Operator kablowy UPC Polska poza świadczeniem najwyższej jakości usług, chce realizować i rozwijać program społeczny Akademia e-Seniora oraz wspierać inne organizacje i podmioty dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w zakresie edukacji seniorów.
Internet jest codziennym narzędziem pracy, komunikacji i rozrywki. Szturmem podbił serca i gusta młodych Polaków otwartych na wszelkie nowinki technologiczne. Z Internetu powinni jednak korzystać wszyscy, bez względu na wiek. Wykluczenie technologiczne osób starszych w znacznej mierze wynika z braku niezbędnych umiejętności. UPC utwierdza nas w przekonaniu, że pora na to, aby do wirtualnego świata wkroczyli również seniorzy. Może to stać się również za sprawą młodego pokolenia, które zachęci rodziców i dziadków do wspólnej przygody z Internetem.
Seniorów brakuje w sieci
Według badań mniej, niż 10% polskich seniorów surfuje po Internecie[1] – wynik ten należy do najniższych w Unii Europejskiej. W Szwecji i w Holandii ponad połowa seniorów to internauci. Z Internetu w Polsce korzysta około 1,2 miliona osób w wieku powyżej 55 lat, w tym około 400 000 osób w wieku powyżej 65 lat. Choć odsetek osób starszych w populacji internautów stale rośnie, popularność Internetu wśród tej grupy jest ciągle niewystarczająca.
„Wykluczenie cyfrowe może wynikać z jednej strony z braku dostępu do odpowiednich technologii,
a z drugiej z braku motywacji oraz umiejętności, pozwalających je wykorzystać. Wykluczenie dotyczy głównie Internetu, który współcześnie jest kluczowym czynnikiem rozwoju zarówno osobistego, jak i społecznego” – wyjaśnia dr Alek Tarkowski, socjolog nowych mediów z Uniwersytetu Warszawskiego.
Wspólnie zlikwidujmy cyfrowe podziały
Niski odsetek seniorów w sieci może być dowodem na słabość więzi międzypokoleniowych. Najmłodsze pokolenie, niemal w pełni „cyfrowe” nie czuje się odpowiedzialne za włączenie seniorów do świata nowych technologii i nie dzieli się kompetencjami z najbliższymi. W myśl kultury prefiguratywnej, której definicję stworzyła antropolog Margaret Mead, młodsze pokolenie powinno przekazywać wiedzę techniczną starszemu. Jest to związane ze zmianą kierunku przekazywania wartości i tym, że młodzież lepiej odnajduje się we współczesnym świecie. O znaczeniu więzi międzypokoleniowych w zachęcaniu seniorów do korzystania z Internetu przekonała się m.in. znana aktorka Teresa Lipowska, która wspólnie z Akademią
e-Seniora uczy się obsługi Internetu.
„Do korzystania z Internetu zachęciła mnie młoda osoba, z którą miałam okazję wcześniej pracować. Dowiedziałam się, że istnieje Akademia e-Seniora i rozpoczęłam naukę z przemiłym instruktorem. Podobno robię szybkie postępy. Uczę się bardzo chętnie, niemal każdą wolną godzinę poświęcam na to, by otworzyć komputer, włączyć Internet i dowiedzieć się czegoś nowego z tej skarbnicy wiedzy.” – mówi Teresa Lipowska.
Umiejętność korzystania z Internetu przez osoby starsze powinna być dla młodszych pokoleń wyzwaniem do dzielenia się wiedzą oraz włączenia seniorów do wirtualnej społeczności. Korzystanie z Internetu poprawia jakość życia m.in. poprzez zapewnienie większej aktywności i samodzielności. Senior może w sieci robić zakupy, zamówić bilet do teatru lub do kina, zapłacić rachunki i wirtualnie podróżować po świecie. Internet jest także doskonałym narzędziem służącym do kontaktu ze światem, bliskimi i znajomymi, zbliża seniorów do ich rodzin.
