Telekomunikacja Polska skierowała do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o przyznanie dopłaty do poniesionych przez Spółkę kosztów świadczenia usługi powszechnej. Wniosek dotyczy dopłaty do kosztów za okres od 8 maja 2006 r. do 31 grudnia 2006 r.
Po otrzymaniu wniosku TP z dnia 29 czerwca 2007 r., Prezes UKE zapowiada dokonania weryfikacji, czy przedsiębiorca wyznaczony poniósł we wspomnianym okresie koszty związane ze świadczeniem usługi powszechnej, za które domaga się dopłaty.
Od dnia 8 maja 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. jest przedsiębiorcą wyznaczonym przez Prezesa UKE do świadczenia usługi powszechnej na obszarze całego kraju (49 stref numeracyjnych). Zakres świadczonej usługi powszechnej obejmuje:
1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej "ISDN";
2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1), w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Zgodnie z art. 95 ustawy Prawo telekomunikacyjne przedsiębiorcy wyznaczonemu przysługuje dopłata do kosztów świadczenia usługi powszechnej, w przypadku ich nierentowności. Dopłatę ustala Prezes UKE w wysokości kosztu netto świadczenia usługi wchodzącej w skład usługi powszechnej i dotyczy tylko tych kosztów, które przedsiębiorca wyznaczony nie poniósłby, gdyby nie miał obowiązku świadczenia usługi powszechnej.
źródło: UKE