Archiwalne

UKE o zmianie regulaminu PTC - dodatkowe informacje

27.03.2007

W związku z bardzo licznymi skargami i zapytaniami konsumentów napływającymi do Urzędu w sprawie dokonania przez PTC Sp. z o.o. zmiany regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, Prezes UKE przedstawił dodatkowe informacje:

Z informacji przekazywanych przez Abonentów Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. wynika, że Spółka podtrzymuje swoje stanowisko, iż „uzupełnienie” regulaminu, o którym pisemnie powiadomiła Abonentów nie jest podstawą do rozwiązania przez nich umowy bez płacenia kary np. za aparat telefoniczny zakupiony po promocyjnej cenie.

W tej sytuacji:

1. Jak już zostało wskazane w Stanowisku Prezesa UKE z dnia 22 marca 2007 r. zgodnie z art.59 ust.2 ustawy Prawo telekomunikacyjne każda zmiana regulaminu, niezależnie od nazewnictwa stosowanego przez operatora (w przypadku PTC Sp. z o.o. zmiana regulaminu określona została jako „uzupełnienie zapisów”) jest zmianą regulaminu, która w przypadku braku jej akceptacji daje Abonentowi prawo do wypowiedzenia umowy, a operatorowi nie przysługuje wobec Abonenta roszczenie odszkodowawcze.

2. Mimo jasno brzmiących przepisów prawa w tym zakresie Abonenci powinni zdawać sobie sprawę z faktu, iż PTC Sp. z o.o. może dokonywać odmiennej interpretacji przepisów i naruszając je żądać od Abonenta zapłacenia kary w przypadku wypowiedzenia umowy z powodu braku akceptacji zmian w regulaminie.

3. W przypadku wystąpienia takiej sytuacji należy pamiętać, że:

  • PTC Sp. z o.o. nie ma uprawnienia do żądania od Abonenta uzasadnienia, z którym zapisem zmienionego Regulaminu się nie zgadza – to Spółka jednostronnie zmienia warunki świadczenia usług, a druga strona ma prawo się z tym nie zgodzić;
  • Jeżeli Abonent wypowie umowę może spotkać się z roszczeniem ze strony operatora o zapłatę kary umownej. Wówczas możliwe są dwie drogi postępowania:

a) Abonent może zapłacić kwotę kary umownej, a następnie dochodzić jej zwrotu od Spółki:

  • w ramach postępowania mediacyjnego prowadzonego przez Prezesa UKE   na  wniosek konsumenta
    UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu Prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego;
  • przed Stałym polubownym sądem konsumenckim przy Prezesie UKE
    UWAGA! Jeżeli jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu odstępuje się  od rozpatrzenia sporu;
  • w postępowaniu sądowym przed sądem cywilnym.

b) Abonent może uchylić się od zapłaty kary. PTC Sp. z o.o. będzie wówczas mogła wystąpić do sądu cywilnego z roszczeniem o zapłatę dochodzonej kwoty kary.

4.  W przypadku sporu konsumenta z operatorem, który nie wyraził zgody na mediację lub sąd polubowny, konsument może uzyskać pomoc prawną w organizacjach konsumenckich lub u Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 ze zm.) w powiatach oraz miastach na prawach powiatu działa Powiatowy (Miejski)  Rzecznik Konsumentów. Rzecznik m.in. świadczy nieodpłatne poradnictwo prawne dla konsumentów, może występować do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw konsumentów. Może (ale nie musi) wytaczać powództwa na rzecz konsumentów i wstępować (za zgodą konsumenta) do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.

źródło: UKE

News 20 najlepszych pomysłów na aplikacje dla startupów w 2025

Rok 2024 to czas dynamicznego rozwoju technologii, w którym branża aplikacji mobilnych odgrywa kluczową rolę w transformacji cyfrowej biznesów na całym świecie. Właściciele firm, inwestorzy oraz przedsiębiorcy zwracają uwagę na ogromny potencjał, jaki niesie za sobą tworzenie oprogramowania mobilnego. czytaj więcej

News Usługi Prawne dla Spółdzielni Mieszkaniowych - Jak Radca Prawny Może Pomóc?

Jeśli jesteś członkiem zarządu spółdzielni mieszkaniowej, doskonale wiesz, jak skomplikowane mogą być kwestie prawne związane z zarządzaniem nieruchomościami. Dlatego warto zatrudnić doradcę prawnego specjalizującego się w usługach dla spółdzielni mieszkaniowych. czytaj więcej

News Tworzenie stron internetowych Gorzów Wielkopolski - Profesjonalne projektowanie na miarę potrzeb

W dynamicznie rozwijającym się świecie cyfrowym, profesjonalna strona internetowa jest kluczową wizytówką każdej firmy. W Gorzowie Wielkopolskim konkurencja w przestrzeni online stale rośnie, co wymusza na firmach potrzebę wyróżnienia się i zaprezentowania swoich usług w jak najlepszym świetle. Wiele lokalnych biznesów decyduje się na profesjonalne tworzenie stron internetowych, zwracając uwagę na każdy, nawet najmniejszy detal techniczny i wizualny, aby przyciągnąć nowych klientów i zbudować swoją markę w internecie. czytaj więcej

News Jak wygląda prawidłowe adresowanie koperty?

Mailing w coraz większym stopniu przejmuje komunikację. Rzadziej niż kilka lat temu, można obecnie spotkać się z wysyłaniem listów pocztą. Nie oznacza to jednak, że każda forma korespondencji powinna być dostarczona elektronicznie. Taka sytuacja ma miejsce przede wszystkim, gdy chodzi o adresowanie listu poleconego i przesyłek o charakterze urzędowym. Również pocztówki i zaproszenia wysyła się wciąż metodą tradycyjną. Dlatego też warto mieć świadomość tego, jak wygląda prawidłowe adresowanie koperty i na które jej elementy warto zwrócić uwagę, nim wrzuci się list do skrzynki pocztowej. Pozwoli to wykluczyć ryzyko pomyłki, a tym samym zwrotu listu. czytaj więcej