Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wprowadza dwa nowe certyfikaty służące wyrównywaniu możliwości dostępu do usług telekomunikacyjnych: Certyfikat Seniora i Certyfikat Bez Barier.
Certyfikatem Seniora i Certyfikatem Bez Barier zostaną wyróżnieni przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy zaoferują osobom starszym i niepełnosprawnym specjalną obsługę lub przygotują dla nich wyjątkową ofertę handlową. Może to być na przykład specjalna taryfa, łatwy w obsłudze aparat telefoniczny, czy oprogramowanie umożliwiające bezpieczne korzystanie z Internetu.
Aby otrzymać certyfikaty, operatorzy będą musieli spełnić postawione im warunki. Między innymi, powinni dostosować swoje strony internetowe oraz infolinie, tak aby były przyjazne dla osób objętych Programem Certyfikatu Prezesa UKE. Ponadto certyfikowane podmioty zaproponują klientom między innymi takie funkcjonalności, jak:
- umowa na próbę - pierwszą umowę będzie można podpisać na 30 dni, a potem ją przedłużyć, jeśli będziemy zadowoleni ze świadczonych usług,
- wypróbuj zanim kupisz - konsultant w punkcie obsługi klienta pomoże skonfigurować i szczegółowo wyjaśni, jak używać kupowany przez nas telefon,
- łatwy formularz - na życzenie klienta formularze umów i regulaminów będzie można otrzymać wydrukowane dużą czcionką lub w formie audiobooka,
- wiem kogo zapytać - stanowiska z pracownikami przeszkolonymi do obsługi osób niepełnosprawnych lub starszych zostaną wyraźnie oznaczone logotypami certyfikatów,
- jeden telefon - wszelkie sprawy załatwimy podczas jednej rozmowy telefonicznej z konsultantem, który będzie miał obowiązek poinformować nas w ciągu 24 godzin, kiedy i jak nasz problem zostanie rozwiązany.
Realizując Program Certyfikat Prezesa UKE w kategoriach: Certyfikat Seniora oraz Certyfikat Bez Barier, Prezes UKE kieruje się potrzebą wyrównywania szans osób starszych oraz osób niepełnosprawnych w dostępie do usług telekomunikacyjnych. Głównym celem jest stworzenie specjalnej obsługi dla tych osób oraz ułatwienie im poruszania się na rynku usług telekomunikacyjnych. Chodzi o to, aby mogły korzystać z nowych technologii oraz nowych tańszych form komunikacji.
- Nowe technologie służą także temu, by życie ludzi kończących swoją działalność zawodową uczynić lepszym, łatwiejszym, komfortowym. Naszym obowiązkiem jest stwarzanie im dogodnego dostępu do usług telekomunikacyjnych. Mam nadzieję, że nasze działania pomogą w zniesieniu barier, na które napotykają seniorzy i niepełnosprawni w kontaktach z operatorami telekomunikacyjnymi - powiedziała Anna Streżyńska, Prezes UKE.
Na początku 2009 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podjął działania związane z certyfikacją usług telekomunikacyjnych. Mają one służyć wspieraniu równoprawnej i skutecznej konkurencji w świadczeniu tych usług, a także zapewnieniu użytkownikom najlepszej ochrony przed nadużyciami, w tym przestępczością w sieci. Wprowadzone wcześniej certyfikaty Uczciwy Transfer, Bezpieczny Internet oraz Bezpieczny Telefon mają za zadanie przede wszystkim wspieranie działań związanych z podnoszeniem jakości świadczonych usług oraz zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Do Programu Certyfikat Prezesa UKE mogą przystąpić wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni spełniający określone przez Prezesa UKE warunki dla danej kategorii Programu. Udział w Programie jest dobrowolny i nie powoduje konieczności zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Certyfikat nadawany jest na okres 12 miesięcy od dnia jego przyznania, ale może być przedłużony. Warunki oferty handlowej w ramach Programu określa operator.
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji Prezesa UKE o przyznaniu Certyfikatu, operator może wykorzystywać znak Certyfikatu do promocji, reklamy oraz innych działań marketingowych. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na stronie internetowej oraz za pośrednictwem mediów zamieszcza informacje o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych posiadających certyfikaty.
źródło: UKE