Kolejowy Stacyjny System Informacyjny (KSSI) wprowadzany przez TK Telekom na Dworcu Centralnym w Warszawie, ma na celu usprawnienie obsługi informacyjnej podróżnych i ułatwienie im planowania podróży. System ten działa w oparciu o technologie informatyczne najnowszej generacji.
Od początku grudnia 2008 na Dworcu Centralnym w Warszawie Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o.o. (TK Telekom) testuje nowoczesny system stacyjny, który ma ułatwić pasażerom planowanie podróży. W ramach systemu w hali dworca oraz na peronie trzecim zostały zainstalowane elektroniczne tablice multimedialne. W Hali Głównej stanęły również dwa nowoczesne kioski informacyjne. Dworzec Centralny przejdzie do 2012 roku prace remontowe, związane głównie z obsługą pasażerów i klientów. Po wybudowaniu nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, PKP S.A. wybuduje również nowy Dworzec Centralny w Warszawie.
Pilotażowe wdrożenie systemu stacyjnego objęło na razie swoim zasięgiem peron trzeci, z którego korzystają pociągi międzynarodowe oraz Halę Główną Dworca Centralnego. Dwie Tablice Główne Stacyjne (TGS) zainstalowano w Hali Dworca. Znajdują się na nich informacje o czasie przyjazdu i odjazdu pociągów, w tym o ewentualnych opóźnieniach. Na TGS podróżny znajdzie komunikaty o czasie przyjazdu bądź odjazdu konkretnych pociągów, w formie „punktualnie” lub „ok. n minut później”.
Na peronie trzecim zostało zamontowanych szesnaście elektronicznych tablic różnego rodzaju. Przy zejściu na peron znajdują się cztery tablice Stacyjnego Rozkładu Jazdy (SRJ) oraz dwie Tablice Odjazdu Pociągu (TWP). Bezpośrednio na peronie wisi osiem krawędziowych Tablic Odjazdu Pociągu (TOP) oraz dwie sztuki Tablic Zestawienia Składu Pociągu (TPS). Dzięki takim tablicom podróżny będzie wcześniej poinformowany o miejscu zatrzymania swojego wagonu i spokojnie będzie mógł wsiąść do niego. W następnym etapie TK Telekom uruchomi na Dworcu Centralnym pilotażową wersję automatycznych zapowiedzi głosowych o bieżących przyjazdach i odjazdach pociągów.
Na Hali Głównej Dworca Centralnego, oprócz tablic, zainstalowano również dwa dwustronne infokioski (Multimedialne Terminale Interaktywne MTI), których głównym zadaniem jest dostarczanie pasażerom wszechstronnej wiedzy o połączeniach, usługach przewoźników Grupy PKP oraz wszelkich rodzajów informacji w obrębie komunikacji kolejowej oraz publicznej komunikacji w aglomeracji miasta stołecznego Warszawa (ZTM) m.in. dworce kolejowe i autobusowe, stacje kolejowe i przystanki, lotniska.
Samoobsługowy, wielojęzyczny infokiosk podniesie w znaczący sposób efektywność obsługi informacyjnej podróżnych. Będzie dostarczał im wiedzy nie tylko z zakresu planowania podróży, ale również kompleksowych informacji związanych z działalnością Dworca Centralnego, jak i całej Kolei.
Multimedialne tablice oraz infokioski funkcjonują w ramach projektu SITKol (System Informacyjny Obsługi Transportu Kolejowego) realizowanego przez Telekomunikację Kolejową, spółkę z Grupy PKP. Trwają prace nad pilotażowym wdrożeniem całego systemu. SITKol ma stanowić spójną platformę informacyjnej obsługi podróżnych. Jednym z ważniejszych założeń projektu jest umożliwienie uczestnikom transportu kolejowego uzyskania informacji z różnych źródeł w szybkiej i skondensowanej formie, np. poprzez telefon komórkowy. Usprawnienie obsługi informacyjnej pozwoli na zwiększenie zadowolenia klientów PKP i wpłynie na wydajność i poprawę jakości świadczonych usług.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu TEN-T (Trans - European Networks for Transport) oraz rezerwy celowej budżetu Państwa w proporcji 50/50%.
PKP S.A. przygotowuje obecnie budowę nowych dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Dopiero po zakończeniu tych inwestycji w 2012 roku możliwa jest budowa nowego Dworca Centralnego w miejscu obecnego terminala. Do tego czasu Dworzec Centralny przejdzie remont dzięki któremu dworzec ma być bardziej przyjazny pasażerom. Prace obejmą między innymi wymianę oświetlenia, wprowadzenie dodatkowych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, systemy informacji wizualnej itp.
źródło: TK Telekom