Cyfrowy Polsat

Cyfrowy Polsat podsumowuje pierwszy kwartał 2018 roku: więcej usług kontraktowych i klientów usług łączonych

10.05.2018
Grupa Cyfrowy Polsat zamknęła I kwartał br. bardzo dobrymi wynikami operacyjnymi i sprzedażowymi obu segmentów. Już niemal 1,6 mln klientów korzysta z ofert wiązanych, a o blisko 0,5 mln wzrosła liczba świadczonych usług kontraktowych. Początek roku to okres mocnego wzrostu przychodów reklamowych i wysokiego udziału w rynku reklamy telewizyjnej. Bardzo dobre wyniki finansowe całej Grupy były wsparte szybko uzyskiwanymi synergiami z nowo zakupionych kanałów telewizyjnych. Grupa rozpoczęła także przygotowania do transmitowania od nowego sezonu rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy, do których wyłączne prawa zakupiła na kolejne 3 lata, zapewniając sobie możliwość pokazania łącznie ponad 1000 meczów we wszystkich kanałach dystrybucji – w telewizji, w Internecie i na urządzeniach mobilnych.

Zobacz więcej na CyfrowyPolsat.pl.

Cyfrowy Polsat - najważniejsze dane operacyjne za I kwartał 2018 roku

  • Coraz więcej klientów korzysta z ofert wiązanych – skuteczna realizacja strategii multiplay:
  • Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych o 247 tys. (18,6%) rok do roku – do 1,57 mln (co stanowi 27,4% bazy klientów kontraktowych).
  • Do 4,70 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
  • Miało to wypływ na utrzymanie wskaźnika churn na niskim poziomie wynoszącym jedynie 8,5% w skali roku.
  • Stabilny przyrost liczby usług kontraktowych – o 459 tys. rok do roku – do 13,8 mln (stanowią one 83,2% wszystkich świadczonych usług):
  • Liczba usług telefonii komórkowej wzrosła o 213 tys. rok do roku do 7 mln, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym br.
  • Dzięki dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła rok do roku o 198 tys., osiągając poziom 5 mln.
  • Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się o 48 tys. rok do roku i wynosi 1,8 mln. W pierwszym kwartale klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 224 PB danych.
  • Stabilna baza ponad 5,7 mln klientów kontraktowych:
  • Rośnie wskaźnik nasycenia usługami przypadającymi na klienta (o 5,3% rok do roku) − każdy z nich posiadał średnio 2,4 usługi z portfolio Grupy.
  • Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU), liczony zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15, wzrósł o 2% do poziomu 81,9 zł pomimo negatywnego wpływu regulacji Roam like at home.
  • Stabilna baza prepaid na poziomie 2,8 mln usług odzwierciedla rzeczywistą liczbę użytkowników tej usługi.
  • Wysoki poziom ARPU prepaid 20,1 zł – wzrost o 7,5% rok do roku wynikający głównie z wygaśnięcia efektu promocji rejestracyjnych.
  • Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,9% (11,9% kanału głównego oraz 12% kanałów tematycznych).
  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły aż o 15,1% rok do roku i wyniosły 269 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 26,9%.
  • Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15:
  • przychody: 2,346 mld zł (wzrost o 0,6%)
  • EBITDA: 890 mln zł (wzrost o 2,0%)
  • marża EBITDA: 37,9% (wzrost o 0,5 p.p.),
  • zysk netto: 292,2 mln zł,
  • wolne przepływy pieniężne: 1,482 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
  • wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM obniżył się do poziomu 2,87x,
  • w trakcie I kwartału Grupa spłaciła 550 mln zł kredytu rewolwingowego.

 

To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników operacyjnych w obydwu segmentach. W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym istotne znaczenie miały konsekwentna realizacja strategii operatora multiplay i sprzedaż ofert w ramach programu smartDOM oraz bardzo dobre przyjęcie przez klientów nowych taryf Plusa. Z kolei wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej imponująco rosły zarówno organicznie, jak i w wyniku synergii osiągniętych wspólnie z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Także w warstwie wyników finansowych początek roku był bardzo udany dla naszej Grupy mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

 

Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych

 

 

I kwartał

 

2018

2017

Zmiana %

Łączna liczba RGU
(kontraktowe+przedpłacone)

16 579 337

16 216 128

2,2 %

USŁUGI KONTRAKTOWE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

13 796 153

13 337 038

3,4%

Płatna telewizja, w tym:

4 984 391

4 785 947

4,1%

Multiroom

1 114 833

1 031 294

8,1%

Telefonia komórkowa

6 997 850

6 785 002

3,1%

Internet

1 813 912

1 766 089

2,7%

Liczba klientów kontraktowych, w tym:

5 743 832

5 847 401

(1,8%)

Ofert łączonych

1 571 900

1 325 079

18,6%

       

ARPU na klienta1) [PLN]

81,9

80,3

2,0%

Churn na klienta

8,5%

8,5%

0,0 p.p.

Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta

2,40

2,28

5,3%

USŁUGI PRZEDPŁACONE

 

 

 

Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym:

2 783 184

2 879 090

(3,3%)

Płatna telewizja

75 159

48 224

55,9%

Telefonia komórkowa

2 539 402

2 646 477

(4,0%)

Internet

168 623

184 389

(8,6%)

ARPU na RGU prepaid1) [PLN]

20,1

18,7

7,5%

 
  1. ARPU skalkulowane zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15.

 

 

Nasza oferta usług łączonych, oparta o mechanizm udzielania atrakcyjnych rabatów na każdy dodatkowy produkt lub usługę z portfolio Grupy, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży. Już blisko 1,6 mln klientów połączyło w ten sposób 4,7 mln usług. Przekłada się to pozytywnie na poziom wskaźnika churn, wskaźnika nasycenia usługami na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego podsumowuje Tobias Solorz. – Ponadto nowe oferty Plusa wprowadzone w lutym tego roku zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów, dzięki czemu odnotowaliśmy istotny wzrost liczby usług kontraktowych. Jednocześnie od dłuższego czasu prowadzimy intensywne prace związane z obecnością rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy na naszych antenach od nowego sezonu 2018/2019 i wkrótce przedstawimy szczegółowe oferty Cyfrowego Polsatu, sieci Plus i IPLI.

 

Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym1)

 

mln PLN

I kwartał 2018

zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

2 049

-1,2%

EBITDA

755

-1,3%

Marża EBITDA

36,8%

-0,1 p.p.

 

1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem MSSF 15.

 

W ślad za wzrostem liczby usług kontraktowych i liczby klientów korzystających z ofert wiązanych także wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym były bardzo dobre i na stabilnym poziomie. Nadal pozostawały one pod niekorzystnym wpływem regulacji Roam like at home – presji na przychody, jak i wyższych kosztów zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Gdyby nie ten czynnik, wynik EBITDA segmentu wykazałby wzrost – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej

W pierwszym kwartale kanały Grupy Polsat były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając udziały zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24%. Zgodnie z naszymi prognozami obserwowaliśmy dynamiczny wzrost rynku reklamy telewizyjnej, a Telewizja Polsat była jego dużym beneficjentem. Nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu po raz kolejny rosły szybciej niż rynek – tym razem z ponad 15% dynamiką w porównaniu do 9,6% dla całego rynku. Przyczyniły się do tego również synergie generowane ze współpracy z nowo nabytymi kanałami telewizyjnymi – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.

 

 

 

I kwartał

 

2018

2017

Zmiana p.p./%

Udział w oglądalności1,
w tym:

23,92%

23,59%

0,33 p.p.

POLSAT (kanał główny)

11,87%

12,70%

-0,83 p.p.

Kanały tematyczne

12,05%

10,89%

1,16 p.p.

Przychody z reklamy
i sponsoringu2

(mln PLN)

269

234

15,1%

Udział w rynku reklamy3

26,9%

25,6%

1,3 p.p.

 

 

 

 

Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4

(mln PLN)

999

912

9,6%

 

1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniając oglądalność Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni w ramach tzw. Time Shift Viewing)

2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;

3 Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;

4 Starcom, reklama sportowa i sponsoring;

 

W pierwszym kwartale br. w ofercie kanału Polsat dużym zainteresowaniem cieszyły się stałe pozycje. Bardzo popularne były premierowe odcinki serialu „Pierwsza miłość” oraz poniedziałkowe pasmo filmowe „Mega Hit”. Wysoki poziom oglądalności utrzymały „Wydarzenia” z godziny 18.50 oraz emitowany w godzinach porannych od poniedziałku do piątku blok programów informacyjnych „Nowy Dzień z Polsat News”. Ponadto chętnie oglądanymi serialami były: „Świat według Kiepskich”, „Przyjaciółki” i „W rytmie serca”.

Na wyniki pierwszego kwartału istotny wpływ miały też programy z sezonowych ramówek. Dużą widownię gromadził show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, program „Nasz nowy dom” czy emitowany w niedzielne wieczory cykl programów rozrywkowych „Kabaret na Żywo”. Sukcesem okazały się: wznowiony „Dancing With The Stars. Taniec z Gwiazdami”, nowy show „The Story of My Life”. Historia Naszego Życia” i reality show „Wyjdź za mnie”.

