Archiwalne

Poradnik UKE - Zasięg usług telekomunikacyjnych a rozwiązanie umowy

05.08.2014

Eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej UKE o podstawowych różnicach dotyczących lokalizacji, zasięgu usług telekomunikacyjnych oraz o sposobach sprawdzenia zasięgu usług mobilnych.

Jakie są z punktu widzenia konsumenta podstawowe różnice pomiędzy mobilnym i stacjonarnym dostępem do usług telekomunikacyjnych?

Andrzej Płachecki, Konsultant, Wydział Polityki Konsumenckiej:

Podstawowa różnica - usługi mobilne – telefonia i Internet, w przeciwieństwie do usług stacjonarnych nie są przypisane do ściśle określonej lokalizacji.

Podstawa zaleta to możliwość korzystania z usługi w dowolnym miejscu znajdującym się w zasięgu sieci wybranego operatora. Nie oznacza to jednak gwarancji identycznego zasięgu i parametrów usługi w każdej lokalizacji.

Operatorzy telekomunikacyjni w regulaminach świadczenia usług wskazują wyraźnie, że świadczą swoje usługi w ramach posiadanych możliwości technicznych. W przypadku usług mobilnych ograniczeniem jest zasięg sieci własnej oraz sieci innych operatorów.

W przypadku usług stacjonarnych lokalizacja usługi, czyli punkt zakończenia sieci jest precyzyjnie określony w ramach zawartej przez nas umowy. Przedsiębiorca jest obowiązany do świadczenia usługi w ściśle określonej lokalizacji.

Wracając do usług mobilnych, dobrą praktyką w przypadku niektórych dostawców usług jest możliwość ich przetestowania w ramach okresu próbnego. Warto skorzystać z tej możliwości przed podpisaniem umowy. Okres próbny pozwoli nam na sprawdzenie czy usługi dostępne są w wybranej przez lokalizacji oraz czy parametry usług odpowiadają naszym oczekiwaniom.

Kiedy dostawca nie daje nam takiej możliwości warto przed zawarcie umowy samodzielnie sprawdzić zasięg na przykład dzięki zakupionej karcie pre-paid.

Wydatek kilku złotych na ten cel może okazać się uzasadniony gdyż ten prosty test pozwoli nam na weryfikację i wybór właściwego dostawcy usługi abonamentowej.

Czy Operator ma obowiązek, w przypadku zmiany miejsca zamieszkania abonenta, przeniesienia innych usług takich jak np. Internet czy telewizja do nowej lokalizacji?

Beata Jurkun, Starszy Specjalista, Wydział Polityki Konsumenckiej:

Problem z zasięgiem sieci, którego wynikiem są utrudnienia w dostępie do usług mobilnych stanowi podstawę do złożenia reklamacji u naszego operatora.

Obowiązkiem operatora jest zweryfikowanie zgłoszonego problemu. Kłopoty z zasięgiem w wybranej lokalizacji nie stanowią jednak podstawy do rozwiązania umowy z winy operatora. Operatorzy nie gwarantują bowiem jednakowego poziomu sygnału i jakości usług na terenie całego kraju. Zatem decyzja o rozwiązaniu umowy powinna być starannie przemyślana, gdyż w przypadku umowy na czas określony operator będzie uprawniony do obciążenia nas karą umowną.

Reasumując, pamiętajmy:

  • w przypadku usług mobilnych operatorzy nie gwarantują tej samej jakości i jednakowego poziomu sygnału w każdej lokalizacji;
  • przed zawarciem umowy terminowej warto skorzystać z możliwości przetestowania usług w ramach okresu próbnego lub samodzielnie sprawdzić zasięg korzystając z usługi na kartę;
  • i co najważniejsze, wypowiedzenie przez nas umowy terminowej może wiązać się z skutkami finansowymi.
* * *
Grafika CIK UKE

Centrum Informacji Konsumenckiej UKE:

źródło: UKE

News Korzyści z posiadania wirtualnego numeru telefonu

W dobie cyfryzacji i rosnącej potrzeby mobilności, wirtualne numery telefonów zyskują na popularności. Ich wszechstronność oraz liczne korzyści sprawiają, że stają się one atrakcyjnym rozwiązaniem zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Wirtualny numer telefonu, który działa za pośrednictwem Internetu, umożliwia odbieranie połączeń i wiadomości SMS bez potrzeby posiadania fizycznej karty SIM. To nowoczesne rozwiązanie oferuje wiele zalet, które warto poznać. czytaj więcej

News Projektowanie i audyt sieci WLAN, czyli dlaczego badanie propagacji fal radiowych jest tak ważne?

Obecnie każde nowoczesne przedsiębiorstwie potrzebuje wydajnej i stabilnej sieci WLAN. Ważne, aby już na etapie projektowania sieci zminimalizować ryzyko problemów z zasięgiem i zakłóceniami, zapewniając jej optymalną pracę. Kluczowym aspektem w tym procesie jest analiza propagacji fal radiowych, która pozwala na optymalne rozmieszczenie punktów dostępowych i minimalizację interferencji. czytaj więcej

News Kupić, czy wynajmować? Różnice między zakupem, a usługą subskrypcji sprzętu elektronicznego

Chcesz wyposażyć się w nowy sprzęt komputerowy, smartfona, czy konsolę do gier? Okazuje się, że dziś nie trzeba już ich kupować, na przykład wspomagając się ratami. Na polskim rynku pojawiła się właśnie zupełnie nowa opcja wynajmu sprzętu komputerowego. Działa na zasadzie usługi subskrypcyjnej. Nie zapłacimy za kupno sprzętu, a za jego użytkowanie. W dzisiejszym poradniku wyjaśniamy, jakie są różnice między zakupem a wynajmem sprzętu. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, czy opłaca się wynająć laptopa, komputer stacjonarny lub inny sprzęt. czytaj więcej

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej