Sony Ericsson przedstawił wyniki finansowe i informacje dotyczace pierwszego kwartału 2008: wzrost wolumenu o 2% w skali rok do roku, dochód przed opodatkowaniem w górnych granicach prognozy, inwestycje na badania i rozwój w celu wzbogacenia oferty produktowej i powiększenia rynku potencjalnych odbiorców oraz dodanie nowego brandu XPERIA™ do oferty produktowej.
Skonsolidowane podsumowanie finansowe Sony Ericsson Mobile Communications AB (Sony Ericsson) za pierwszy kwartał 2008, przedstawia się następująco:
Q1 2007 | Q4 2007 | Q1 2008 | |
Liczba sprzedanych jednostek (w milionach) | 21.8 | 30.8 | 22.3 |
Sprzedaż (w mln Euro) | 2,925 | 3,771 | 2,702 |
Marża brutto % | 30.3% | 31.8% | 29.2% |
Dochód operacyjny (w mln Euro) | 346 | 489 | 181 |
Dochód operacyjny (%) | 11.8% | 13.0% | 6.7% |
Dochód przed opodatkowaniem (w mln Euro) | 362 | 501 | 193 |
Dochód netto (w mln Euro) | 254 | 373 | 133 |
Średnia cena zbytu (Euro) | 134 | 123 | 121 |
W tym kwartale sprzedaż objęła 22.3 mln urządzeń i był to wzrost o 2% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym, jak również było to zgodne z szacunkową zapowiedzią Sony Ericsson z dnia 19 marca 2008, w której była mowa o 22 milionach urządzeń.
Sprzedaż w tym kwartale opiewała na kwotę 2,702 mln Euro i była ona niższa niż rok temu o 8% , z powodu wolniejszego tempa rozwoju rynku na rynkach telefonów komórkowych bardzo zaawansowanych i średnio zaawansowanych, gdzie firma Sony Ericsson jest silnie obecna.
Marża brutto była o jeden punkt procentowy niższa niż w pierwszym kwartale roku 2007, odzwierciedlając mniej korzystny asortyment.
Dochód przed opodatkowaniem za ten kwartał wynosił 193 mln Euro, co mieściło się w górnych granicach prognozy (150-200 milionów Euro) ogłoszonej 19 marca 2008. Wynik ten pokazuje spadek o 47% w stosunku do ubiegłego roku spowodowany większymi nakładami na badania i rozwój, na które przeznaczany jest procent ze sprzedaży, a także obrazuje on fakt, iż w pierwszym kwartale 2007 spółka uzyskała szczególnie dobre wyniki. Dochód netto za ten kwartał był o 48% niższy i wynosił 133 mln Euro.
„Sony Ericsson nadal inwestuje w poszerzanie swojej gamy produktów, aby zdobyć zainteresowanie większego grona odbiorców zarówno na nowych, jak i na istniejących rynkach” powiedział Dick Komiyama, Prezes Sony Ericsson. „Nasze zapowiedzi dotyczące nowych produktów w pierwszym kwartale zostały dobrze przyjęte w branży, a zatem spodziewamy się pozytywnych wyników tych zapowiedzi w drugiej połowie roku 2008”.
W tym kwartale firma Sony Ericsson dodała do swojej oferty produktowej nowy brand ogłaszając model Sony Ericsson XPERIA™X1, - zaawansowany multimedialny telefon oparty na Windows Mobile®, który zostanie wprowadzony na rynek w drugiej połowie roku. Dodatkowo, w tym kwartale firma przedstawiła wiele innych nowych telefonów, aby zwiększyć zainteresowanie swoją marką wśród szerszych kręgów odbiorców.
Wśród nich znalazły się nowe, bardzo zaawansowane telefony Walkman® oraz telefony z dostępem do Internetu, posiadające HSDPA, takie jak modele Sony Ericsson W980, Sony Ericsson W760, Sony Ericsson Z770. Firma dodała również do swojej bardzo nowoczesnej linii Cyber-shot™ takie modele jak Sony Ericsson C702 oraz Sony Ericsson C902.
Średnia cena zbytu (ASP) zmniejszyła się, zarówno w stosunku do poprzedniego kwartału, jak i w skali rok do roku, z powodu wpływu bardziej zniżkującej sprzedaży zaawansowanych i średnio zaawansowanych modeli na kluczowych rynkach. Udział w rynku za kwartał szacowany jest na około 8%, czyli o jeden punkt procentowy mniej w stosunku do poprzedniego kwartału.
W tym kwartale Sony Ericsson wypłacił spółkom macierzystym dywidendę w kwocie 470 milionów Euro. Druga wypłata dywidendy zostanie dokonana w tym roku.
Sony Ericsson prognozuje, iż światowy rynek aparatów telefonii komórkowej w roku 2008 powiększy się o około 10% w stosunku do liczby 1.1 miliarda urządzeń w roku 2007. Przewiduje się, iż główna część tego wzrostu będzie przypadała na rynki wschodzące.
źródło: Sony Ericsson