Archiwalne

Rynek telekomunikacyjny w w Polsce w latach 2005-2009

30.06.2010


Urząd Komunikacji Elektronicznej, przedstawił porównanie najważniejszych wskaźników dotyczących rynku i usług telekomunikacyjnych.

Wartość sektora telekomunikacyjnego
Wartość rynku (mierzona przychodami osiągniętymi przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych z tytułu prowadzenia działalności telekomunikacyjnej) na koniec 2009 r. wyniosła około 42,2 miliarda zł, co oznacza wzrost o prawie 12% w stosunku do roku 2005 (37,7 miliarda zł).

Rynek dostępu do Internetu
Wartość rynku dostępu do Internetu na koniec 2009 wyniosła około 4,07 miliarda zł, co stanowi wzrost o ponad 137% w stosunku do 2005 r. i prawie 51% w stosunku do 2007 r.

Pomiędzy rokiem 2005 a 2009 liczba stacjonarnych łączy internetowych wzrosła o około 155% (z 2,02 miliona do 5,16 miliona).

Liczba łączy xDSL na koniec 2009 wyniosła ponad 2,8 miliona, co oznacza wzrost o 130% w stosunku do roku 2005.

O ponad 202% wzrosła liczba linii telewizji kablowych, za pomocą których dostarczany jest Internet: z 520 tysięcy w 2005 r. do ponad 1,5 miliona w 2009 r.

Na koniec 2009 roku z dostępu do Internetu za pośrednictwem sieci komórkowych korzystało około 2,1 miliona użytkowników. Podana liczba dotyczy użytkowników, którzy do tego celu wykorzystywali modemy GSM działające w sieci 2G/3G.

W przypadku usługi dostępu do Internetu świadczonej za pomocą stacjonarnych łączy szerokopasmowych, pozycję lidera zajmuje TP z udziałem na poziomie 36,7%.

Relacje na rynku detalicznego dostępu do Internetu w ostatnich latach znacząco się zmieniły głównie za sprawą rozwoju usług oferowanych poprzez modem kablowy TVK oraz modemy bezprzewodowe w sieciach operatorów telefonii ruchomej. Analizując rynek użytkowników dostępu do Internetu jako całość, udział operatorów przedstawia się następująco:

  • TP - 27%,
  • operatorzy telefonii ruchomej - 27%,
  • operatorzy sieci telewizji kablowej - 20%,
  • pozostali ISP (w tym BSA) - 25%.

W 2009 r. z Internetu u operatorów alternatywnych na łączach TP (BSA) korzystało prawie 442 tys. klientów, podczas gdy w 2006 r. było ich zaledwie 59.
Na koniec 2009 roku operator zasiedziały uwolnił 51 614 lokalnych pętli i podpętli abonenckich. Usługa zaczęła funkcjonować od 2007 r., gdy do końca roku uwolnionych zostało zaledwie 76 pętli i podpętli.

Ceny
W 2009 r. cena za 1 Mbit/s w TP wynosiła 64,9 zł, a u największego stacjonarnego operatora alternatywnego - Netii 59 zł. Za 16 Mbit/s w Netii trzeba było zapłacić 149 zł, podczas gdy za 140 zł w TP można było otrzymać usługę o przepływności 10 Mbit/s. 1 Mbit/s oferowany przez UPC kosztował 50 zł, a przez Vectrę - 60 zł.

Biorąc pod uwagę cenę 1 Mbit/s oferowanego przez operatorów w 2005 r. ceny dostępu do sieci Internet spadły średnio od 52% (TP i Vectra) do 65% (Netia).

Rynek telefonii ruchomej
Wartość rynku telefonii ruchomej mierzona przychodami operatorów z usług detalicznych  wyniosła ok. 18,6 miliarda zł.

Penetracja na koniec 2009 r. wyniosła ponad 117,4%, co oznacza 44,8 mln aktywnych kart SIM oraz wzrost o 53% w stosunku do 2005 r.

Pod koniec 2005 r. na rynku telefonii ruchomej działało wyłącznie 3 operatorów MNO (PTC, PTK Centertel, Polkomtel). Na koniec 2009 r. zanotowano już 18 działających podmiotów, w tym 6 operatorów MNO (dodatkowo P4, Centernet i Mobyland) i 12 MVNO.

Wzrósł udział w rynku P4 Sp. z o.o., który w 2009 r. osiągnął wielkość prawie 8% pod względem liczby użytkowników. Udział rynkowy pozostałych uczestników rynku (MVNO oraz dwóch MNO) nie przekroczył 1%.

W stosunku do 2005 zanotowano spadek cen usług telefonii ruchomej. Ceny usług w 2009 r. utrzymywały się na średnim poziomie 0,48 zł dla połączeń wykonywanych, 0,19 zł dla wiadomości SMS oraz 2,38 za 1 Mbit/s transmisji danych. Dla porównania średnia cena 1-minutowego połączenia w godzinach szczytu dla klienta abonamentowego indywidualnego w 2005 r. wynosiła 0,66 zł, a średnia cena wiadomości SMS wynosiła 0,42 zł, co oznacza spadek cen o ponad 27% za minutę połączenia i prawie 55% za wysłanie wiadomości SMS.

