
  • stanowisko respondenta,
  • staż w funkcjonowaniu firmy na rynku,
  • branża firmy,
  • wielkość rocznych obrotów za rok 2007.
Badanie zrealizowano w dniach 8-12 grudnia 2008 roku na terenie całego kraju.
 
Konstatacje i wnioski
Wyniki badania wskazują, że prawie trzy na cztery badane firmy (73,3%) użytkują zarówno telefony stacjonarne, jak i komórkowe. Tylko niewielki odsetek firm korzysta wyłącznie z telefonów stacjonarnych (14,0%) lub wyłącznie z telefonów komórkowych (12,6%).
 
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
  • Operatorem telefonii stacjonarnej, z usług którego przede wszystkim korzystają firmy jest Telekomunikacja Polska – wymieniana przez ponad trzy na cztery badane firmy (77,3%). Z operatorów konkurencyjnych takich, jak Dialog, czy Netia korzysta niewielki odsetek firm. Z Dialogu - 12,5% firm, a z Netii - 8,0%.
  • Sześć na dziesięć badanych firm (60,0%) posiada tylko jedną linię telefonów stacjonarnych, a co piąta badana firma (22,0%) użytkuje dwie linie stacjonarne.
  • Średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów wszystkich badanych operatorów (Telekomunikacja Polska, Dialog, Netia, Tele2) wynosi ok. 327 zł. Natomiast średni miesięczny rachunek za korzystanie z telefonów u operatora Telekomunikacja Polska jest nieco niższy i wynosi 320 zł.
  • Poziom satysfakcji z dwóch operatorów (Telekomunikacja Polska i Netia) – których ocenili badani – jest wysoki. Ośmiu na dziesięciu badanych wystawia Telekomunikacji Polskiej ocenę „dobrą” i „bardzo dobrą”. W przypadku Netii oceny takie wystawia sześciu na dziesięciu badanych.
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:
  • Wśród firm, które korzystają z operatorów telefonii komórkowej najczęściej wymieniany jest operator Orange – korzysta z niego co druga  badana firma (50,9%). Użytkowanie pozostałych dwóch operatorów jest zbliżone – 31,2% korzysta z Plusa, a 28,3% - z Ery.
  • W firmach najbardziej popularne jest korzystanie z jednego lub dwóch telefonów komórkowych – deklaracje takie składa ok. 60-65% firm. Korzystanie ze znacznej liczby telefonów komórkowych (5 oraz 6 i więcej telefonów) jest przede wszystkim charakterystyczne dla operatora Plus (22,3%) i Orange (20,0%).
  • Średni miesięczny rachunek za usługi operatorów komórkowych jest zbliżony: klienci biznesowi Ery płacą rachunek ok. 371 zł miesięcznie, klienci Orange – 375 zł, a klienci Plusa – 381 zł.
  • Zdecydowana większość firm (90-95%) za usługi u operatorów komórkowych płaci poprzez abonament. Wykorzystanie formy opłaty jaką jest karta (pre-paid) zgłasza niewielki odsetek firm – w ten sposób płacą najczęściej klienci biznesowi w Erze (15,5%) i w Plusie (12,6%).
  • Poziom satysfakcji z obsługi firm przez operatorów komórkowych jest wysoki – najczęściej operatorzy oceniani są w granicach średniej 4,0 w pięciostopniowej skali. Klientom biznesowym nieco bardziej atrakcyjne wydają się aparaty telefoniczne w Plus i Orange oraz promocje i rabaty w Plus, a także dostępność obsługi, linii informacyjnych w Orange. Mniej atrakcyjna wydaje się dostępność obsługi, linii informacyjnych oraz oferta cenowa w Plus, a także promocje i rabaty oraz oferta cenowa i zakres oferowanych usług/nowe usługi u operatora Era.
TELEFONIA STACJONARNA I KOMÓRKOWA - PRZENOŚNOŚC NUMERÓW:
  • O możliwości zmiany operatora przy zachowaniu dotychczasowego numeru telefonu (tzw. przenośność numerów) słyszała zdecydowana większość badanych klientów biznesowych – łącznie 86,8%.
  • Większość klientów biznesowych, którzy słyszeli o możliwości zmiany operatora przy jednoczesnym zachowaniu numeru telefonu twierdzi, że taka możliwość występuje u operatorów telefonii komórkowej (93,2%). Telefonii stacjonarnej przypisuje ją sześciu na dziesięciu badanych (60,3%).
  • Dziewięciu na dziesięciu (88,8%) wszystkich badanych klientów biznesowych twierdzi, że w momencie zmiany operatora chcieliby zachować dotychczasowe numery telefonów.
  • Dogodność taka w opinii tych klientów biznesowych, którzy skłonni byliby za usługę zapłacić, powinna kosztować ok. 46 zł przy przeniesieniu numeru telefonu stacjonarnego i ok. 40 zł w przypadku przeniesienia numeru telefonu komórkowego.
  • Z takiej możliwości skorzystało dotychczas jedynie 8,3% firm, które przeniosły numery u operatora stacjonarnego i 5,5% firm, które przeniosły numery u operatora komórkowego.

