Jak wynika z danych zgromadzonych w analizie Mobile Travel Report 2017 przez KAYAK.pl, wzrasta popularność i wykorzystanie chatbotów — programów komputerowych, które w aplikacjach, takich jak np. Facebook Messenger prowadzą zautomatyzowane konwersacje z użytkownikami i odpowiadają na ich pytania.
Biorąc pod uwagę fakt, że aż 66% ankietowanych Polaków nigdy nie słyszało o chatbotach, można wnioskować, że droga do pełnego wykorzystania tej technologii wśród polskich użytkowników będzie długa. Jak łatwo się domyślić, technologia cieszy się zdecydowanie większą popularnością wśród młodszego pokolenia. 55% ankietowanych w wieku od 18. do 24. roku życia słyszało już o chatbotach, natomiast po 65. roku życia liczba ta spada do zaledwie 25%.
W jakich sytuacjach Polacy najchętniej sięgają po pomoc chatbotów? Dokładnie połowa ankietowanych wykorzystuje je do robienia zakupów w Internecie (50%). Wielu Polaków to właśnie przez chatboty nawiązuje kontakt z obsługą klienta (43%) i planuje swoje wakacje (28%). Polscy ankietowani najrzadziej używają chatbotów do zamawiania taksówek.
Mimo że technologia botów nie jest szeroko rozpowszechniona, polscy ankietowani dostrzegają jej potencjał i korzyści, jakie mogą płynąć z jej zastosowania. Jako ich główną zaletę 50% ankietowanych postrzega osiągalność przez całą dobę, a nie tylko w wyznaczonych godzinach. 39% Polaków docenia również ich efektywność i przyznaje, że szukanie informacji na własną rękę zajmuje więcej czasu.
Nowe technologie często spotykają się z początkowym sceptycyzmem użytkowników i chatboty nie są tu wyjątkiem. Polacy podają ku temu następujące powody:
- bezpieczeństwo danych (38%)
- obawa przed byciem niezrozumianym (27%)
- preferowanie komunikacji z ludźmi (22%)
- obawa przed zmanipulowaniem rozmowy (20%)
Wiele osób wciąż nieufnie podchodzi do wykorzystywania chatbotów i ich możliwości. Warto jednak dla porównania spojrzeć na dynamiczny rozwój internetowych biur podróży i wyszukiwarek, by uświadomić sobie, jak szybko nowe technologie podbijają rynki.
Plik z KAYAK Mobile Travel Report można pobrać pod poniższym linkiem.
Uwagi:
Powyższa analiza powstała w oparciu o dane zebrane w ankiecie we współpracy z firmą Opinium Research. Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach europejskich: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce, Rosji, Francji, Irlandii, Holandii oraz we Włoszech. Do Badania wykorzystano min. 1 000 prób na każdy kraj. Podstawą statystyki dotyczącej użytkowników chatbota KAYAK są wyszukiwania za pomocą komunikatora KAYAK Facebook Messenger oraz KAYAK Skill w przypadku asystenta głosowego Amazon Alexa w okresie między czerwcem 2016 r. a kwietniem 2017 r. Profile podróżnych powstały w oparciu o wyszukiwania lotów i hoteli na KAYAK.pl w 2016 r.
Badanie dotyczące chatbotów zostało przeprowadzone na zlecenie KAYAK przez firmę Opinium Research między 24 a 28 marca 2017 r. wśród 1001 dorosłych Polaków (wywiady on-line). Wyniki pochodzą z próby reprezentatywnej.
O KAYAK
KAYAK pomaga milionom podróżników na całym świecie pewnie podejmować decyzje dotyczące podróży. Jako światowy lider wśród wyszukiwarek turystycznych KAYAK przeszukuje inne strony i pokazuje informacje potrzebne do znalezienia odpowiednich lotów, hoteli, samochodów na wynajem oraz wczasów. KAYAK jest niezależnie zarządzaną jednostką należącą do Booking Holdings Inc. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.KAYAK.pl.
Wiadomości firmowe Walentynkowe gify 360º w fotobudce w Lublin Plaza
Centrum Handlowe Lublin Plaza jest już gotowe na Święto Miłości. czytaj więcejWiadomości firmowe Najromantyczniejsze lotniska: gdzie podróżni mają najwięcej czasu na czułe pożegnanie w strefie Kiss&Fly?
