Archiwalne

Telefonia internetowa zyskuje dzięki jakości

27.11.2013

Konkurencyjna cena i brak roamingu to wciąż największe atuty telefonii VoIP wskazywane przez jej użytkowników. Zaskoczeniem są jednak opinie dotyczące jakości połączeń, która została oceniona przez blisko 70% ankietowanych jako bardzo dobra lub doskonała. Ponadto, wbrew obecnym trendom aż 2/3 ankietowanych nadal najczęściej korzysta z usług operatora VoIP w domu na urządzeniach stacjonarnych, mimo dostępności na rynku wielu aplikacji mobilnych. Wyniki sondy pokazują, że użytkownik VoIP to świadomy konsument, który wybiera usługi dopasowane do swoich potrzeb.

Marka muff, należąca do operatora telekomunikacyjnego Eoon Sp. z o.o. (część grupy telekomunikacyjnej LoVo), na początku listopada br. przeprowadziła sondę wśród swoich użytkowników. Większość wyników potwierdziła obraz typowego „Kowalskiego” korzystającego z usług VoIP, jednak w niektórych przypadkach widać tendencje do zmiany powszechnego obrazu użytkownika telefonii internetowej.

Użytkownicy docenili jakość
Jako główne powody korzystania z telefonii internetowej respondenci wskazali na atrakcyjne w stosunku do sieci komórkowych ceny połączeń (35%) oraz brak opłat roamingowych (22%). To dwa główne czynniki, które od zawsze stawiały VoIP o krok przed tradycyjną telefonią – ograniczanie kosztów i międzynarodowy zasięg determinujące stały wzrost na światowym rynku usług internetowych. Istotna zmiana nastąpiła w podejściu do jakości połączeń i dostępności sieci – aż 69 % ankietowanych uważa jakość rozmów oferowanych przez operatora za bardzo dobrą lub doskonałą, przy czym tylko dla 3% jest ona niezadowalająca. To pokazuje, że użytkownicy najchętniej korzystają z domowych, szybkich łączy Wi-Fi, które gwarantują najwyższą jakość rozmów głosowych w sieci.

- Docenienie wysokiej jakości rozmów przez naszych użytkowników to dla nas pierwszy sygnał, że profil użytkowników VoIP powoli się zmienia, a niskie koszty, atrakcyjne rozmowy międzynarodowe czy darmowe rozmowy wewnątrz sieci nie są już jedynym atutem – podkreśla Robert Sababady, dyrektor projektu muff. - W parze musi iść wysoka jakość połączeń, stabilna infrastruktura telekomunikacyjna i bardzo niska awaryjność. Liczymy, że wobec systematycznego rozwoju darmowych punktów dostępu do Internetu w miejscach publicznych, usługi VoIP zyskają zainteresowanie masowego odbiorcy i staną się alternatywą dla sieci komórkowych – dodaje Sababady.

Coraz więcej połączeń lokalnych
Aż 64% badanych twierdzi, że najczęściej dzwoni do rodziny i przyjaciół w Polsce, podczas gdy tylko co piąty (22%) kontaktuje się głównie z bliskimi z zagranicy (co ważne – aż ¾ z owych 64% na co dzień mieszka w Polsce). Ten rozkład głosów jest dość zaskakujący zważywszy na fakt, że standardowe usługi VoIP kojarzą się raczej z połączeniami międzynarodowymi. Jednocześnie dane te mogą wskazywać na odwrotny od dotychczasowego trend, że odległość geograficzna przestała być podstawowym kryterium przy wyborze dostawcy usług telekomunikacyjnych (VoIP czy GSM).

W domu, czy w ruchu?
Ciekawy rozkład głosów obserwujemy także w pytaniu o miejsce, w którym użytkownicy najczęściej korzystają z VoIP. Badania pokazują, że ponad połowa ankietowanych (57%) zwykle wykonuje połączenia z domu, a co trzeci respondent szuka miejsc oferujących darmowe Hot Spoty Wi-Fi poza miejscem zamieszkania. Uczestnicy sondy okazują wysokie przywiązanie do tradycyjnych technologii stacjonarnych, z których wciąż korzysta ogromna liczba Polaków – 67% korzysta z laptopa i telefonu stacjonarnego, a 1/3 osób korzystających z VoIP najchętniej dzwoni ze smartfona i tabletu.

Okazuje się, że telefonia internetowa jest dla użytkowników nie tylko alternatywą cenową, ale również atrakcyjnym sposobem na ominięcie formalności związanych z wyborem sieci. Brak umów terminowych, przywiązanie do konkretnego operatora czy opcja płatności PrePaid, dzięki której użytkownik na bieżąco kontroluje swoje wydatki stawiają usługi VoIP w jednym rzędzie z modelami spersonalizowanych płatności za usługi telekomunikacyjne.

źródło: muff