Uczelnia Abilene Christian University, wydawnictwo Cambridge University Press oraz laboratoria Bell Labs Alcatela-Lucenta biorą udział we wspólnym projekcie badawczym, którego celem jest wytyczenie nowych dróg rozwoju technologii wydawniczych — od tworzenia po dystrybucję — przez udostępnienie użytkownikom indywidualnym narzędzi edukacyjnych.
Przez setki lat nauczyciele przekazywali uczniom informacje za pomocą standardowych podręczników. Nowa generacja urządzeń mobilnych zmienia ten obraz, umożliwiając dynamiczną, zindywidualizowaną naukę. W związku z pojawieniem się konwergentnych technologii mobilnych (zastosowanych po raz pierwszy w mobilnych urządzeniach cyfrowych Apple iPhone oraz iPod touch, a ostatnio w tablecie Apple iPad), te trzy instytucje analizują możliwości, jakie daje czytanie, pisanie i publikowanie materiałów cyfrowych w serwisach edukacyjnych. Trzyletni projekt badawczy jest rozszerzeniem współpracy rozpoczętej prawie rok temu, gdy wszyscy jego uczestnicy zaczęli analizować znaczenie nowych technologii.
Narzędzia te będą oparte na podstawowym zestawie testowego oprogramowania opracowywanego przez wszystkie trzy instytucje. Nada ono nowy wymiar metodom kształcenia. Będzie pobudzać zainteresowanie użytkowników poprzez prezentowanie im w jednym urządzeniu zróżnicowanych treści — w postaci obrazów, informacji tekstowych, nagrań audio i filmów — dające nieszablonowy dostęp do informacji. Narzędzia te będą także umożliwiać personalizowanie i dostosowywanie materiałów, co zwiększy skuteczność uczenia się.
„Nasza działalność w dziedzinie publikacji materiałów cyfrowych i mediów cyfrowych jest logiczną kontynuacją prac nad mobilnym nauczaniem” — powiedział dr William Rankin, dyrektor działu innowacji edukacyjnych na uczelni Abilene Christian University (ACU). „Wyobraźmy sobie, że mamy „w kieszeni nie tysiąc piosenek”, ale tysiąc bibliotek. Jest to nie tylko zmiana sposobu przekazywania i wykorzystywania informacji, lecz także zmiana kulturowa”. Abilene Christian University to pierwsza na świecie instytucja akademicka, która wprowadziła ogólnouniwersytecki system nauczania wykorzystujący urządzenia mobilne nowej generacji, umożliwiający studentom i wykładowcom eksperymentowanie z nowymi formami dostępu do serwisów społecznościowych, informacyjnych i multimedialnych.
„Cambridge University Press jest jednym z renomowanych wydawnictw na świecie między innymi dlatego, że ciągle się rozwija. Poszukujemy nowych sposobów dostarczania treści oraz przyciągania uwagi studentów i wykładowców” — powiedział Eric Baber, dyrektor ds. innowacji w dziale nowych kierunków rozwoju wydawnictwa (New Directions Group). „Podobnie jak wynalezienie druku zrewolucjonizowało rynek wydawniczy, nowa generacja urządzeń cyfrowych i dostęp do treści edukacyjnych za ich pośrednictwem wprowadzą duże zmiany w procesie nauczania. Cieszymy się z nowych możliwości, jakie iPad daje studentom i naukowcom na całym świecie. Wszystkie nasze czasopisma i ponad 6000 książek są już dostępne w formie elektronicznej, także za pośrednictwem urządzeń kieszonkowych. Jesteśmy przekonani, że nowe funkcje multimedialne umożliwiają uzyskiwanie dostępu do informacji i zaangażowanie na nieosiągalnym dotychczas poziomie”.
„Obecnie razem z partnerami możemy kreować przyszłość branży wydawniczej i medialnej w obszarze edukacji. W czasach gdy książki coraz częściej są publikowane w formie elektronicznej, laboratoria Bell Labs opracowują nowe technologie, które zacieśnią relacje między studentami, nauczycielami, autorami i wydawcami. Dodanie do książek elektronicznych funkcji komunikacji społecznościowej spowoduje powstanie nowej generacji mediów społecznościowych” — mówi Bruno Aidan, szef działu badań stosowanych (Applications Research) w laboratoriach Bell Labs. „Udział Bell Labs w tym projekcie jest ważnym etapem realizacji strategii Application Enablement Alcatela-Lucenta, której celem jest umożliwienie dostawcom aplikacji lepszego wykorzystania zasobów sieciowych”.
W realizacji tego programu trzej partnerzy będą się uzupełniać. Laboratoria Bell Labs będą przeprowadzać badania techniczne i opracowywać prototypy. Wydawnictwo Cambridge University Press dostarczy treści, opracuje szczegółowe wymagania dotyczące usług i zatwierdzi integrację. Uczelnia Abilene Christian University opracuje wymagania użytkowników, przeprowadzi eksperymenty techniczne oraz przeanalizuje wzorce wykorzystania na podstawie zachowań użytkowników w kampusie uniwersyteckim.
„W naszej współpracy — zarówno dotychczasowej, jak i planowanej na najbliższe kilka lat — kładziemy nacisk na umożliwianie studentom i wykładowcom brania udziału w tworzeniu, opracowywaniu i publikowaniu informacji” — powiedział George Saltsman, dyrektor wykonawczy centrum nauczania im. Adamsa (Adams Center for Teaching and Learning) na uczelni Abilene Christian University. „Zdajemy sobie sprawę, że szerszy dostęp zmieni sposób, a nawet miejsce nauczania i uczenia się, i pracujemy nad zbadaniem tych zmian”. Według partnerów te zmiany będą przełomowe, ale nie ma powodów do obaw. „Kiedy wprowadzano druk, wielu obawiało się, że będzie on miał negatywny wpływ na edukację, jednakże jego późniejsze ulepszenia zmieniły świat na lepsze” — dodał Rankin. “Jesteśmy przekonani, że nowe podejście do kształcenia wywoła podobną falę kreatywności”.
źródło: Alcatel-Lucent