Archiwalne

Międzynarodowa sonda: zagrożenia w Sieci dla młodzieży

06.02.2007

Insafe, międzynarodowa organizacja promująca bezpieczeństwo w sieci, we współpracy z UPC, dostawcą potrójnej usługi: telewizji, Internetu i telefonii, opublikowali w dniu dzisiejszym pierwsze wyniki sondy internetowej badającej zachowania młodych użytkowników internetu. Sonda przeprowadzona przez Insafe dostarcza informacji na temat zachowań online młodzieży oraz sposobu, w jaki wyszukują informacji w sieci, korzystają z poczty elektronicznej i czatów, jak również programów ochrony prywatności i stron internetowych.

Oto pierwsze wyniki sondy:

  • 56% respondentów ujawnia swoje dane osobiste na stronach, na których można zawierać nowe znajomości;
  • 11% młodych użytkowników sieci w wieku od 10 do 18 lat idzie na pierwsze spotkanie z osobą zapoznaną w sieci bez towarzystwa innych osób;
  • 35% respondentów w wieku 10 lat lub młodszych przesyła dalej otrzymane zdjęcia ze scenami przemocy lub seksu.

Osobiste dane
Wszyscy respondenci, w szczególności dzieci w wieku od 10 do 18 lat wydają się być ostrożni w korzystaniu z internetu: 56% odmawia przyjęcia zaproszeń od osób nieznanych.

Jednak 56% wszystkich respondentów ujawnia swoje dane na stronach, na których można zawierać nowe znajomości oraz, jeśli trzeba, podaje szczegóły swojego życia osobistego. Wskazuje to na pilną potrzebę zwrócenia uwagi na sposób korzystania z tego rodzaju stron przez wszystkie grupy wiekowe.

W przypadkach kiedy zachodzi potrzeba zarejestrowania się na stronach z grami internetowymi większość (53%) podaje prawdziwe dane osobiste. Wyniki sondy wykazują, że 36% respondentów podaje nieprawdziwe dane osobiste.

Edukacja
Wielu respondentów deklaruje chęć nauki na temat bezpieczeństwa w sieci: 53% mówi, że słucha kiedy nauczyciel mówi na ten temat i że to prawdopodobnie wpływa na ich zachowania. Wyniki badania wykazują, że jedynie 24% respondentów uważa, że nie musi słuchać nauczycieli, ponieważ korzystają z sieci codziennie.

Randki
73% młodzieży podejmuje środki bezpieczeństwa udając się na spotkania z osobami zapoznanymi w sieci. Jednak odsetek ten jest niższy wśród grupy wiekowej od 14 do 17 lat niż wśród osiemnastolatków. Podobne wyniki otrzymano po szczegółowej analizie innych ryzykownych zachowań, jakie podejmują młodzi ludzie. Dowodzi to, że należy poświęcić więcej czasu na informowanie o niebezpieczeństwach w sieci młodzieży w wieku od 14 do 17 lat.

Niechciane wiadomości emailowe
Jak wynika z sondy, 44% młodzieży po prostu ignoruje zdjęcia ze scenami ukazującymi seks lub przemoc, które otrzymują od znajomych. 36% pokazuje je rodzicom lub nauczycielom, podczas gdy 29% nie wie, co robić w takiej sytuacji. Wyniki sondy pokazują również, że podczas gdy 60% dzieci w wieku 10 lat pokazuje takie zdjęcia starszym osobom, odsetek ten zmniejsza się gwałtownie wraz ze wzrostem wieku młodzieży. Wśród siedemnastolatków mniej niż 30% mówi o niechcianych emailach starszym osobom. Jednak odsetek ten znowu się zwiększa w grupie młodzieży powyżej 18 lat.

Po otrzymaniu niechcianego zdjęcia 62% respondentów twierdziło, że mówiło o tym rodzicom, jeśli uważało to za najlepsze rozwiązanie. Jednakże, 35% dzieci w wieku 10 lub więcej lat przesyła dalej takie zdjęcia znajomym, bo uważa je za zabawne.