TELEFONIA STACJONARNA I KOMÓRKOWA – OGÓLNA OCENA RYNKU:

  • Wśród klientów biznesowych dominuje raczej pozytywna ocena polskiego rynku telekomunikacyjnego pod kątem jego funkcjonowania. Lepiej oceniany jest rynek telefonii komórkowej, któremu czterech na pięciu klientów biznesowych (79,2%) przyznaje oceny wysokie (4 – ocenę dobrą i 5 – ocenę bardzo dobrą). Rynek telefonii stacjonarnej ocenia tak 69,5% badanych.

Pełna treść Raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci instytucjonalni" znajduje się w tym pliku (pdf).

źródło: UKE

News Wersje PlayStation 5 - wybierz sprzęt dostosowany pod siebie

Wraz z premierą PlayStation 5, gracze na całym świecie stanęli przed trudnym wyborem – którą wersję konsoli wybrać, aby idealnie dostosować sprzęt do swoich potrzeb i przede wszystkim możliwie jak zyskać jak najwięcej jak najniższym kosztem. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się nad konkretami, które mogą znacząco wpłynąć na nasze wrażenia z gier oraz korzystanie z samej konsoli. czytaj więcej

News Dlaczego Shopware zdobywa popularność?

Szukasz ciekawej alternatywy dla Magento i Prestashop? W takim razie zwróć uwagę na Shopware. Przez wiele lat platforma e-commerce koncentrowała się na rynkach niemieckojęzycznych, dziś zyskuje międzynarodową popularność. Obecnie korzysta z niej ponad 200 tys. sklepów. Sprawdź, jakie funkcje platformy przyczynią się do rozwoju Twojego biznesu! czytaj więcej

News Co musisz wiedzieć o leads generation dla branży B2B?

Pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych klientów, czyli leads generation, to podstawowe zadanie każdego managera. Metody docierania do odbiorców mogą być bardzo różne — czasem warto wykorzystać kontrowersję, aby wzbudzić emocje, w innym wypadku lepiej przyciągnąć aspektem merytorycznym i przystępnie przekazaną wiedzą. Nawet bardzo doświadczeni marketerzy czasem zderzają się ze ścianą, kiedy zmieniają grupę docelową z klientów indywidualnych na biznesowych. Lead generation B2B wymaga zupełnie innego podejścia, bo bariery i wątpliwości po stronie przedsiębiorstw są całkiem inne, niż u typowego Kowalskiego. Jak przygotować skuteczną strategię promocyjną, pozwalającą dotrzeć do odbiorcy biznesowego? Czytaj dalej i poznaj kilka wskazówek. czytaj więcej

News Kiedy można przenieść numer do innej sieci?

Przeniesienie numeru do innej sieci to dobry sposób, by uzyskać dostęp do bardziej atrakcyjnej oferty bez różnych problemów organizacyjnych. Kiedy można to zrobić i dlaczego warto? czytaj więcej

News Prześwietlamy bestseller wśród abonamentów za 18,99 zł.

Wybierając abonament telefoniczny, warto postawić na wariant, który będzie charakteryzował się optymalnym stosunkiem jakości usług do ich ceny. Takim rozwiązaniem z pewnością jest abonament za 18,99 zł w sieci Otvarta. Co otrzymujemy w tej cenie? Dla jakiego grona odbiorców dedykowany jest ten wariant? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule. czytaj więcej