Internet jest na co dzień obecny w życiu m.in. znanych polskich aktorek: Teresy Lipowskiej, która wspólnie z Akademią e-Seniora uczy się obsługi Internetu oraz Beaty Tyszkiewicz, poszukującej w sieci, między innymi, kulinarnych inspiracji i mającej w planach stworzenie własnego bloga.
„W Internecie często poszukuję inspiracji kulinarnych. Wciąż planuję także stworzenie własnego bloga, choć na razie nie wyobrażam sobie pisania go codziennie. Najczęściej jednak służy mi po prostu do kontaktu z najbliższymi. Stał się także, nieodzownym pomocnikiem w mojej pracy. Teraz tak szybko można przesyłać scenariusze, poprawki do nich… nie muszę polegać na posłańcach, kurierach. Dawniej tego typu rzeczy zajmowały szalenie dużo czasu. Wystrzegam się jednak, zakupów przez Internet. Nie dlatego, że nie ufam „sieci”, to byłaby po prostu ruina dla mojej kieszeni!” – powiedziała Beata Tyszkiewicz.
Dostęp. Umiejętności. Możliwości.
Aby zlikwidować cyfrowy podział należy zadbać przede wszystkim o upowszechnienie edukacji w zakresie korzystania z Internetu ze wskazaniem wszelkich jego zastosowań i prostoty działania. Mimo obaw przed uczestnictwem w wirtualnej rzeczywistości motywacje osób starszych do zdobywania umiejętności są imponujące.
„Podstawowym narzędziem e-włączenia seniorów, oprócz zapewnienia odpowiednich treści i usług, jest edukacja. Najbardziej efektywne są intensywne kursy oraz zapewnienie wsparcia seniorom korzystającym już z Internetu. Dobrym tego przykładem jest prowadzona przez UPC Polska Akademia e-Seniora, która kształci seniorów poprzez połączenie szkoleń, materiałów do nauki indywidualnej oraz konsultacji oferowanych w pracowniach komputerowych UPC.” – zauważa dr Tarkowski.
Akademia e-Seniora
Akademia e-Seniora jest częścią programu społecznego UPC - „W jednej społeczności”, który ilustrowany jest trzema pojęciami: Dostęp, Umiejętności, Możliwości. Akademia jest odpowiedzią na społeczne zapotrzebowanie edukacji internetowej wśród osób po 50 roku życia. Celem programu jest przyczynienie się do wyrównywania szans i zapewnienie osobom starszym możliwości aktywnego uczestnictwa w wirtualnym świecie. Akademia e-Seniora promuje dostęp do nowoczesnych technologii oraz tworzy warunki i możliwości korzystania z Internetu. Dzięki temu obalany jest stereotyp na temat seniorów, jako grupy społecznej, niezainteresowanej nowoczesnymi narzędziami komunikacji.
Absolwenci Akademii e-Seniora zgodnie twierdzą: Internet jest nam potrzebny!
Z badań przeprowadzonych na początku 2009 przez UPC Polska wyłania się bardzo ciekawy profil seniora – uczestnika kursów. Jest on:
- optymistą, aktywnie spędzającym czas - 83% kursantów prowadzi aktywny tryb życia, czyta prasę, chodzi do kina i teatru,
- ciekawy świata, chłonny wiedzy - 95% Seniorów chce być na bieżąco i mieć stały dostęp do informacji.
Ponad połowa ankietowanych (68%) nigdy wcześniej nie miała kontaktu z Internetem. Aż 74% absolwentów Akademii e-Seniora po zakończonym kursie ma możliwość korzystania z komputera z dostępem do Internetu, 41% komunikuje się z bliskimi a 54% wyszukuje w Internecie informacji dotyczących zakupów, podróży i spędzania wolnego czasu.
Na zajęcia uczęszczają najczęściej kobiety – to aż 70% absolwentów Akademii. Niemal wszyscy absolwenci Akademii e-Seniora (93%) chcą kontynuować przygodę z Internetem.
[1] „Internet – medium seniorów, Gemius, marzec 2009, źródło: www.gemius.pl
źródło: UPC