Płatności online
Na pytania dotyczące metod płatności za zakupy w sieci, 83% respondentów odpowiedziało, że pyta rodziców o zgodę na zapłacenie kartą kredytową. 20% respondentów poniżej 10 lat twierdziło, że korzysta z kart kredytowych rodziców bez pozwolenia. 20% odpowiedziało, że podaje fałszywe informacje. Jednakże można przypuszczać, że dzieci poniżej 10 roku życia nie rozumiały powagi zadawanego pytania. Można wysnuć taki wniosek w oparciu o fakt, że odsetek ten gwałtownie maleje do odpowiednio 9% i 12% dla jedenastolatków i mniej niż 2% i 10% dla szesnastolatków.

50% respondentów stara się wyrejestrować z serwisów internetowych gdy zaczną otrzymywać wiele niechcianych SMSów. 36% zmienia numer telefonu komórkowego i składa skargę pod odpowiedni numer. Około 30% respondentów poniżej 10 roku życia nie wie, co robić w takich sytuacjach; odsetek ten zmiesza się gwałtownie w starszych grupach wiekowych. Jednak 16% młodzieży w wieku 18 lat i powyżej twierdziło, że również nie wie, co robić w takich sytuacjach.

Podsumowanie
Wyniki sondy pokazują, że grupa młodzieży w wieku od 15 do 17 lat w największym stopniu korzysta z usług cyfrowych, ale też podejmuje największe ryzyka. Dlatego zwiększanie świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci powinno koncentrować się na tej grupie młodzieży oraz w szczególności podkreślać ryzyka związane z korzystaniem z portali towarzyskich i stron internetowych, za pomocą których można nawiązywać nowe znajomości.

Paul van Doorne, szef projektu ze strony UPC, odniósł się do wstępnych wyników sondy mówiąc, że “UPC jest coraz bardziej zaniepokojone o dobro młodych użytkowników sieci. Oprócz wirusów i oprogramowania szpiegującego, młodzi ludzi narażeni są na różnego rodzaju zagrożenia takie, jak prześladowanie w internecie, naruszenie prywatności oraz zastraszanie seksualne. Wyniki sondy potwierdzają to bezsprzecznie. My, jako operator telewizji kablowej i dostawca internetu pragniemy informować i ochraniać tę grupę użytkowników, która jest szczególnie narażona na niebezpieczeństwa. Jednakże nie możemy tego zrobić sami. Dlatego też UPC wspiera wiele inicjatyw, które mogą zwiększyć świadomość wśród młodych ludzi ryzyka, jakie niesie korzystanie przez nich z takich technologii cyfrowych, jak internet, poczta elektroniczna, czaty czy płatne serwisy.”

O sondzie
Sonda internetowa Insafe przeprowadzona została w formie pytań z możliwością wyboru wśród kilku odpowiedzi. Respondenci odpowiadali na pytania w okresie od 6 grudnia 2006 roku do 2 lutego 2007 roku. Po wypełnieniu kwestionariusza respondenci otrzymywali oceny ich “Siły technologicznej” (czerwona, beżowa lub zielona) oraz szereg informacji na temat bezpieczeństwa w sieci zlinkowanych do błędnych odpowiedzi. W sumie w sondzie wzięło udział 12 782 respondentów z 14 krajów. Większość respondentów miała 13 lat: 2 241 dzieci w tym wieku odpowiedziało na pytania sondy. Następną najliczniejszą grupą (1 830) była (niespodziewanie) młodzież w wieku powyżej 18 lat. Najmniej liczna była grupa młodzieży w wieku 18 lat (264 respondentów) oraz grupa dzieci w wieku 10 lub mniej lat (453 respondentów). Respondenci odpowiadali na pytania sondy na wielu popularnych stronach internetowych i wszyscy mieli szansę wygrać nagrodę.

