Archiwalne

Raport z badania sieci GSM900/1800 i UMTS

31.05.2010

Urząd Komuniakacji Elektronicznej zrealizował pomiary parametrów sieci ruchomych w miastach wojewódzkich oraz na głównych trasach między miastami.

Badanie prowadzono od 1 lutego do 26 marca 2010 r. na terenie miast wojewódzkich w sieciach komórkowych pracujących w standardzie GSM900/1800 i UMTS operatorów:

  • Polkomtel SA - operator sieci Plus,
  • Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. - operator sieci Era,
  • Polska Telefonia komórkowa Centertel Sp. z o.o. - operator sieci Orange,
  • P4 Sp. z o.o. - operator sieci Play
Przedmiotem badania były między innymi:
  • poziom odebranych sygnałów RxLev (dBm) dla GSM900/1800 oraz Ec/Io (dB) dla UMTS decydujących o zasięgu sieci,
  • poziom realizacji połączeń pod kątem blokowania i przerywania połączeń (NQA),
  • badanie jakości transmisji mowy PESQ.

Telefony pracowały w trybie automatycznego wyboru sieci GSM900/1800 lub UMTS. Zestawiane połączenia trwały 60 s i polegały na wykonaniu połączeń telefonicznych do serwera podłączonego do linii ISDN w sieci lokalnego operatora telekomunikacyjnego, na którym były odtwarzane frazy głosowe i  po przesłaniu przez sieć GSM900/1800 lub UMTS porównywane ze wzorcem. Następnie system pomiarowy automatycznie wystawiał ocenę jakości PESQ.

Pomiary energii odebranego symbolu informacji Ec/Io i pomiary poziomów sygnałów RxLev były realizowane przez telefony komórkowe, które wykonywały połączenia z serwerem podłączonym do linii ISDN w sieci lokalnego operatora telekomunikacyjnego podczas przemieszczania się samochodu po terenie miasta. Głównym założeniem było przeprowadzenie badań w centrach miast, gdzie w godzinach szczytu znajduje się najwięcej użytkowników korzystających z sieci komórkowej GSM900/1800 i UMTS.

Wyniki badań jakości sieci GSM900/1800 i UMTS dla wszystkich miast

Parametr ERA ORANGE PLAY PLUS
Liczba wykonanych połączeń 41 074 53 476 45 974 46 164
Liczba połączeń udanych 96,86% 97,77% 97,25% 98,23%
Liczba połączeń zablokowanych / Blocks / 1,90% 1,62% 1,96% 0,90%
Liczba połączeń przerwanych / Dropps / 1,04% 0,60% 0,48% 0,69%
Liczba braku obsługi / No Service / 0,20% 0,02% 0,31% 0,01%
Czas dostępu do usługi / Service Access Time / 4,22 s 3,36 s 3,04 s 4,02 s
Średnia wartość PESQ -- MOS 3,94 3,85 3,59 3,86
Liczba próbek poniżej 2,7 4,22% 1,72% 6,94% 1,33%

Wykonując badania przebyto 4617 km na terenie miast i przeprowadzono łącznie 182 godziny pomiarów. Zgromadzone wyniki z kilku sesji pomiarowych zostały połączone i przeanalizowane pod kątem pokrycia miasta sygnałem telefonii komórkowej GSM900/1800 i UMTS oraz wykonanych połączeń telefonicznych.

Wyniki badań zostały przedstawione na mapach zasięgów oraz na histogramach z podziałem na poszczególnych operatorów. 

Przeprowadzone pomiary i badania sieci GSM900/1800 i UMTS we wszystkich badanych miastach pokazały, że operatorzy wszystkich sieci dysponują dobrym zasięgiem na terenie miast gdzie dominującym standardem jest UMTS - prawie 90%.

