Archiwalne

UKE reguluje rynek połączeń międzynarodowych

28.08.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej określił obowiązki regulacyjne dla TPSA na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w sieci stacjonarnej (rynki 4 i 6).

W dniu 28 sierpnia 2007 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji administracyjnych ustalił, iż skuteczna konkurencja nie występuje:

  • na krajowym rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów (rynek 4), oraz
  • na krajowym rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów (rynek 6).

W związku z tym Prezes UKE wyznaczył Telekomunikację Polską S.A. jako przedsiębiorę zajmującego pozycję znaczącą na obu tych rynkach i nałożył na TP następujące obowiązki regulacyjne:

1) obowiązek polegający na nie ustalaniu zawyżonych cen w zakresie detalicznych usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
2) obowiązek polegający na nieutrudnianiu innym przedsiębiorcom wejścia na detaliczny rynek usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
3) obowiązek polegający na nieograniczaniu konkurencji poprzez ustalanie cen usług zaniżonych w stosunku do kosztów ich świadczenia na rynku usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
4) obowiązek polegający na niestosowaniu nieuzasadnionych preferencji dla określonych użytkowników, z wyłączeniem wyjątków przewidzianych w ustawie Prawo telekomunikacyjne;
5) obowiązek polegający na niezobowiązywaniu użytkownika końcowego do korzystania z usług, które są dla niego zbędne;
6) obowiązek polegający na prowadzeniu rachunkowości regulacyjnej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją, a także prowadzeniu kalkulacji kosztów usług poprzez zastosowanie metody opartej na zorientowanym przyszłościowo w pełni alokowanym koszcie (FL-FDC), zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE opisem kalkulacji kosztów;
7) obowiązek polegający na przedstawianiu do zatwierdzenia przez Prezesa UKE cenników i regulaminów świadczenia usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej.

Obie decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.

Wyniki analizy rynków 4 i 6

Analiza kryteriów służących do oceny pozycji znaczącej wskazuje wyraźnie, że największy na rynku przedsiębiorca, Telekomunikacja Polska S.A. posiada znaczącą przewagę na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów (rynek 4) oraz dla użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów (rynek 6).

Podstawowym argumentem przemawiającym za zasadnością powyższego twierdzenia jest bardzo wysoki udział w rynku, co niezaprzeczalnie świadczy o posiadaniu przez TP S.A. znaczącej pozycji na rynku właściwym. Dodatkowo należy przypomnieć, że jedynie sieć telekomunikacyjna TP S.A obejmuje swoim zasięgiem teren całego kraju. Przy tak wysokich wskaźnikach udziału w rynku oczywistą konsekwencją jest znacznie mniejszy udział potencjalnej konkurencji i obecność barier wejścia na rynek właściwy, w sytuacji gdyby nowi dostawcy chcieli zaproponować ofertę usług wykraczającą poza zakres usług dostępnych poprzez selekcję i preselekcję.

Zasięg i wartość trudnej do powielenia sieci TP S.A. wielokrotnie przekracza sieci innych operatorów działających na tym rynku. W związku z tym wyraźnie widać, że TP S.A czerpie korzyści ze skali i zakresu swojej działalności. Taka sytuacja oznacza, że TP S.A. posiada tak silną pozycję ekonomiczną, że uprawnia ją ona do postępowania w sposób niezależny od swoich konkurentów i kontrahentów.

Uwzględniając m.in. powyższe uwagi, Prezes UKE stwierdził, iż TP S.A. posiada znaczącą pozycję na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów oraz dla użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów.

Wskazane w sentencji obu decyzji obowiązki regulacyjne są adekwatne i proporcjonalne do zidentyfikowanych problemów w rozwoju konkurencji oraz spełniają cele regulacyjne określone w ustawie Prawo telekomunikacyjne.

źródło: UKE

News Czy ładowarka do iPhone'a musi być oryginalna?

Ładowanie telefonu to codzienna czynność, która dla większości użytkowników pozostaje oczywista. Jednak wybór odpowiedniej ładowarki do iPhone’a może wpływać na bezpieczeństwo urządzenia i jego wydajność. Wiele osób zastanawia się, czy zamienniki oryginalnych ładowarek są dobrym pomysłem. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale przy odpowiednim wyborze zamiennik może być równie funkcjonalny i bezpieczny jak produkt Apple. czytaj więcej

News Zdalne sterowanie jacuzzi: Jak to działa i jakie oferuje możliwości?

Zdalne sterowanie jacuzzi to nowoczesne rozwiązanie, które znacznie zwiększa komfort korzystania z tego rodzaju relaksu. Dzięki technologii można zarządzać różnymi funkcjami jacuzzi za pomocą smartfona. czytaj więcej

News Jak działa aplikacja typu softphone?

W dobie technologii cyfrowych i pracy zdalnej coraz częściej zapominamy, do czego służy telefon stacjonarny. Ze świecą możesz dziś szukać tradycyjnych telefonów, ponieważ stopniowo wypierają je aplikacje internetowe, które znacznie taniej lub całkowicie darmowo łączą nas z całym światem. Jedną z takich aplikacji jest softphone, czyli rozwiązanie, które umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych przez internet. Jak dokładnie działa softphone i dlaczego staje się nieodłącznym narzędziem współczesnych biznesów? czytaj więcej

News Słaby zasięg w twojej gminie - sprawdź, co możesz zrobić!

Choć ponad 99 proc. obszaru Polski jest objęte zasięgiem telefonii komórkowej, to zdarza-ją się jeszcze miejsca, w których sygnał jest słaby lub całkiem go nie ma. Może to utrud-niać, a wręcz uniemożliwiać rozmowę przez telefon lub korzystanie z internetu mobilnego. Jakie działania możesz podjąć, jeśli zasięg w twojej gminie jest za słaby? Wyjaśniamy, do kogo można zgłosić się z tym problemem. czytaj więcej

News SIPTRUNK – jako przyszłość telekomunikacji

SIPTRUNK to dedykowana usługa dla firm, które chcą korzystać z telefonii VoIP. Usługa jest realizowana za pomocą protokołu SIP (Session Initiation Protocol) stad nazwa SIP Trunk. Na jednym koncie SIP można prowadzić od jednej do kilkudziesięciu rozmów jednocześnie. Przewagą SIP TRUNK jest zdecydowanie mobilność. W żaden sposób firma nie jest związana z jednym miejscem, biurowcem, do którego operator dostarcza nam usługę. Niezależnie od lokalizacji możemy skorzystać z tej oferty, gdy mamy zapewniony dostęp do internetu. czytaj więcej