Źródło: UPC

News Najlepszy router - na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Router to najważniejsze urządzenie domowej sieci. Pozwala różnym urządzeniom połączyć się z siecią Wi-Fi. Aby jednak połączenie było prawidłowe, trzeba dysponować dobrym routerem. Wybór tego urządzenia staje się więc kwestią kluczową. Na jakie parametry zwracać uwagę podczas zakupu? Jakie urządzenie pozwala na podłączenie kilku innych jednocześnie? czytaj więcej

News Umówione spotkanie w salonach sprzedaży UPC poprzez Booksy

Chyba nikt nie lubi marnować czasu, prawda? UPC dba o klienta i już teraz można umówić się na spotkanie w terminie i czasie który Ci tylko pasuje, poprzez największą platformę rezerwacyjną dostępną w aplikacji mobilnej jak i na stronie internetowej Booksy. Dodatkowo, na początek w Warszawie, poprzez aplikację Booksy będzie można również umówić spotkanie z mobilnym doradcą UPC w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. czytaj więcej

News UPC Polska ma najszybszy internet światłowodowy

W lutym odbył się kolejny ranking SpeedTest. UPC Polska okazała się najszybszym ogólnopolskim operatorem internetu światłowodowego. Średni wynik sieci UPC przekroczył poziom 150 Mb/s - czyli dwukrotnie wyższy wynik od średniej prędkości krajowej. czytaj więcej

UPC 10 tys. dolarów do wygrania w programie Adaptive Power Challenge, organizowanym przez Liberty Global. Zgłoszenia jeszcze do 29 czerwca

Liberty Global w Adaptive Power Challenge zaprasza do zgłaszania rozwiązań, które odpowiadają na największe wyzwania energetyczne branży kablowej i dostawców usług szerokopasmowych. Program dedykowany jest przedsiębiorstwom, startupom, naukowcom i studentom. Zwycięzcy w dwóch kategoriach otrzymają nagrody z puli 20 tys. dolarów oraz szansę na współpracę biznesową z Liberty Global. Termin zgłoszeń upływa 29 czerwca. czytaj więcej

UPC UPC Polska dołącza do swojej oferty boostery – urządzenia do zwiększania zasięgu WiFi w dużym mieszkaniu i domu

Do portfolio produktów UPC Polska dołączyły WiFi Boosters – urządzenia zapewniające jeszcze lepszy dostęp do sieci internetowej oraz szybkie i niezawodne bezprzewodowe łącze internetowe WiFi na wielu urządzeniach jednocześnie. Boostery dedykowane są zwłaszcza klientom mieszkającym w dużych mieszkaniach i domach jednorodzinnych, w których zasięg WiFi klasycznego modemu bywa niewystarczający z powodu dużej liczby pomieszczeń oraz przeszkód na drodze sygnału (takich jak grube ściany). Urządzenia dostępne są w pakietach UPC z Premium Internetem opartym na światłowodzie do 500 Mb/s oraz cyfrową telewizją. czytaj więcej

UPC Nowa sportowa oferta Happy Home od UPC

Nowa oferta w UPC: każdy z domowników ogląda to, co chce i kiedy chce. czytaj więcej

UPC UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę

UPC Biznes wprowadza nową identyfikację wizualną oraz kampanię pod hasłem „Otwórz się na sukces”. Pierwszym etapem nowej kampanii jest start oferty dedykowanej firmom sektora Small office/Home office. Znajdują się w niej cztery prędkości internetu, w tym dwie nowe – 200 Mb/s i 400 Mb/s wraz z wysokimi prędkościami wysyłania danych 20 i 40 MB/s, Premium WiFi, bogaty wybór kanałów telewizyjnych, Telefon bez limitu oraz Pakiety Bezpieczeństwa i gwarantowane poziomy świadczenia usług (SLA). Oferta podzielona została na trzy grupy: Start, Smart i Pro. Każda z nich odpowiada różnym potrzebom przedsiębiorców z segmentu SoHo. czytaj więcej

UPC Vintom zwycięzcą jubileuszowej, 5. edycji programu THINK BIG, prowadzonego przez UPC Biznes

Podczas wielkiego finału tegorocznej edycji programu THINK BIG odbywającego się pod hasłem „Let’s Connect to Grow”, jury zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej firmie Vintom, czyli twórcy rozwiązania do automatycznego generowania spersonalizowanej komunikacji wideo. Laureat otrzymał 10 tys. euro oraz zaproszenie do współpracy z UPC. Na gali wręczono również Nagrodę Publiczności – 10 tys. euro w głosowaniu gości wygrała firma 4-D, czyli autorzy inteligentnego narzędzia, analizującego zmiany zachodzące w mózgu. Finał THINK BIG stał się także okazją do zaprezentowania nowego logotypu oraz kampanii UPC Biznes pod hasłem „Otwórz się na sukces”. czytaj więcej