Wykonując połączenia w sieciach komórkowych na terenie miast przeprowadzono statystykę blokowanych i przerwanych połączeń w stosunku do udanych połączeń. Zaobserwowano blokowanie połączeń u wszystkich operatorów. Najwyższe wartości zarejestrowano w sieci operatora Era i Play, w których około 1,9% zestawianych połączeń nie doszło do skutku. Sieć operatora Orange pod tym względem zanotowała ok. 1,6% zablokowanych połączeń, a Plus na poziomie 0,9%. Największą liczbę zablokowanych połączeń zanotował operator sieci Play w Zielonej Górze, gdzie ponad 10% rozmów nie zostało zrealizowanych, co świadczyć może o poważnej awarii w sieci operatora lub wyczerpaniu pojemności sieci.

Blokowanie połączeń na poziomie powyżej 3% zarejestrowano w następujących miastach:
1) Era - Kraków, Opole, Lublin, Jelenia Góra,
2) Orange -  Rzeszów i Poznań,
3) Play - Zielona Góra i Szczecin,
4) Plus - nie zarejestrowano w żadnym mieście.

Najmniej zablokowanych połączeń w sieciach wszystkich operatorów zanotowano na terenie Trójmiasta i Kielc.

Analizując liczbę połączeń przerwanych na terenie miast, zaobserwować można, że najwyższe wartości zarejestrowano w sieci operatora Era (ponad 1%). U operatorów Plus i Orange zarejestrowano około 0,6% przerwanych połączeń. Najlepiej w tym zakresie wypadł operator sieci Play, gdzie zarejestrowano około 0,5% przerwanych połączeń. Najwięcej zerwanych połączeń zarejestrowano w sieci operatora Era na terenie Poznania i Lublina, gdzie ich liczba wyniosła około 3%. Najmniej zerwanych połączeń, podobnie jak w przypadku połączeń zablokowanych, zanotowano w Kielcach i Trójmieście. W Trójmieście jedynie operator sieci Era zanotował liczbę zerwanych połączeń na poziomie około 0,5%. Przerywanie zestawionych połączeń może świadczyć o problemach z przełączaniem się telefonów z jednego standardu do drugiego lub niewłaściwym przełączeniem pomiędzy stacjami bazowymi tzw. Handover.

Wykonano również pomiary zasięgów sieci komórkowych wzdłuż głównych tras, gdzie zmierzono: poziomy sygnałów RxLev (dBm) odbieranych przez telefony komórkowe ze stacji bazowych pracujących w standardzie GSM900/1800 i poziom sygnału Ec/Io dla UMTS oraz dokonano oceny jakości połączeń PESQ MOS-LQO P862.1. Podczas pomiaru na głównych trasach przejechano 3640 kilometrów podczas 57 godzin pomiarów. Wykonując połączenia prowadzono statystykę blokowanych i przerywanych połączeń. Najwięcej zablokowanych zarejestrowano u operatora sieci Play, gdzie około 8,6% połączeń nie doszło do skutku. Zły wynik może być spowodowany korzystaniem z sieci innego operatora. W sieci operatora Era zanotowano z kolei dużą liczbę nieskutecznych połączeń - na poziomie ponad 3,2%.

Analizując liczbę zerwanych połączeń, najwięcej zanotowano w sieci operatora Era - ponad 3%.
Wartość niezrealizowanych połączeń w sieciach komórkowych nie powinna przekraczać 3%. Jej przekroczenie może świadczyć o problemach technicznych związanych z przenoszeniem rozmów i przełączaniem telefonu pomiędzy stacjami bazowymi oraz standardami 2G i 3G. W przypadku dróg wszyscy operatorzy przekroczyli zakładany próg 3% niezrealizowanych połączeń. Najlepsze rezultaty w tym zakresie uzyskali operatorzy sieci Orange i Plus.

Wykonano również mapy i wykresy obrazujące jakość połączeń w sieciach poszczególnych operatorów dla wszystkich tras łącznie.

