Archiwalne

Komisja Europejska zmniejszy liczbę rynków regulowanych w Europie

10.10.2014

Komisja Europejska – w porozumieniu z państwami członkowskimi – podjęła decyzję o zliberalizowaniu dwóch rynków w sektorze telekomunikacji w Unii Europejskiej oraz o zweryfikowaniu definicji dwóch kolejnych rynków – aby odzwierciedlić zachodzące na nich zmiany i rozwój technologii. Postanowienia te, zawarte w przyjętym 9 października br. Zaleceniu KE w sprawie właściwych rynków produktów i usług w sektorze łączności elektronicznej, wchodzą w życie natychmiast.

Rynki objęte liberalizacją to:

a) detaliczny rynek dostępu do telefonii stacjonarnej oraz
b) hurtowy rynek rozpoczynania połączeń w telefonii stacjonarnej.

Komisja zweryfikuje ponadto definicje dwóch rynków dostępu szerokopasmowego w celu ograniczenia obciążenia regulacyjnego do przepisów niezbędnych do zapewnienia konkurencyjnego dostępu szerokopasmowego oraz inwestycji.

KE w coraz większym stopniu się koncentruje się na potrzebach użytkowników biznesowych, aby dzięki konkurencyjnej łączności pobudzić wzrost we wszystkich sektorach gospodarki.

Liberalizacja rynków telefonii stacjonarnej jest spowodowana spadającą liczbą połączeń w sieciach stacjonarnych. Klienci zaczęli korzystać z alternatywnych rozwiązań, takich jak telefonia internetowa (VoIP) i połączenia w sieciach ruchomych, jak również z usług alternatywnych operatorów, na przykład operatorów usług OTT. Zwiększyła się natomiast konkurencja, ponieważ obecnie klienci korzystający z telefonii stacjonarnej również mają możliwość zakupu dostępu stacjonarnego z szeregu różnych platform, takich jak tradycyjna sieć telefoniczna, sieci światłowodowe lub kablowe, a także od różnych operatorów oferujących usługi w zakresie dostępu szerokopasmowego oraz usługi połączeń głosowych w ramach dostępu do lokalnej pętli abonenckiej.

Niektóre rynki telekomunikacyjne nadal podlegają regulacji, ponieważ wciąż charakteryzują się bardzo wysokimi barierami wejścia, a wprowadzenie na nich warunków konkurencji jest mało prawdopodobne w najbliższej przyszłości.

W omawianym zaleceniu ponownie określono granice rynków dostępu szerokopasmowego, składających się z produktów dostępu hurtowego wymaganych do świadczenia detalicznych usług w zakresie dostępu szerokopasmowego (nowe rynki 3a, 3b i 4 zastępują rynki 4, 5 i 6 zdefiniowane w zaleceniu z 2007 r.). Zgodnie z nowymi zasadami uznano, że produkty dostępu wirtualnego można uznać za substytuty fizycznego uwolnienia pętli, jeśli spełniają one pewne kryteria.

Rynki właściwe wskazane w ww. zaleceniu powinny podlegać regulacji do 2020 r.

*  *  *
Zgodnie z unijnymi przepisami telekomunikacyjnymi Komisja przyjmuje zalecenie w sprawie właściwych rynków produktów i usług oraz poddaje je regularnym przeglądom.

W dniach od 16 października 2012 r. do 8 stycznia 2013 r. odbyły się konsultacje społeczne w sprawie przeglądu zalecenia (zob. IP/12/1105). Komisja zleciła również sporządzenie sprawozdania zewnętrznego, opublikowanego w październiku 2013 r. W czerwcu 2014 r. przyjęto opinię BEREC w sprawie zalecenia dotyczącego rynków właściwych.

źródło: UKE

News Samsung Galaxy Tab S8 - który model wybrać?

Tablety nie od dziś towarzyszą nam w świecie używanych na co dzień technologii, a ich kolejne wersje, to za każdym razem nowe możliwości ich zastosowania w życiu prywatnym jak i pracy zawodowej. Tablet Samsung Galaxy Tab S8 dostępny jest w kilku różnych odsłonach: Tab S8, Tab S8+ oraz Tab S8 Ultra, dlatego warto wiedzieć która z jego wersji będzie najlepiej pasować do Twoich potrzeb. czytaj więcej

News Co tak właściwie zmieni nowy standard nadawania DVB-T2?

Obecna na rynku od 2013 roku telewizja naziemna nadawana w standardzie DVB-T1 cieszy się dużą popularnością. Należy jednak pamiętać, że w tym roku standard nadawania ulegnie zmianie, ponieważ powszechnie stosowany będzie DVB-T2. Co to oznacza dla odbiorców telewizji naziemnej? Czy konieczna będzie wymiana telewizora na nowy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule. czytaj więcej

News Jak zyskać na sprzedaży firmy? Poznaj skuteczne sposoby na zwiększanie wartości marki i firmy

Proces sprzedaży firmy niezależnie od branży, czy wielkości warto rozpocząć od oceny wartości podmiotu. Mamy do wyboru wiele metod – porównawczą, dochodową, czy majątkową. Bardzo ważny jest tutaj aspekt oceny przez potencjalnego inwestora tego, jaki osiągnie zwrot z inwestycji. Dlatego musimy udowodnić, że nasz firma ma duży potencjał zwrotu. Istnieje jednak kilka sposobów, które wpłyną na wartość sprzedanego podmiotu. Co zatem zrobić, aby uzyskać wyższą cenę podczas negocjacji? I w jaki sposób można wpłynąć na zwiększanie wartości marki? czytaj więcej

News Sprzedaż w czasach zarazy

Jak sprzedawać produkty i usługi B2B w czasie epidemii, gdy spotkania z przedstawicielami handlowymi są ograniczone do minimum? Podczas spotkań online lub rozmów telefonicznych, oczywiście. Jak zatem maksymalnie ułatwić pracę handlowcom, jakie narzędzia zapewnić, aby mogli pracować jak najbardziej efektywnie? Oferta Grandstream – globalnego dostawcy rozwiązań telekomunikacyjnych VoIP, to propozycja zdecydowanie warta rozważenia. czytaj więcej