UPC UPC Polska kontynuuje inwestycje w budowę sieci światłowodowej pozwalającej na wprowadzenie gigabitowych prędkości dla polskich klientów

Dostęp do gigabitowej sieci przyszłości wsparty innowacyjnymi rozwiązaniami cyfrowymi – modemem Connect Box, systemem Smart WiFi wraz z Boosterami oraz aplikacją Connect App – zapewni klientom jeszcze lepszą jakość internetu w domu i nowe możliwości korzystania z cyfrowej rozrywki i komunikacji od UPC. czytaj więcej

UPC Nowa kampania UPC - „więcej niż światłowód” w Happy Home

Z początkiem lutego UPC startuje z nową odsłoną kampanii reklamowej Happy Home promującą internet oparty na światłowodzie, Premium Wi-Fi oraz telewizję najnowszej generacji na wielu urządzeniach jednocześnie i o każdej porze. czytaj więcej

News Najlepszy router - na co zwracać uwagę podczas zakupu?

Router to najważniejsze urządzenie domowej sieci. Pozwala różnym urządzeniom połączyć się z siecią Wi-Fi. Aby jednak połączenie było prawidłowe, trzeba dysponować dobrym routerem. Wybór tego urządzenia staje się więc kwestią kluczową. Na jakie parametry zwracać uwagę podczas zakupu? Jakie urządzenie pozwala na podłączenie kilku innych jednocześnie? czytaj więcej

News Umówione spotkanie w salonach sprzedaży UPC poprzez Booksy

Chyba nikt nie lubi marnować czasu, prawda? UPC dba o klienta i już teraz można umówić się na spotkanie w terminie i czasie który Ci tylko pasuje, poprzez największą platformę rezerwacyjną dostępną w aplikacji mobilnej jak i na stronie internetowej Booksy. Dodatkowo, na początek w Warszawie, poprzez aplikację Booksy będzie można również umówić spotkanie z mobilnym doradcą UPC w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. czytaj więcej

News UPC Polska ma najszybszy internet światłowodowy

W lutym odbył się kolejny ranking SpeedTest. UPC Polska okazała się najszybszym ogólnopolskim operatorem internetu światłowodowego. Średni wynik sieci UPC przekroczył poziom 150 Mb/s - czyli dwukrotnie wyższy wynik od średniej prędkości krajowej. czytaj więcej

UPC 10 tys. dolarów do wygrania w programie Adaptive Power Challenge, organizowanym przez Liberty Global. Zgłoszenia jeszcze do 29 czerwca

Liberty Global w Adaptive Power Challenge zaprasza do zgłaszania rozwiązań, które odpowiadają na największe wyzwania energetyczne branży kablowej i dostawców usług szerokopasmowych. Program dedykowany jest przedsiębiorstwom, startupom, naukowcom i studentom. Zwycięzcy w dwóch kategoriach otrzymają nagrody z puli 20 tys. dolarów oraz szansę na współpracę biznesową z Liberty Global. Termin zgłoszeń upływa 29 czerwca. czytaj więcej

UPC UPC Polska dołącza do swojej oferty boostery – urządzenia do zwiększania zasięgu WiFi w dużym mieszkaniu i domu

Do portfolio produktów UPC Polska dołączyły WiFi Boosters – urządzenia zapewniające jeszcze lepszy dostęp do sieci internetowej oraz szybkie i niezawodne bezprzewodowe łącze internetowe WiFi na wielu urządzeniach jednocześnie. Boostery dedykowane są zwłaszcza klientom mieszkającym w dużych mieszkaniach i domach jednorodzinnych, w których zasięg WiFi klasycznego modemu bywa niewystarczający z powodu dużej liczby pomieszczeń oraz przeszkód na drodze sygnału (takich jak grube ściany). Urządzenia dostępne są w pakietach UPC z Premium Internetem opartym na światłowodzie do 500 Mb/s oraz cyfrową telewizją. czytaj więcej

UPC Nowa sportowa oferta Happy Home od UPC

Nowa oferta w UPC: każdy z domowników ogląda to, co chce i kiedy chce. czytaj więcej

