Archiwalne

Skąd wzięła się legenda PAST-y? 70 rocznica powstańczego sukcesu

19.08.2014

W środę 20 sierpnia mija dokładnie 70 lat od zdobycia budynku PAST-y w trakcie Powstania Warszawskiego. Walki powstańcze o odzyskanie kontroli nad budynkiem toczyły się począwszy od 2 sierpnia przez ponad dwa tygodnie.

Legendarny dziś budynek był pierwszym warszawskim wysokościowcem. PAST-a (od: Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej) powstała w latach 1906-1908 jako siedziba centrali telefonicznej dla Towarzystwa Akcyjnego Telefonów Cedergrena. W gmachu znajdywały się najnowocześniejsze urządzenia firmy Ericsson. Dzięki współpracy Cedergrena i Ericssona z polskim rządem jeszcze przed pierwszą wojną światową Warszawa należała do najlepiej stelefonizowanych metropolii europejskich.

Budynek PAST-y należał do najnowocześniejszych w ówczesnej Warszawie, przetrwał powstanie dzięki niesamowitej konstrukcji żelbetonowej, jednej z pierwszych tego typu w Europie. Nowoczesna konstrukcja okazała się niezwykle trwała w trakcie walk powstańczych, gdy pożar wzniecony przez powstańców zajął jedynie wnętrza, nie naruszając konstrukcji. Przez długi czas PAST-a była najwyższym budynkiem zarówno w Warszawie, jak i w całym Imperium Rosyjskim. Dopiero Prudential, zbudowany w latach 30., przejął miano najwyższego buynku w stolicy.

Projektantem budynku był Izaak Gustaw Clason profesor Politechniki Sztokholmskiej, zaś na miejscu budowę realizował warszawski architekt Bronisław Brochwicz-Rogóyski.

PAST-a od cokołu po gzyms wyłożona została jasnym, szwedzkim wapieniem z Gotlandii. Dziś to wyjątkowo cenny zabytek. Zachowane na nim ślady po pociskach mówią o burzliwej historii gmachu, a pochodzący z Szwecji kamień jest pamiątką po ponad stuletniej obecności Szwedów na Zielnej. Złoża, z którego pochodzi dawno przestano eksploatować.

Budynek przy ul. Zielnej swoją nazwę wziął od Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej utworzonej w 1922 roku wspólnie przez Rząd Polski (3/7 własności) i firmę Ericsson (4/7 własności). We wnętrzach budynku znajdowała się centrala telefoniczna z salą telefonistek – zatrudniono wówczas w „telefonach” 171 panien z dobrych domów – było to jedno z pierwszych miejsc gdzie zatrudniano kobiety w Warszawie.

O budynek Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej przy ulicy Zielnej 39 toczyły się zacięte walki niemal przez cały okres Powstania Warszawskiego, zakończone słynnym sukcesem – zdobyciem budynku.
Inspekcja centrali po walkach wykazała jednak, że urządzenia firmy Ericsson znajdujące się w budynku, zostały zniszczone w trakcie walk i nie będzie można ich wykorzystać dla celów łączności powstańczej.

źródło: Ericsson

News Jak skutecznie wdrożyć ISO 9001 w organizacji: krok po kroku

ISO 9001 to międzynarodowy standard zarządzania jakością, który zapewnia przejrzystą strukturę procesów oraz pozwala na ciągłe doskonalenie przedsiębiorstwa. Jednym z najpopularniejszych tematów związanych z tym standardem jest wdrażanie iso 9001 krok po kroku, ponieważ dzięki właściwej implementacji normy firma staje się bardziej konkurencyjna, a jej usługi oraz produkty – bardziej wiarygodne dla klientów. W poniższym artykule przedstawimy, jakie korzyści płyną z wdrożenia systemu ISO 9001, na co zwrócić szczególną uwagę na każdym etapie prac oraz jakie działania są kluczowe, aby cały proces przebiegał zgodnie z planem i zakończył się sukcesem. czytaj więcej

News Polskie polubienia fanpage - klucz do sukcesu w social media

Facebook wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych. Dla wielu firm, influencerów i marek jest to nie tylko miejsce promocji, ale także narzędzie budowania relacji z klientami. Polskie polubienia fanpage mają szczególne znaczenie, zwłaszcza dla tych, którzy działają na rodzimym rynku. Dlaczego? Przyciągają lokalnych odbiorców, zwiększają zasięg organiczny i budują wiarygodność. W tym artykule dowiesz się, jakie korzyści przynoszą polskie polubienia, jakie problemy mogą wystąpić przy ich zdobywaniu oraz jak skutecznie je pozyskiwać. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Jak sklepy mogą zwiększyć swoje cyberbezpieczeństwo w sezonie świątecznym?

Okres zimowy oznacza dla sprzedawców nie tylko wzmożoną aktywność handlową, ale i zwiększone ryzyko ataku. Hakerzy kierują swoją uwagę zwłaszcza tam, gdzie w grę wchodzą duże pieniądze, a do takich zdecydowanie należą zakupy przedświąteczne. Jednak bezpośrednim celem cyberprzestępców są nie tylko finanse. Ze względu na obecną cyfryzację i wszechobecność płatności online, potężna ilość wrażliwych danych przechowywanych przez organizacje detaliczne stanowi ogromną zachętę dla wielu hackerów czytaj więcej

News Telemarketing skuteczny sposób reklamy

Chcesz zwiększyć sprzedaż produktów lub usług oferowanych przez Twoją firmę? Sprawdzony sposób reklamy to telemarketing. Dlaczego jest tak skuteczny? Czy każda firma może skorzystać z tej formy promocji? Jak opracować dobrą strategię marketingową i co decyduje o sukcesie w tego rodzaju działalności? Podpowiadamy. czytaj więcej