Polska Telefonia Cyfrowa (operator sieci Era) w 2008 roku umocniła swoją pozycję na polskim rynku telekomunikacyjnym. Spółka zanotowała dobre wyniki operacyjne i finansowe osiągając znaczący wzrost przychodów oraz liczby klientów abonamentowych.
Jak informuje operator, było to możliwe dzięki skutecznemu realizowaniu przez Zarząd Spółki strategii długofalowego rozwoju, która zakłada między innymi oferowanie pełnego zakresu najnowocześniejszych rozwiązań telekomunikacyjnych, najwyższego poziomu obsługi klientów i rozbudowę infrastruktury technicznej oraz sieci sprzedaży.
W 2008 roku PTC wprowadziła na rynek wiele innowacyjnych rozwiązań i ofert. Pełen pakiet usług telefonii i Internetu stacjonarnego, takich jak Era Linia Domowa (WLR), Era Linia Biznesowa (WLR), Era Numer Stacjonarny oraz Era Internet Stacjonarny (BSA) poszerzył dotychczasową ofertę PTC i pozwolił zaoferować klientom kompleksową ofertę telekomunikacyjną. Przyniosło to znaczący wzrost konkurencyjności na rynku, a PTC jest obecnie nie tylko operatorem komórkowym, ale również alternatywą dla operatora narodowego w zakresie usług stacjonarnych. PTC wprowadziła także atrakcyjne promocje, takie jak Równa Taryfa Heyah (44 grosze do wszystkich krajów UE), Nowy Tak Tak, Nowa Era, a także pierwszą w Polsce - w ramach usługi blueconnect - ofertę Netbooka za złotówkę.
Dodatkowo, przy współpracy z Polbankiem, PTC zaoferowała swoim klientom kartę kredytową Era.
W celu zapewnienia klientom jak najlepszego poziomu obsługi, PTC uruchomiła w grudniu ubiegłego roku nowe Telefoniczne Centrum Obsługi w Łodzi, które docelowo zatrudniać będzie 500 osób. Jest to już czwarte takie Centrum PTC w kraju. Dodatkowo Spółka sprawnie przeprowadziła migrację systemu bilingowego, który dzięki uproszczonemu i szybszemu działaniu pozwala na wysoki poziom obsługi nawet 40 milionów klientów.
Ważnym elementem strategii Spółki jest rozbudowa infrastruktury sieciowej i wprowadzanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Cała sieć trzeciej generacji PTC pracuje w pełnej technologii HSPA umożliwiającej zarówno szybkie pobieranie, jak i wysyłanie danych. Obejmuje ona swoim zasięgiem 18,5 miliona mieszkańców Polski i jest dostępna w ponad 500 miejscowościach. Dzięki podjętym inwestycjom PTC jest technologicznie gotowa do wprowadzenia w swojej sieci najszybszych technologii transmisji danych.
Pomimo nasycenia rynku usług telekomunikacyjnych oraz polityki regulatora w zakresie obniżania stawek MTR, Polska Telefonia Cyfrowa w czwartym kwartale 2008 r. osiągnęła przychody 2,024 mld zł, co stanowi wzrost o 5% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Łączne przychody Spółki w 2008 roku wyniosły 7,920 mld zł, rosnąc o 6,7% w porównaniu do 2007 roku.
Spółka zanotowała silny wzrost w segmencie klientów abonamentowych: ich liczba zwiększyła się o 17 % i na koniec 2008 roku wynosiła 6,327 mln. Dzięki temu udział tego typu klientów osiągnął prawie 47,7% w ogólnej bazie klientów PTC. Liczba przyłączeń netto w segmencie abonamentowym w 2008 roku wyniosła 918 tys., z czego 283 tys. w czwartym kwartale, co oznacza wzrost o 19,4% w stosunku do trzeciego kwartału 2008 roku. Łączna liczba klientów osiągnęła 13,273 mln i była wyższa o 2,1% w stosunku do roku 2007. Bardzo niski wskaźnik rezygnacji w tym segmencie, tzw. „churn”, odzwierciedla wysoki poziom satysfakcji klientów abonamentowych. W całym 2008 roku „churn” wyniósł zaledwie średnio 0,6% miesięcznie.
W czwartym kwartale 2008 r. wskaźnik EBITDA wzrósł w porównaniu do odpowiedniego okresu roku poprzedniego o 10,7% osiągając poziom 623 mln, a w całym 2008r wyniósł 2,744 mld zł zwiększając się o 12,2% w porównaniu do roku 2007. Nastąpiła również poprawa marży EBITDA, która na koniec 2008 r. wyniosła prawie 34,6%, natomiast rok wcześniej 32,9%.
Wskaźnik ARPU dla całej bazy klientów PTC wzrósł w czwartym kwartale 2008 roku o 4,2%
i wyniósł 50 zł, a łącznie w całym 2008 r. osiągnął poziom 49 zł.
W ostatnim kwartale 2008 r. w sposób znaczący, bo aż o 17,1%, czyli 21 zł, zmniejszył się koszt pozyskania jednego klienta (SAC) i wyniósł on 102 zł. W całym 2008 roku wskaźnik ten osiągnął poziom 95 zł i spadł w stosunku do roku 2007 o 8,7%.
W 2009 roku, pomimo zawirowań na rynkach finansowych oraz osłabienia kursu złotego, Polska Telefonia Cyfrowa zamierza kontynuować strategię szybkiego rozwoju, rozbudowy infrastruktury sieciowej oraz oferowania klientom innowacyjnych produktów i usług. Potwierdzają to podjęte przez Spółkę na początku tego roku działania.
W styczniu 2009 roku, jako pierwszy operator, PTC wprowadziła na polski rynek zupełnie nowy standard oferując telefony bez sim-locków. Działanie to zostało bardzo dobrze odebrane przez klientów, jednocześnie zmusiło pozostałych operatorów do reakcji. Kolejnym przykładem dynamicznego działania może być wprowadzenie szerokopasmowej usługi Era Internet Stacjonarny opartej na technologii WiMax, która jest doskonałą alternatywą dla rozwiązania CDMA oferowanego przez grupę TP.
W styczniu 2009 PTC, wspólnie z Jeronimo Martins Distribution, wprowadziła na rynek ofertę tuBiedronka, oferując klientom proste rozwiązanie i najniższą obecnie na rynku stawkę 33 groszy brutto za minutę połączenia. W lutym br. PTC, dzięki współpracy z grupą T-Mobile, wprowadziła do sprzedaży dostępny wyłącznie w sieci Era nowy telefon - Era G1 z Google.
źródło: Era