UPC UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę

UPC Biznes wprowadza nową identyfikację wizualną oraz kampanię pod hasłem „Otwórz się na sukces”. Pierwszym etapem nowej kampanii jest start oferty dedykowanej firmom sektora Small office/Home office. Znajdują się w niej cztery prędkości internetu, w tym dwie nowe – 200 Mb/s i 400 Mb/s wraz z wysokimi prędkościami wysyłania danych 20 i 40 MB/s, Premium WiFi, bogaty wybór kanałów telewizyjnych, Telefon bez limitu oraz Pakiety Bezpieczeństwa i gwarantowane poziomy świadczenia usług (SLA). Oferta podzielona została na trzy grupy: Start, Smart i Pro. Każda z nich odpowiada różnym potrzebom przedsiębiorców z segmentu SoHo. czytaj więcej

UPC Vintom zwycięzcą jubileuszowej, 5. edycji programu THINK BIG, prowadzonego przez UPC Biznes

Podczas wielkiego finału tegorocznej edycji programu THINK BIG odbywającego się pod hasłem „Let’s Connect to Grow”, jury zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej firmie Vintom, czyli twórcy rozwiązania do automatycznego generowania spersonalizowanej komunikacji wideo. Laureat otrzymał 10 tys. euro oraz zaproszenie do współpracy z UPC. Na gali wręczono również Nagrodę Publiczności – 10 tys. euro w głosowaniu gości wygrała firma 4-D, czyli autorzy inteligentnego narzędzia, analizującego zmiany zachodzące w mózgu. Finał THINK BIG stał się także okazją do zaprezentowania nowego logotypu oraz kampanii UPC Biznes pod hasłem „Otwórz się na sukces”. czytaj więcej

UPC UPC Polska kontynuuje inwestycje w budowę sieci światłowodowej pozwalającej na wprowadzenie gigabitowych prędkości dla polskich klientów

Dostęp do gigabitowej sieci przyszłości wsparty innowacyjnymi rozwiązaniami cyfrowymi – modemem Connect Box, systemem Smart WiFi wraz z Boosterami oraz aplikacją Connect App – zapewni klientom jeszcze lepszą jakość internetu w domu i nowe możliwości korzystania z cyfrowej rozrywki i komunikacji od UPC. czytaj więcej

UPC Nowa kampania UPC - „więcej niż światłowód” w Happy Home

Z początkiem lutego UPC startuje z nową odsłoną kampanii reklamowej Happy Home promującą internet oparty na światłowodzie, Premium Wi-Fi oraz telewizję najnowszej generacji na wielu urządzeniach jednocześnie i o każdej porze. czytaj więcej

News Co powinien wpisać w CV technik telekomunikacji?

Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej to zawód, do którego powstania przyczyniła się Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Osoba, która ukończy 4-letnią szkołę zawodową, zajmuje się obsługą systemów telewizji kablowych, a także produkcją, montażem i serwisem sprzętu wykorzystywanego przez sieci szerokopasmowe. Tymczasem technik telekomunikacji zajmuje się transmisją różnych informacji na odległość. Jak napisać CV, aby móc ubiegać się to o stanowisko? Co należy umieścić w curriculum vitae? Podpowiadamy.

czytaj więcej

News 5 wskazówek, jak stworzyć szybką i zoptymalizowaną stronę internetową

Jeśli chcemy, żeby naszą stronę internetową odwiedzało jak najwięcej użytkowników i żeby łatwo było znaleźć ją w wyszukiwarce, powinniśmy zadbać o to, aby spełniała kryteria wymienione we Wskazówkach dla Webmasterów Google. czytaj więcej

News Czy antywirus jest potrzebny?

Dochodzi coraz częściej do ataków hakerskich, które powodują zniszczenie sprzętu, kradzież danych i szereg innych poważnych konsekwencji. Czy antywirus odpowiednio nas ochroni? Czy jest naprawdę potrzebny? Zobacz! czytaj więcej

Case Study Centrala telefoniczna w nowym budynku przychodni lekarskiej

Budowa nowego budynku, to nie tylko nowe ściany, to także nowa infrastruktura, również telekomunikacyjna. Jaką technologię komunikacji wybrać? W nowych budynkach nie stosuje się już kabli telefonicznych, dlatego cała infrastruktura to komunikacja przez IP. czytaj więcej