Już wkrótce dzień zakochanych – czy jednak najpopularniejsze w walentynki miasta sprzyjają wszystkim zakochanym, także tym będącym w związku na odległość? KAYAK.pl sprawdza czas, jaki na czułości mają podróżni w strefach „Pocałuj i leć”, w miastach powszechnie uznawanych za najromantyczniejsze. czytaj więcejWiadomości firmowe „Zrób to sam” - uwolnij swoją kreatywność w gospodarstwach Roter Hahn
Podczas urlopu w gospodarstwie zrzeszonym w ramach organizacji Roter Hahn, goście mogą się zrelaksować i wypocząć w przytulnych apartamentach, obserwując przez okno zimowy krajobraz niezwykłej okolicy. czytaj więcejWiadomości firmowe Szybszy awans do kolejnych poziomów w promocji Emirates Skywards
Członkowie programu lojalnościowego Emirates Skywards zdobywają dodatkowe punkty Tier Miles, rezerwując i wykorzystując bilety na loty Emirates lub flydubai w okresie obowiązywania promocjiSzybszy dostęp do korzyści w ramach kolejnych poziomów członkostwa Emirates Skywards czytaj więcej
Wiadomości firmowe Rozszerzona rzeczywistość podpowie, czy zmieścisz się w limitach bagażu podręcznego – KAYAK startuje z nową aplikacją
Nowe narzędzie pomaga podróżnym sprawdzić, czy ich bagaż odpowiada ograniczeniom bagażu podręcznego różnych linii lotniczych i czy zmieści się w schowku bagażowym na pokładzie samolotu. czytaj więcejWiadomości firmowe 61% Polaków wybiera mobilne rezerwowanie i płacenie za hotele
Wyszukiwarka turystyczna KAYAK.pl przeprowadziła badanie, sprawdzając, kiedy i dlaczego Polacy korzystają ze smartfonów podczas wakacji. czytaj więcejNews Selectivv startuje z inicjatywą „Bezpieczny Polak” - Bądź bezpieczny za granicą
Inicjatywa „Bezpieczny Polak”, której pomysłodawcą jest firma Selectivv, ma na celu kooperację polskich firm technologicznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa obywateli naszego kraju. Beneficjentami tego projektu będą wszyscy Polacy przebywający za granicą, którzy znajdą się w obliczu niebezpiecznej sytuacji, takiej jak: atak terrorystyczny, katastrofa, wypadek komunikacyjny czy klęska żywiołowa. czytaj więcejNews Selectivv Mobile House powiększa zespół sprzedażowy o nowe osoby
Selectivv Mobile House pozyskuje, analizuje i profiluje dane o użytkownikach urządzeń przenośnych, które są wykorzystywane w takich obszarach jak reklama, marketing, badania, usługi doradcze czy analizy. Ze względu na rozwój firmy, Selectivv zdecydował się powiększyć swój dział sprzedaży o trzy nowe osoby: Tomasza Niewińskiego, Pawła Przybysza i Piotra Kozickiego, którzy wcześniej byli związani z biurem reklamy internetowej Ströer Digital Media. czytaj więcejWiadomości firmowe Kto kibicował polskim sportowcom podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pjongczangu?
Statystyczny polski kibic Igrzysk Zimowych w Pjongczangu to mężczyzna w wieku około 40 lat, z dużego miasta, czytający o sporcie, ale niekoniecznie aktywnie go uprawiający. Najczęściej jest to użytkownik androida, który wakacje spędza za granicą. czytaj więcejWiadomości firmowe Walentynkowe gify 360º w fotobudce w Lublin Plaza
Centrum Handlowe Lublin Plaza jest już gotowe na Święto Miłości. czytaj więcejWiadomości firmowe Najromantyczniejsze lotniska: gdzie podróżni mają najwięcej czasu na czułe pożegnanie w strefie Kiss&Fly?
Już wkrótce dzień zakochanych – czy jednak najpopularniejsze w walentynki miasta sprzyjają wszystkim zakochanym, także tym będącym w związku na odległość? KAYAK.pl sprawdza czas, jaki na czułości mają podróżni w strefach „Pocałuj i leć”, w miastach powszechnie uznawanych za najromantyczniejsze. czytaj więcejWiadomości firmowe „Zrób to sam” - uwolnij swoją kreatywność w gospodarstwach Roter Hahn
Podczas urlopu w gospodarstwie zrzeszonym w ramach organizacji Roter Hahn, goście mogą się zrelaksować i wypocząć w przytulnych apartamentach, obserwując przez okno zimowy krajobraz niezwykłej okolicy. czytaj więcejWiadomości firmowe Szybszy awans do kolejnych poziomów w promocji Emirates Skywards
Członkowie programu lojalnościowego Emirates Skywards zdobywają dodatkowe punkty Tier Miles, rezerwując i wykorzystując bilety na loty Emirates lub flydubai w okresie obowiązywania promocjiSzybszy dostęp do korzyści w ramach kolejnych poziomów członkostwa Emirates Skywards czytaj więcej