Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił raport z badania konsumenckiego "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni" przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.
Głównym celem badania było poznanie opinii konsumentów w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz ocena preferencji konsumentów. Szczegółowe cele badawcze zostały określone w ramach czterech segmentów rynku telekomunikacyjnego i objęły następujące zagadnienia:
1. W zakresie telefonii stacjonarnej:
- posiadanie lub brak telefonu stacjonarnego (przyczyny, plany),
- znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii stacjonarnej,
- wybrany przez użytkownika dostawca usług,
- zakres korzystania z usług: połączenia lokalne, międzymiastowe, międzynarodowe i usługi dodatkowe,
- skłonność do polecania innym wybranego dostawcy i jego usług,
- wysokość płaconych rachunków,
- średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
- reakcja na zmianę cen,
- zadowolenie abonentów z dostawcy usług,
- znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie operatora,
- zainteresowanie usługą przenośności numeru.
- posiadanie lub brak telefonu komórkowego (przyczyny, plany),
- znajomość spontaniczna dostawców usług telefonii komórkowej,
- wybór dostawcy usług (kryteria decydujące),
- zakres korzystania z usług (np. billing, roaming, WAP),
- sposób regulowania rachunków telefonicznych,
- średnia miesięczna wysokość rachunków telefonicznych,
- satysfakcja abonentów z dostawcy usług,
- znajomość regulacji prawnej na temat przenoszenia numeru przy zmianie operatora,
- zainteresowanie usługą przenośności numeru.
- posiadanie lub brak komputera, dostęp do sieci Internet w domu (przyczyny, plany),
- częstotliwość i miejsce korzystania z Internetu,
- znajomość spontaniczna Internet Service Provider (ISP),
- wybór dostawcy usług internetowych,
- wybór technologii świadczenia usług internetowych,
- znajomość oferty,
- wysokość płaconych rachunków,
- satysfakcja abonentów z ISP.
- wybór technologii,
- wybór dostawcy usług.
5. Ogólną ocenę rynku telekomunikacyjnego.
6. Podstawowe informacje o ankietowanych (wykształcenie, zatrudnienie, dochody).
Badanie zrealizowano w dniach 8-12 grudnia 2008 roku na terenie całego kraju. Próba badawcza liczyła N=1600 wywiadów. Badanie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej.
Konstatacje i wnioski
Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (97,3%).
Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (44,1%). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na siedmiu tylko aparat stacjonarny. Tylko jeden badany na pięćdziesięciu (2%) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
- W 2007 roku 58,4% Polaków deklaruje posiadanie telefonu stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
- Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,0%). Drugim, dobrze znanym operatorem jest Netia, wymieniana przez ponad połowę badanych (56,6%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Tele2, wymieniany również przez nieco więcej niż połowę badanych (51,0%).
- Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 84,3% respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych operatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
- Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka, ponieważ 43,9% badanych korzysta z niego codziennie, a połowa badanych (50,6%) kilka razy w tygodniu (suma wskazań „3-5 razy w tygodniu” i „1-2 razy w tygodniu”).
- Wyniki sondażu wskazują na całkiem umiarkowaną satysfakcję klientów z usług świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej respondenci ocenili Telekomunikację Polską - średnia 3,9 i Netię – 3,8 w pięciostopniowej skali. Telefonia Dialog uzyskała średnią ocenę 3,5. Niżej ocenieni zostali operatorzy: Tele2 i NOM – średnia ocena 3,3.
- Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Prawie dwie trzecie badanych (63,0%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
- Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej posiada tendencje do zmiany. Co prawda sześciu na dziesięciu badanych nie planuje zmiany dotychczasowego operatora, ale co piąty ankietowany (21,2%) rozważa jednak zmianę operatora w najbliższej przyszłości.
- Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani najczęściej wskazują Netię (25,9%) oraz Telefonię Dialog (5,1%). Mniej niż co dwudziesty badany wspomina o Tele2 (4,1%) oraz Telekomunikacji Polskiej (2,0%).
- Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” wyniosła 89,1%). Warto zauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważne przy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów (suma wskazań odpowiedzi „ważne” i „bardzo ważne” - 83,3%).
- Ponad dwie trzecie badanych (69,4%) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszał jeden na czterech ankietowanych (27,9%).
- Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (79,4%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.
- Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (90,1%). Istotnymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (59,5%) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (51,9%).
- Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 81 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 złotych miesięcznie (52,4%).
- 83,0% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii komórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.
- Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefonii komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90,2%), Orange (88,4)% oraz Plus (87,4%). Czwarty operator - Play jest wskazywany przez sześciu na dziesięciu badanych (62,3%). Mobilking został wymieniony przez 14,6% ankietowanych.
- Trzech na czterech respondentów (77,3%) zauważa przekaz informacyjny o ofercie operatorów zawarty w reklamie w radiu lub telewizji.
- Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefonii komórkowej Orange (dawniej Idea) – 37,5% badanych. Duży odsetek ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33,1%) oraz Plus (24,6%).
- Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawach telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą się telefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartę pre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje się podobną tendencję – nieco większym zainteresowaniem cieszą się telefony na abonament niż telefony na kartę pre-paid.
- Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały się powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSy są wysyłane przez 93,7% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (41,3%) wysyła wiadomości MMS.
- Większość badanych (65,6%) jest zdania, że usługa przenoszenia numerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza co ósmy badany (12,3%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosić średnio 34 zł.
- Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
- Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (83 złote), niż użytkowników kart pre-paid (53 złote), czy mix (52 złote). Niewykluczone, iż jest to efekt większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
- Większość gospodarstw domowych (67,0%) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie cztery piąte (79,6%) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do sieci Internet.
- Większość Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (59,1%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
- Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania – 96,7% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz w tygodniu. Warto zauważyć, że 67,2% osób korzysta z Internetu codziennie.
- Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu, posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Ponad połowa (52,0%) posiada dostęp poprzez łącze o prędkości od 256 kb/s do 1 Mb/s. Jedna trzecia (34,8%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/s lub większej.
- Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (88,0%), a w głosowych: Skype (78,7%).
- Czterech na dziesięciu respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (42,3%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (36,9%), co piąty badany posiada telewizję cyfrową satelitarną (20,3%), a z telewizji cyfrowej naziemnej korzysta co czternasty badany (5%).
- Trzy czwarte badanych (75,2%) deklaruje zadowolenie ze swojego dostawcy telewizji.
Pełna treść Raportu "Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni" znajduje się w tym pliku.
źródło: UKE