W I kwartale popularne były też programy kabaretowe i rozrywkowe. Wysoką oglądalnością cieszyły się: „Opolska Noc Kabaretowa. 800 lat Opola” emitowany 7 stycznia, „Kabaret Paranienormalni. Żarty się skończyły” z 18 lutego oraz „Świętokrzyska Gala Kabaretowa” z 21 stycznia br.

 

Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej1)

 

mln PLN

I kwartał 2018

Zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

350

15%

EBITDA

135

25%

Marża EBITDA

38,6%

3,2 p.p

 

 

 

 

 

 

1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem MSSF 15.

 

Wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej pozostawały pod wpływem dynamicznego, 15% wzrostu przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu, który był efektem zarówno organicznego wzrostu, jak i szybkiej realizacji zapowiedzianych synergii związanych z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Jak zawsze korzystny wpływ na wyniki miała konsekwentna realizacja długofalowej strategii operacyjnej i finansowej Telewizji Polsat, zakładająca zrównoważoną politykę programową i ścisłą kontrolę kosztów. Pozwoliło to wypracować bardzo wysoki wzrost wyniku EBITDA segmentu – aż 25% w ujęciu rok do roku – mówi Katarzyna Ostap-Tomann.

 

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat

 

Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat1)

mln PLN

I kwartał 2018

I kwartał 2017

zmiana r/r

Przychody

2 346

2 332

0,6%

EBITDA

890

873

2%

Marża EBITDA

37,9%

37,4%

0,5 p.p.

 

1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za okres 3 miesięcy zakończony 31 marca 2018 r. oraz szacunki własne w odniesieniu do 1 kwartału 2017.

 

Świetne wyniki operacyjne i sprzedażowe pozwoliły wygenerować także bardzo dobre, a przede wszystkim zdrowe i stabilne wyniki finansowe całej Grupy. Widzimy wzrosty we wszystkich podstawowych parametrach finansowych, a co ważne EBITDA wzrosła mimo negatywnego wpływu regulacji Roam like at home w wysokości 25 mln zł. Niezmiennie cieszą nas wysokie wolne przepływy pieniężne, które pozwalają nam perspektywicznie patrzeć na działalność naszej Grupy – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.

Virgin Mobile Virgin Mobile wprowadza nowe pakiety MINI

Z końcem wakacji Virgin Mobile wprowadza nową ofertę pakietów „MINI” na kartę. Dzięki nim klienci prepaid zyskają jeszcze większą elastyczność w korzystaniu z usług operatora. czytaj więcej

Cyfrowy Polsat Grupa Cyfrowy Polsat podsumowuje drugi kwartał 2018 roku

Grupa Cyfrowy Polsat zakończyła II kwartał bardzo dobrymi, stabilnymi i zgodnymi z długoterminową strategią wynikami operacyjnymi w obydwu segmentach, a osiągnięte silne wyniki finansowe są wyższe od średniej oczekiwań analityków giełdowych. Przejęcie kontroli nad Netią w maju br. pozwoliło rozpocząć współpracę operacyjną spółek, a nawiązanie strategicznej współpracy i zakup kontrolnego pakietu akcji polskiej spółki Eleven Sports Network wspierają konsekwentny rozwój oferty sportowej Grupy w segmencie premium. Jednocześnie w ramach wszystkich usług Grupy Polsat ruszyła sprzedaż ofert z pakietem Polsat Sport Premium z rozgrywkami Ligi Mistrzów i Ligi Europy UEFA. czytaj więcej

Cyfrowy Polsat KSW 44: The Game w PPV w Cyfrowym Polsacie i IPLI - start sprzedaży - Karol Bedorf i Mariusz Pudzianowski w walce wieczoru

Już od dzisiaj abonenci Cyfrowego Polsatu oraz użytkownicy największego serwisu rozrywki internetowej IPLA mogą zamawiać dostęp do gali KSW 44: The Game. Walką wieczoru będzie pojedynek byłego mistrza Karola Bedorfa i Mariusza Pudzianowskiego. Dostęp do zapewnianej w systemie „pay-per-view” (PPV) gali kosztuje 40 zł. czytaj więcej

Cyfrowy Polsat Cyfrowy Polsat podsumowuje pierwszy kwartał 2017 roku

Wzrost liczby usług kontraktowych, przychodów oraz wyniku EBITDA Grupy. czytaj więcej