Podczas badania sieci komórkowych GSM900/1800 i UMTS wykonano łącznie 41 074 połączenia w sieci operatora Era, 53 476 połączeń w sieci operatora Orange, 45 974 połączenia w sieci operatora Play i 46 164 połączenia w sieci operatora Plus.

Analiza parametru braku obsługi, wynikająca głównie z braku zasięgu lub nieprzełączenia się telefonu ze standardu 3G na 2G pokazuje, że najwięcej problemów jest w sieci Play - ok. 0,3% prób nawiązania połączenia nie zostało obsłużonych przez sieć. Z kolei operator sieci Era nie był w stanie zapewnić obsługi dla około 0,2% połączeń. Operatorzy sieci Orange i Plus zarejestrowali znikomy brak zapewnienia obsługi - na poziomie odpowiednio 0,02% i 0,01%. Najgorsze wyniki zanotowano w sieci operatora Play w Krakowie, gdzie operator nie obsłużył ponad 3,8 % połączeń.

Badając parametr Service Access Time, dotyczący szybkości świadczenia usługi stwierdzono, że najszybciej połączenia zestawia operator sieci Play - przekracza 3 s. Drugi w kolejności z czasem niewiele gorszym, bo 3,36 s jest operator sieci Orange. Pozostali dwaj operatorzy mają czas zestawienia połączenia o sekundę dłuższy.

Zapraszamy również do zapoznania się z mapami zasięgu. Korzystając z banera na stronie głównej można zobaczyć mapy z naniesionymi danymi dla Warszawy, Katowic, Łodzi, Olsztyna, Trójmiasta, Bydgoszczy, Białegostoku i Jeleniej Góry. Wyniki pomiarów dla pozostałych miast będą systematycznie uzupełniane.

źródło: UKE

News Nowe Technologie w Logistyce i Przemyśle w 2024 - Od AI po Elektryfikację - artykuł ekspercki Blulog

Przedstawiamy artykuł ekspercki, który analizuje pięć kluczowych trendów technologicznych, które już teraz kształtują sektor logistyczny i przemysłowy, oraz przewiduje, jakie zmiany mogą nastąpić w 2025 roku. czytaj więcej

News Dławnice kablowe - wszystko, co musisz wiedzieć

Rola dławnic kablowych może wydawać się z pozoru prosta - odpowiadają za wyprowadzenie przewodów z obudowy urządzenia elektrycznego. W rzeczywistości nie to jednak jedyne ich zadanie. Temat ten jest znacznie szerszy i pełen niuansów, które w konkretnych przypadkach mogą mieć ogromne znaczenie. Warto zatem dowiedzieć się więcej o właściwościach tych elementów, a także ich wpływie na bezpieczeństwo i funkcjonalność urządzeń. W tym artykule pragniemy przedstawić krótkie kompendium na temat dławnic kablowych. Zapraszamy do lektury, dzięki której poszerzysz swoją wiedzę oraz będziesz w stanie z łatwością odnaleźć dławnicę idealną dla Twoich potrzeb. czytaj więcej

News 20 najlepszych pomysłów na aplikacje dla startupów w 2025

Rok 2024 to czas dynamicznego rozwoju technologii, w którym branża aplikacji mobilnych odgrywa kluczową rolę w transformacji cyfrowej biznesów na całym świecie. Właściciele firm, inwestorzy oraz przedsiębiorcy zwracają uwagę na ogromny potencjał, jaki niesie za sobą tworzenie oprogramowania mobilnego. czytaj więcej

News Jak agencja SEO Grupa iCEA osiągnęła sukces w branży pozycjonowania?

Nie trzeba być Markiem Zuckerberg ani Billem Gates’em, aby znaleźć się na szczycie. Niekiedy do założenia firmy wystarczy dobry pomysł i laptop. Od tego zaczął się sukces Grupa iCEA – globalnej agencji SEO, która od 15 lat wyznacza standardy w branży pozycjonowania stron internetowych. czytaj więcej