Archiwalne

Ułatwienia dla podróżnych - system SITKol od TK Telekom już działa

29.06.2009

Planowanie podróży jeszcze nigdy nie było tak proste i przyjemne. Wszystko dzięki Systemowi Informacyjnej Obsługi Transportu Kolejowego - SITKol, którego program pilotażowy został uruchomiony przez Spółkę Telekomunikacja Kolejowa.

Zadaniem projektu SITKol jest poprawa jakości podróży kolejowej, zarówno na etapie jej planowania jak też w zakresie obsługi informacyjnej Klientów. Wartość projektu współfinansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej wyniosła 3,6 mln euro.

Pilotażowe wdrożenie Systemu Informacyjnego Obsługi Transportu Kolejowego (SITKol) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom podróżnych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach funduszu TEN-T (Trans – European Networks for Transport) oraz przez Rząd RP z rezerwy celowej budżetu państwa w proporcji 50/50%. Wartość całego projektu wynosi 3,6 mln euro. Telekomunikacja Kolejowa sfinansowała ponadto, przygotowanie niezbędnej infrastruktury telekomunikacyjnej i urządzeń zasilających umożliwiających wdrożenie projektu w wysokości ok. 0,8 mln euro.

W ramach pilotażowego wdrożenia Systemu Informacyjnego Obsługi Transportu Kolejowego (SITKol), funkcjonuje portal internetowy www.sitkol.pl. Serwis ułatwia wymianę informacji między wszystkimi uczestnikami transportu kolejowego, w zakresie przewozu osób, bagażu i towarów. Zbudowany jest z trzech portali: Przewozów Pasażerskich, Transportu Kolejowego oraz Przewozów Towarowych. Poprzez Portal Przewozów Pasażerskich użytkownicy zaplanują swoją podróż „od drzwi do drzwi” po Polsce i całej Europie, z uwzględnieniem nie tylko pociągów, ale również środków transportu miejskiego. Funkcja ta jest obecnie dostępna tylko dla komunikacji w aglomeracji warszawskiej (autobus, tramwaj, metro). Dla pilotażowego uruchomienia i sprawdzenia tej funkcjonalności, Zarząd Transportu Miejskiego Warszawa udostępnia swoją bazę danych dla Projektu SITKol. TK Telekom planuje dalsze zintegrowanie systemu z innymi miastami.

Kolejnym udogodnieniem dla podróżnych jest możliwość otrzymania informacji o rzeczywistym biegu pociągów, w tym o ewentualnych opóźnieniach. Nowością jest również informacja o zakłóceniach w ruchu kolejowym. W jednym miejscu użytkownik otrzymuje spójną informację o całej trasie swojej podróży. Internet nie jest jedynym kanałem poprzez który użytkownik ma możliwość skorzystania z platformy SITKol. Zdecydowana większość funkcji jest dostępna również dla posiadaczy telefonów komórkowych. Wystarczy w przeglądarce WAP wpisać adres http://h2g.sitkol.pl lub http://mobile.sitkol.pl. Dzięki opcji „SITKOL Nawigator” użytkownik może zlokalizować miejsce, w którym obecnie się znajduje, zobaczyć plan okolicy tego miejsca, dodatkowo oznaczyć ten punkt, jako początek swojej podróży.

- SITKol to narzędzie, które może zrewolucjonizować rynek i znacznie poprawić jakość obsługi uczestników transportu kolejowego. Zastosowanie mediów komunikacyjnych pozwoli też na obniżenie kosztów przewozów kolejowych z jednej strony z drugiej zaś, da możliwość Klientom komfortowego zaplanowania podróży praktycznie od wyjścia z domu po moment dotarcia do punktu docelowego – powiedział Władysław Wilkans, Prezes Zarządu Telekomunikacji Kolejowej.

W ramach SITKol – u planowane jest również wprowadzenie usługi BILkom, która pozwalała będzie na dokonywanie rezerwacji miejsc oraz uiszczanie opłat za bilety elektroniczne za pomocą telefonu komórkowego.

Projekt SITKol jest niezwykle istotny w związku z organizacją w Polsce Mistrzostw Europy w piłce nożnej w roku 2012. Platforma technologiczna powstająca w ramach Projektu może umożliwić łatwe zaplanowanie podróży poprzez rozszerzenie i dostępność obsługi informacyjnej dla kibiców piłkarskich wybierających się na EURO 2012. Wymaga to jednak dalszego rozwoju projektu i jego dofinansowania.

źródło: TK Telekom