5 lutego 2008 roku, podczas konferencji prasowej firmy mPay - spółki z grupy kapitałowej ATM S.A. - zaprezentowano usługę rozliczania płatności za parkowanie przy pomocy telefonu komórkowego.
Spółka mPay, wraz z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie, uruchomiła testowo usługę płatności za parkowanie przy użyciu telefonów komórkowych. Jest to nowoczesna usługa, pozwalająca wnosić opłaty za parkowanie dokładnie za czas postoju. Kierowca nie musi martwić się, że przepłacił za postój lub że wniesiona opłata była zbyt niska.
Praktyka pokazuje, jak często załatwianie spraw i długość spotkań uzależniona jest od czasu parkowania wykupionego w tradycyjny sposób. Najczęstszym powodem nie płacenia lub wykupienia zbyt krótkiego czasu parkowania jest brak monet. Płatności mobilne są usługą, która rozwiąże te problemy, powodując że płacenie za parkowanie będzie znacznie prostsze i wygodniejsze. Zwiększy to komfort i zadowolenie kierowców oraz przychody budżetu Miasta, obniżając jednocześnie koszty funkcjonowania strefy płatnego parkowania.
Testowe wdrożenie usługi płatności za parkowanie przy pomocy mPay zostało zrealizowane bez żadnych kosztów po stronie Miasta. Zyskują również kierowcy. W okresie promocji, każdy kierowca, po zarejestrowaniu się w systemie mPay, otrzymuje 5 zł na pierwsze wydatki - co rekompensuje koszt zakupu karty parkingowej w kiosku. Chcąc w pełni skorzystać z usługi mPay należy zasilić swoje konto dodatkową kwotą pieniędzy, które oprócz opłat za parkowanie mogą być wykorzystane w kilkuset innych punktach akceptujących płatności mPay. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej http://www.mpay.pl/.
Weryfikacja opłat za parkowanie odbywa się z wykorzystaniem technologii NFC (Near Field Communication) zastosowanej w karcie parkingowej. Strażnik miejski, wyposażony przez firmę mPay w telefon komórkowy z funkcją NFC, weryfikuje płatność przez przyłożenie go do karty parkingowej umieszczonej na szybie samochodu. Po przyłożeniu telefonu do karty parkingowej, generuje on pole elektromagnetyczne, które indukuje się w antenie umieszczonej w karcie i zasila znajdujący się tam mikroprocesor. W odpowiedzi, mikroprocesor drogą radiową, przesyła identyfikator karty parkingowej do telefonu, który następnie przekazuje go do serwera mPay. Po sprawdzeniu identyfikatora, na telefon strażnika przesyłana jest informacja o stanie opłaty parkingowej. Cały proces trwa zaledwie kilka sekund. Wykorzystana technologia znacznie upraszcza i przyspiesza sprawdzenie opłaty w porównaniu z tradycyjnym biletem papierowym, w szczególności w sytuacji mocnego zabrudzenia szyb pojazdu, bądź opadów atmosferycznych.
Usługa dostępna będzie od połowy lutego dla użytkowników sieci Plus, Play, Simplus, MixPlus, Sami Swoi oraz mBank mobile. O dostępności usługi będą informowały specjalne naklejki na parkomatach. Karty parkingowe dystrybuowane są w wybranych kioskach w obrębie warszawskiej strefy płatnego parkowania.
źródło: atm