Rynek stacjonarny
Na przestrzeni lat 2005-2009 zaobserwowano spadek wielkości przychodów z detalicznych usług telefonii stacjonarnej o 45%. Przekładając to na liczby bezwzględne, wielkości przychodów wynosiły odpowiednio ponad 11,6 miliarda zł w 2005 r. i 6,4 miliarda zł w 2009 r.

W 2005 r. penetracja telefonii stacjonarnej osiągnęła najwyższy poziom - 31,3%. W kolejnych latach jej wielkość zmniejszała się średnio o 1-2 pp. rocznie by na koniec 2009 r. wynieść 25%.

Liczba wszystkich łączy abonenckich (analogowe, ISDN) należących do przedsiębiorców telekomunikacyjnych w 2005 r. wynosiła ponad 11,8 miliona, a w 2009 r. 9,6 miliona, co oznacza spadek o 19% w stosunku do 2005 r.

Udział operatorów alternatywnych na rynku telefonii stacjonarnej wzrósł z 17% (2005 r.) do ponad 28,9% (2009 r.) pod względem przychodów oraz z 10% do prawie 27% pod względem ilości łączy abonenckich.
Wielkość ruchu (całkowita liczba minut połączeń wychodzących) w telefonii stacjonarnej  w 2009 w stosunku do 2005 spadła o 45%, podczas gdy wielkość ruchu w telefonii ruchomej wzrosła o ponad 2020%. Tendencja ta wskazuje na występowanie zjawiska substytucji usług głosowych w telefonii stacjonarnej z usługami telefonii ruchomej.

W stosunku do 2005 r. zanotowano spadek cen za minutę połączeń lokalnych i międzystrefowych oraz połączeń międzynarodowych. Średnia wartość koszyka cenowego dla klientów średnio rozmawiających (1200 minut rocznie) w 2009 r. wyniosła 749 zł. Dla porównania wartość tego koszyka w 2005 r. wynosiła ok. 1972 PLN, co oznacza spadek o 61%.

Udział przychodów z abonamentów i instalacji w całkowitej strukturze przychodów wzrósł kosztem przychodów z połączeń w porównaniu z 2005 r. o prawie 10 pp. i wynosił 58,3%.

Na znaczeniu zyskuje telefonia realizowana w technologii VoIP. Liczba abonentów w 2009 r. wynosiła 0,5 miliona użytkowników i była 2,5-krotnie większa niż w 2005 r. (nie wliczane tutaj były osoby korzystające z technologii VoIP za pomocą komunikatorów, w których połączenia te są darmowe.

Inwestycje
Całkowite nakłady (wydatki) inwestycyjne (z uwzględnieniem wartości niematerialnych i prawnych jak np. oprogramowanie komputerowe) poniesione przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, z wyłączeniem wydatków na badania i rozwój, opłaty za licencje oraz opłaty za częstotliwości) w sektorze telekomunikacyjnym na koniec 2009 r. wyniosły 7,5 miliarda zł co stanowi wzrost o ok. 26% w stosunku do 2005 r. i zaledwie 2% w stosunku do 2008 r.

W 2009 r. spadły (w stosunku do 2005 r.) nakłady inwestycyjne Telekomunikacji Polskiej oraz trzech największych operatorów telefonii ruchomej (PTC, PTK Centertel oraz Polkomtel) odpowiednio o ponad 29% i prawie 6%. Netia SA odnotowała aż 120% wzrost inwestycji w stosunku do 2005r., podczas gdy inwestycje Dialog SA spadły w tym samym czasie o 41%. Wzrost inwestycji podobnej wielkości co Netia (118%), odnotował również operator telewizji kablowej Spółka UPC.

źródło: UKE


News Outsourcing IT w Warszawie - wady i zalety

Korzystanie z zewnętrznych usług informatycznych ma wiele korzyści, co przekłada się na rosnącą liczbę małych i średnich przedsiębiorstw decydujących się na rezygnację z zatrudniania informatyków i programistów. Okazuje się, że możliwość korzystania z najnowszych technologii i dostęp do wiedzy wysoko kwalifikowanych ekspertów może być łatwo osiągalna. Należy również podkreślić, że wsparcie IT dla firm to nie tylko redukcja kosztów biznesowych, ale także więcej czasu na rozwijanie innych sektorów przedsiębiorstwa. czytaj więcej

News Netia zasilana zieloną energią

Ekologia jest na topie. Coraz więcej nowoczesnych firm stawia na zieloną energię. Do grona tych firm dołącza Netia. czytaj więcej

News Wtyczki elektryczne na świecie - jaki typ w jakim kraju?

Dodaliśmy nowy dział w serwisie Operatorzy.pl, w którym znajdziecie informacje o typach wtyczek elektrycznych stosowanych na świecie. Oprócz przejrzystych tabel, również mapy gdzie widać wszystko jak na dłoni. czytaj więcej

News KOMSA Polska i Snom zostali Partnerami w w Polsce w zakresie dystrybucji rozwiązań opartych o telefonię IP

Firma Snom Technology GmbH, wiodący producent telefonów IP, ogłosiła, że wybrała firmę KOMSA Polska Sp. z o.o. jako dystrybutora swoich produktów w Polsce. Partnerstwo zapewni wszystkim resellerom, dostawcom usług i klientom korporacyjnym w Polsce najlepszy dostęp do pełnego portfolio produktów Snom. czytaj więcej