Archiwalne

Udogodnienia telekomunikacyjne dla osób niepełnosprawnych

09.10.2014

Wchodzi w życie rozporządzenie MAiC nakładające na dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych.

10 października zaczyna obowiązywać rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych, wydane na podstawie art. 79c ust. 3 Pt.

Nowelizacja ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 243, dalej „Pt”) nałożyła na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych powinność zapewnienia, w miarę możliwości technicznych, użytkownikom końcowym będącym osobami niepełnosprawnymi dostępu do świadczonych usług równoważnego dostępowi do usług telefonicznych z jakiego korzysta większość użytkowników końcowych. Dotychczas obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych spoczywał tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. 

Nowe zapisy rozporządzenia regulują m.in. następujące kwestie:

  • zapewnienie w jednostce obsługującej użytkowników końcowych danego dostawcy usług obsługi osób niepełnosprawnych na stanowisku wyposażonym w odpowiednie urządzenia;
  • udostępnienie w jednostkach obsługujących użytkowników końcowych danego dostawcy usług informacji o wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, czy też ogólnych warunków umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, jej wzoru, cennika usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych - w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, sporządzony na papierze przy użyciu dużej czcionki oraz w postaci elektronicznej w formacie tekstowym na stronie internetowej;
  • przekazywanie na każde żądanie abonenta będącego osobą niepełnosprawną informacji o oferowanych przez tego dostawcę usług, wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej, z zastrzeżeniem, że w przypadku osoby niewidomej lub słabowidzącej takie informacje powinny być sporządzane na papierze w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania ich pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
  • w ofercie dostawców powinny być modele telefonów (i inne urządzenia końcowe) dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (rozporządzenie określa ich parametry);
  • dostawca usług ma zapewniać pomoc w odpowiednim skonfigurowaniu urządzenia lub usługi telefonicznej;
  • aparaty publiczne mają być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dodatkowo, w ciągu 24 miesięcy od publikacji rozporządzenia, strony internetowe dostawców usług telefonicznych mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, zgodnie ze standardem Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0. 

Pełny tekst rozporządzenia dostępny jest w załączonym pliku.

*  *  *
Ułatwianie osobom niepełnosprawnym korzystania z usług telefonicznych (poprzez zmiany legislacyjne i współpracę z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i organizacjami reprezentującymi interesy osób niepełnosprawnych) realizują postanowienia Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz przyjętej w trakcie Światowej Konferencji ds. Rozwoju Telekomunikacji Rezolucji 58 dotyczącej dostępności technologii informacyjno-komunikacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Zachęca ona państwa członkowskie do wdrażania odpowiedniej legislacji krajowej, ułatwiającej korzystanie przez osoby niepełnosprawne z ICT.

źródło: UKE