Archiwalne

Operatorzy wirtualni w Polsce

23.02.2009

Operatorzy wirtualni, jako rozpoznawalni gracze na rynku telekomunikacyjnym, zaistnieli tak naprawdę w ubiegłym roku. Według deklaracji, obsługują oni łącznie 400-500 tys. kart SIM, przy czym szacuje się, że około połowa z tych kart jest nieaktywna. Przypada im zatem znikomy, bo stanowiący niemal 1%, udział w rynku, który liczy ponad 44 mln kart.

Wśród operatorów MVNO najlepszymi wynikami może pochwalić się Mobilking. Według danych operatora, ma on obecnie 200 tys. aktywnych użytkowników. Jest on jednocześnie najbardziej rozpoznawalnym operatorem wirtualnym. W badaniu przeprowadzonym dla UKE, Mobilking był wymieniany spontanicznie przez prawie 15% respondentów. Oprócz niego wymierny sukces (mierzony liczbą kart SIM) odnieśli Carrefour Mova (ponad 100 tys. kart) oraz Cyfrowy Polsat, który co prawda nie przekroczył 100 tys. kart, ale był za to wymieniany przez ankietowanych dwa razy częściej (przez 8% ankietowanych), niż telefonia sieci supermarketów Carrefour (4,3% ankietowanych).

Mimo dużego nasycenia rynku, które wg badań GUS wzrosło w 2008 r. o 3% osiągając poziom 115,4%, na rynku pojawiają się kolejni operatorzy wirtualni. W styczniu swoje usługi uruchomiła sieć tuBiedronka, kierując do swoich klientów ofertę z atrakcyjnymi stawkami za rozmowy, które przez pierwszy, promocyjny, okres działania sieci są najniższe na rynku. Połączenia do wszystkich sieci, za wyjątkiem Play, kosztują w promocji 0,33 zł/minutę. Oferta posiada jednak jeden haczyk: mimo atrakcyjnych stawek minutowych sieć ta stosuje nietypową taryfikację, naliczając rozmowy impulsowo, z dokładnością do 15 sekund. Warto też wspomnieć, że tuBiedronka nie jest typowym operatorem MVNO, gdyż cały system obsługiwany jest przez firmę Polkomtel, a sieć handlowa Biedronka zajmuje się jedynie dystrybucją oraz udostępnia swoją markę.

Mimo tego, że marka Mobilking odniosła, w porównaniu z pozostałymi operatorami MVNO sukces, to mówi się o chęci sprzedaży sieci przez czeskiego właściciela. Powodem tego mogą być duże koszty związane z marketingiem oraz zmniejszenie sprzedaży powodowane nasycaniem rynku. Sytuacja ta nie zniechęca jednak kolejnych operatorów i w przeciągu kilku miesięcy planowany jest debiut nowego operatora. CenterNet zamierza uruchomić sieć MVNO skierowaną do wędkarzy. Operatorzy wirtualni widzą więc szansę na rozwój w szukaniu coraz bardziej niszowych rynków.

źródło: Audytel